رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / اهمیت بیوپسی کبد در انتخاب بهترین روش درمان سرطان کبد

اهمیت بیوپسی کبد در انتخاب بهترین روش درمان سرطان کبد

کبد یکی از حیاتی ترین ارگان های بدن ما است که در هضم، جذب، اعمال اثر روی مواد غذایی، سم زدایی، تولید آنزیم ها و … نقش دارد. این عضو که در سمت راست شکم بوده و توسط دنده ها محافظت می شود، در معرض بیماری ها و مشکلات فراوانی قرار می گیرد. بیوپسی یا نمونه برداری از کبد به عنوان اولین گزینه در تشخیص بیماری نبوده و پزشکان ترجیح می دهند که ابتدا با سایر روش های تشخیصی مثل آزمایش خون و تصویربرداری از وجود مشکل مطمئن شوند، سپس در صورت لزوم به سراغ بیوپسی می روند تا نوع بیماری و شدت آن را تشخیص داده و درمان مناسب را شروع کنند. بیوپسی کبد می تواند اطلاعات ارزشمندی را جهت تعیین مرحله بیماری شدت التهاب و آسیب سلولهای کبدی(پیش آگهی و همچنین کمک به انتخاب بهترین روش درمانی و مدیریت بیماری در اختیار پزشک معالج قرار دهد. برای تأیید و تشخیص بعضی از بیماری های کبدی نیاز به انجام بیوپسی کبد به خصوص بیماری های کبدی با یافته های بالینی غیر معمول است.

پس از تشخیص وجود مشکل کبدی توسط تست‌های اولیه، پزشک ممکن است یک بافت غیر عادی در کبد تشخیص دهد که آن را ضایعه، تومور و یا توده می نامند. در این موارد از کبد بیوپسی گرفته می شود تا نمونه‌ها به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیرعادی، بررسی شود. پاتولوژیست طبق نتایج بیوپسی تشخیص می دهد سلول های کبدی سرطانی شده اند یا نه و یا اینکه در صورت داشتن هپاتیت، در چه مرحله ای از بیماری هستید. همچنین پزشک می تواند با دستور انجام بیوپسی و بررسی سلول های کبدی شما، از موفقیت درمان انتخاب شده و یا سلامت کبد پیوند زده شده اطمینان پیدا کند و در صورت نگرفتن جواب مطلوب، راهکاری جایگزین در نظر بگیرد.

نمونه برداری از کبد را میتوان از دقیق ترین روشهای تخمین آسیب موجود در کبد دانست. نمونه برداری یا بیوپسی کبد در مرکز رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان با ضریب اطمینان بالا قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر به شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

دلایل انجام بیوپسی

ممکن است پزشک معالج به یکی از دلایل زیر را برای نمونه برداری درخواست نماید:

بیوپسی کبد جهت کمک به تشخیص و استیجینگ برخی بیماری های خاص کبدی از جمله موارد زیر نیز کاربرد دارد:

بیوپسی کبد

روش های بیوپسی از کبد

روش هاي مختلفي جهت انجام نمونه برداري كبد وجود دارد كه انتخاب آنها بر اساس در دسترس بودن، ترجيح بيمار و نيز شرايط باليني بيمار صورت مي گيرد.

  1. از طریق پوست (Biopsy Liver Percutaneous)
  2. از طریق ورید ژوگولر (Biopsy Liver Transjugular)
  3. از طریق الپاروسکوپ (Biopsy Liver Laparoscop)
  4. از طریق جراحی

۱- روش نمونه برداري كبد از طريق پوست (Percutaneous liver biopsy):

شايعترين روش نمونه برداري از كبد است كه در آن سوزن از طريق پوست وارد كبد شده و نمونه برداري انجام ميشود.اين روش بسيار آسان است و در صورت همكاري بيمار و دقت پزشك در نشانه گذاري صحيح محل ورود سوزن به كبد و نيز نبودن اختلال انعقادي بدون عوارض است. جهت انجام نمونه برداري ابتدا بيمار در حال خوابيده قرار گرفته و مراحل انجام نمونه برداري براي وي توضيح داده ميشود. سپس قسمت بالا و راست شكم و قسمت تحتاني و راست قفسه سينه برهنه شده و پزشك با انجام مانور دق (Percussion) محدوده بالا و پايين كبد را مشخص مي كند. در اين مرحله بيمار بايد خونسرد بوده و به طور عادي تنفس نمايد؛ چراکه دم و بازدم هاي عميق منجر به تغيير محل كبد ميشود.

از آنجا كه دنده هاي تحتاني سمت راست قفسه سينه محافظ كبد ميباشند بايد انجام دق در فضاي بين دنده اي و نه روي خود دنده انجام گيرد. پس از تعيين محل مناسب جهت نمونه برداري، ميتوان به وسيله ماژيك روي محل مذبور علامت گذاري كرده و سپس به ضدعفوني محل مشخص شده و اطراف آن پرداخت. سپس جهت بيحس كردن پوست كه محل ورود سوزن نمونه برداري است از ليدوكائين استفاده شده و با يك سرنگ به خوبي بيحس ميشود. همان طور كه قبلاً اشاره شد در تمام اين مراحل تنفس عادي و حفظ خونسردي توسط بيمار منجر به انجام بيحسي دقيق و مناسب خواهد شد.
پس از بررسي بیحسی توسط پزشك، سوزن نمونه برداري كبدي از پوست و زير پوست گذشته و روي كپسول كبد قرار می‌گیرد. سپس بيمار چند ثانيه نفس خود را حبس كرده و سوزن وارد كبد شده و پس از خروج نمونه گيري از كبد صورت ميگيرد. سوزن هاي مختلفي جهت انجام نمونه برداري كبد وجود دارند. انتخاب سوزن بستگي به آشنایی پزشك با نحوه كاركرد سوزن، درخواست بيمار و در دسترس بودن آن دارد. انجام نمونه برداري كبد به نحوي كه در بالا تشريح شد در مدت کمتر از يك ربع ساعت قابل انجام است. سپس پانسمان محل نمونه برداري انجام شده و جهت پيشگيري از خونريزي احتمالي از محل نمونه برداري، بيمار تا چند ساعت به سمتي كه نمونه برداري كبد انجام شده بر روي كيسه شني مي خوابد.

روش ديگري كه حاشيه امنيت بالاتري دارد، استفاده از دستگاه سونوگرافي جهت نمونه برداري كبد است. در اين روش وارد شدن سوزن نمونه برداري به كبد زير هدايت سونوگرافي انجام ميپذيرد. اين روش به خصوص در بيماراني كه كبد كوچك، اختلال انعقادي و يا ناهنجاري هاي مادرزادي (Congenital anomaly) كيسه صفرا دارند توصيه مي شود.

۲- روش نمونه برداري كبد از طريق وريد ژوگولر (Transjugular liver biopsy:

در اين روش، لوله بسيار نازكي از طريق وريد ژوگولر (وريد گردني) به سمت وريد فوق كبدي و سپس خود كبد رسيده و سپس سوزني از داخل لوله فوق به كبد وارد شده ونمونه برداري كبد صورت مي گيرد. اين روش در بيماران مبتلا به اختلالات انعقادي، مايع فراوان در شكم و يا در بيماران چاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه به دست آمده از اين روش معمولاً بسيار كوچك است و ارزيابي نمونه كبدي را مشكل مي كند. هزينه انجام اين روش تقريباً ۲ برابر روش نمونه برداري از طريق پوست است.

۳ روش نمونه برداري از طريق لاپاروسكوپ (Laparoscopic liver biopsy):

در اين روش لوله اي از طريق پوست شكم وارده شده و مجهز به دوربين است. سوزن نمونه برداري از طريق لوله، زير ديد مستقيم به سمت كبد رفته ونمونه برداري كبد انجام مي شود. اين روش، روش تهاجمي تري نسبت به روش هاي قبلي بوده و در مواردي كه عمل جراحي با لاپاروسكوپ در حوالي كبد انجام ميشود، ميتوان به بررسي كبد و نمونه برداري از آن پرداخت.

۴- روش نمونه برداري از طريق جراحي:

اين روش فقط در مواردي كه نياز به جراحي باز در اطراف كبد مي باشد، انجام‌پذیر خواهد بود.

اقدامات قبل از انجام بیوپسی کبد

ممنوعیت هاي بیوپسي كبد

  1. بد بودن وضعيت عمومي بيمار و يا همراهي بيماري ناتوان كننده و شديد
  2. اختلالات انعقادي شديد كه احتمال خونريزي پس از نمونه برداري كبد را افزايش دهند.
  3. وجود مايع در حفره شكم به صورت آسيت (Ascitis) متوسط و شديد. بعضي از متخصصين در شرايط خاص با وجود مايع كم در حفره شكم كه مانع انجام نمونه برداري كبد نشود مبادرت به انجام نمونه برداري كبد از طريق پوست مي كنند، اگرچه در صورت وجود مايع زياد در شكم نمونه برداري از طريق وريد گردني منطقي تر به نظر مي رسد.
  4. شك به وجود يك نوع اختلال عروقي كبد به نام همانژيوم كبدي (Hemangioma) كه ممنوعيت قطعي نمونه برداري كبدي نبوده و مي توان با استفاده از روش‌های تصوير برداري در مواردي اقدام به نمونه برداري كبد نمود.

بديهي است در اين موارد نمونه برداري كوركورانه و بدون هدايت روش‌های تصوير برداري، احتمال خونريزي و عوارض بعد از نمونه برداري كبد را به همراه خواهد داشت.

عوارض جانبی بیوپسی کبد

خطرات احتمالی نمونه برداری از کبد

در روش نمونه برداری از کبد ترانس ژوگولار، لوله ای نازک از طریق یک ورید گشاد در گردن وارد می شود و در طول وریدی که به کبد منتهی می شود، پایین می رود. اگر بیمار نمونه برداری از کبد ترانس ژوگولار را انجام دهد، خطرات احتمالی دیگر شامل:

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک؛ علل علائم عوارض و تشخیصکلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک؛ علل علائم عوارض و تشخیص

کلیه اکتوپیک یا نابجا (لگنی) یک نقص مادرزادی محسوب می ‌شود. در این حالت کلیه یا در قسمت پایین یا در سمت مقابل و یا در قسمت بالاتر از محل معمول خود قرا ... ادامه مطلب

نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليهنقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

نارسایی کلیه هنگامی رخ می دهد که کلیه های شما توانایی فیلتر کردن سموم اضافی از خون را از دست می دهند و معمولاً نارسایی کلیه، علائم کمی از خود نشان می دهد و بعضی اوقات هیچگونه علائمی ندارد. سونوگرافی کلیه یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از کلیه‌ها استفاده می کند. ... ادامه مطلب

درمان های رایج انواع کیستدرمان های رایج انواع کیست

کیست ها کیسه هایی هستند که در پوست یا نواحی دیگر بدن ظاهر می شوند و حاوی مایعات ، هوا یا مواد دیگری هستند . کیست ها انواع مختلفی دارند و عواملی همچون انسداد مجاری ، تورم فولیکول های مو و یا عفونت ها می توانند باعث ایجاد کیست شوند . در این مقاله به بررسی تخلیه انواع کیست می پردازیم ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکیکاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

پانوركس يكي از مرسوم‌ترین رادیوگرافی‌های تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌تواند كل دندانها و استخوان‌های فك بالا و پائين بيمار را در يك كليشه ببيند. راديوگرافي در مشخص كردن ضايعات فك و اطراف دندان‌ها و دندانه‌ای نهفته به کار می‌رود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465