رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)

رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)

تصویربرداری پزشکی تکنیک و فرایند مورد استفاده برای ساختن تصاویری ازبدن انسان یا بخش‌ها و عملکردهای آن برای اهداف کلینیکی (روش‌های پزشکی که در جستجوی شناخت، درمان و بررسی بیماری‌ها هستند) یا علوم پزشکی (شامل مطالعات آناتومیک و فیزیولوژیک) است. تصویربرداری از پیشرفت‌های بزرگ در حوزه پزشکی است که با این روش می‌توان نمایی از داخل بدن را مشاهده کرد و عملکرد بافت و اندام‌ها را با دقت بررسی کرد. هدف از تهیه این تصاویر این است که بتوان تشخیص و درمان بهتری از بیماری‌ها داشته باشیم. همچنین می‌توان از این طریق به یک پایگاه داده برای شناسایی ناهنجاری‌های احتمالی از اندام‌ها، ساختار بافت و عملکرد اعضای بدن دست پیدا کرد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد .

مراکز رادیولوژی

مراکز رادیولوژی یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی می‌باشد. رادیولوژی یک علم است و در زبان فارسی به معنای پرتوشناسی می‌باشد. رادیولوژیست‌ها افرادی هستند که علم پرتوشناسی را آموخته و از آن برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف بدن انسان استفاده می‌کنند. در مراکزی که پرتوشناسی صورت می‌گیرد، پزشکان و دستیاران آن‌ها کار می‌کنند. در این مراکز افراد مختلف تلاش می‌کنند تا به کمک ابزارها، مهارت و دانش خود و تشخیص بیماری‌ها و درمان آنها کمک کنند.

پزشک رادیولوژیست یکی از افراد مشغول به کار در مرکز پرتوشناسی می‌باشد. پزشک رادیولوژیست فردی است که پس از تحصیل در دوره پزشکی عمومی، 4 سال به صورت تخصصی رادیولوژی می‌خواند. پزشک رادیولوژیست به طور معمول در تهیه تصاویر نقشی ندارد مگر در برخی از موارد خاص و ویژه که خود پزشک رادیولوژیست تصاویر را تهیه می‌کند. به طور مثال برای فلوروسکوپی و سونوگرافی خود پزشک رادیولوژیست اقدام به تهیه تصاویر می‌کند؛ اما به غیر از پزشک‌های رادیولوژیست، تکنولوژیست ها نیز در این مراکز مشغول به کار هستند. تکنولوژیست ها وظیفه تصویربرداری را در مراکز پرتوشناسی برعهده دارند. به‌غیراز این افراد، فرد دیگری که در مراکز پرتوشناسی کار می‌کند فیزیکدان پزشکی می‌باشد. فردی که این مسئولیت را برعهده دارد،کیفیت سلامت دز دستگاه‌های پرتوشناسی را تضمین می‌کند.

مراکز تصویربرداری

روش‌های تصویربرداری در مراکز رادیولوژی

روش‌های تصویربرداری در مراکز رادیولوژی مختلف است. این روش‌ها را می‌توان بر اساس موارد مختلفی تقسیم‌بندی نمود؛ اما می‌توان گفت مهم‌ترین عاملی که سبب تفاوت در روش‌های تصویربرداری می‌شود، پرتوهایی هستند که در تصویربرداری و تهیه تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از تصاویر با پرتوهای یونیزان تهیه می‌شوند. از مهم‌ترین تصاویر که به کمک پرتوهای یونیزان ثبت می‌شوند، می‌توان به تصاویر رادیوگرافی و سی تی اسکن اشاره کرد. همچنین تصاویر حاصل از سونوگرافی در دسته تصاویر حاصل از پرتوهای غیر یونیزان قرار می‌گیرند.

روش‌های مختلفی برای انجام آزمایش‌های تصویربرداری وجود دارد:

تجهیزات بخش رادیولوژی

اقدامات مراکز تصویربرداری

تشخیص شکستگی‌ها که از بهترین روش‌های تشخیصی است. بعد از انجام تصویربرداری‌ها جواب در کمترین زمان و با کیفیت منحصر به فرد در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. پردازش و بازسازی تصاویر با کیفیت بالا انجام می‌شود و تمامی تصاویر با دقت بسیار بالا توسط پرسنل مجرب تهیه می‌شود.

کاربردهای سونوگرافی

سونوگرافی در تشخیص بیماری‌های زنان و زایمان، مغز و اعصاب، چشم، کبد، قلب و درمان بیماری‌ها (سونوتراپی) کاربرد دارد. دستگاه سونوگرافی پیشرفته موجود در این مرکز، امکان سونوگرافی از تمامی اعضای بدن به صورت دو بعدی، سه بعدی و چهار بعدی و سونوگرافی داپلر رنگی جهت بررسی ضايعات عروقی را فراهم نموده است.

وظیفه ثبت تصاویر سونوگرافی و تفسیر نتایج آن بر عهده متخصص سونوگرافی است. متخصص سونوگرافی پس از ثبت تصاویر از ناحیه مورد نظر، نتایج سونوگرافی را تفسیر می‌کند و با پیوست گزارش مربوطه برای بررسی بیشتر به پزشک عمومی یا متخصص ارجاع می‌دهد.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟

رادیولوژی یا عکس از دندان، نوعی از روش های تصویربرداری از دندان ها می باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می کند.این تصاویر به دند ... ادامه مطلب

انواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحمانواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم، یعنی قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود رخ می دهد. ... ادامه مطلب

آیا رادیولوژی و رادیوگرافی با هم متفاوت هستند؟آیا رادیولوژی و رادیوگرافی با هم متفاوت هستند؟

پرتونگاری یا رادیوگرافی به شیوه بررسی بدن با تاباندن پرتوهای ایکس بر آن و تولید تصویرهایی بر روی کلیشه یا پرده‌های حساس را گویند و رادیولوژی دربرگیرنده رشته‌های بسیاری است که بر مبنای کاربرد پرتوهای یون‌ساز برای تشخیص بیماری‌ها یا درمان آن‌ها می‌باشد ... ادامه مطلب

زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینالزمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال

سونوگرافی به عنوان روشی برای تعیین سلامت، رشد و تخمین تاریخ تولد جنین، می تواند به شما در تشخیص بارداری، اطمینان کامل بدهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465