رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / اطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری ها

اطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری ها

بیماری به ناهنجاری در بدن یا روان می‌گویند که به‌علت ناراحتی، اختلال عملکرد یا تنش در بیمار یا سایر افراد مرتبط با او ایجاد می‌گردد. یکی از روشهای تشخیص بیماری ها سونوگرافی می باشد. سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می‌شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات احتمالی سایر روش‌های تصویربرداری را که در آن از اشعه ایکس استفاده می‌شود، ندارد. بخشی از دستگاه به نام پروب روی بدن بیمار قرار می‌گیرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

امواج فراصوتی با قرار گرفتن پروب روی بدن به داخل بدن و به سمت عضو مورد نظر ارسال می‌شود. امواج فراصوتی بازگشتی توسط دستگاه دریافت و پروسسورهای موجود در آن با استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای تخصصی، امواج فراصوتی دریافتی را به تصویر تبدیل می‌کنند. به این ترتیب تصاویری از اعضای داخلی بدن بیمار تهیه می‌شود که در تشخیص به پزشک کمک بسیار زیادی می‌کند.

کاربردهای امواج اولتراسوند

سونوگرافی در تشخیص طیف متنوعی از عارضه‌ها و ارزیابی آسیب اعضای بدن بر اثر بیماری کاربرد دارد و به پزشکان در ارزیابی علائمی همچون موارد زیر کمک می‌کند:

همچنین از سونوگرافی در موارد زیر نیز استفاده می‌شود:

امواج اولتراسوند

سونوگرافی داپلر به پزشک به تشخیص و ارزیابی موارد زیر کمک می‌کند:

مزایای استفاده از امواج اولتراسوند

سونوگرافی با مزایای بسیاری همراه است:

  1. معمولاً بدون درد هستند و نیازی به سوزن، تزریق و برش ندارند.
  2. بیماران در معرض تشعشعات یونیزه کننده قرار نمی‌گیرند.
  3. سونوگرافی تصاویری از بافت‌های نرمی فراهم می‌کند که در اشعه X به خوبی نمایش داده نمی‌شوند.
  4. سونوگرافی به طور گسترده در دسترس است و ارزان‌تر از سایر روش‌ها است.

انواع سونوگرافی

  1. سونوگرافی واژینال : این سونوگرافی برای تولید تصاویر از داخل واژن مورد استفاده قرار می گیرد که معمولاً در ماه های اولیه بارداری انجام می شود.
  2. سونوگرافی معمولی: از این سونوگرافی در نواحی مختلف بدن استفاده می شود و همچنین برای تولید تصاویر دو بعدی از جنین مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. سونوگرافی تخصصی: این سونوگرافی مانند سونوگرافی معمولی است اما معمولاً برای مشکلی خاصی از آن استفاده می شود و تجهیزات آن پیشرفته تر است.
  4. سونوگرافی رنگی یا کالر داپلر: این سونوگرافی تصاویری را از اجسام متحرک مانند سلول های خونی تهیه می کند .
  5. سونوگرافی سه بعدی: از این سونوگرافی برای تهیه تصاویر سه بعدی از جنین در حال رشد استفاده می شود و با استفاده از پروپ های مخصوص انجام می شود.
  6. سونوگرافی 4 بعدی یا 3 بعدی داینامیک: این سونوگرافی برای دیدن صورت و حرکات جنین استفاده می شود که با استفاده از پروپ های مخصوص انجام می شود.
  7. اکوکاردیوگرافی جنینی: از این روش برای ارزیابی مشکلات نقص قلب مادرزادی می باشد و با استفاده از امواج اولتراسوند آناتومی و عملکرد قلب جنین را مورد بررسی قرار می دهند.

آمادگی جهت سونوگرافی

آماده سازی برای انجام سونوگرافی به نوع سونوگرافی بسته دارد. برای برخی از موارد، پزشک از بیمار می‌خواهد که از ۱۲ ساعت قبل از سونوگرافی ناشتا باشد. در این مدت نباید غذایی خورده شود و یا مایعات نوشیده شود. در دیگر موارد از بیمار خواسته می‌شود که تا ۲ ساعت قبل از سونوگرافی تا ۶ لیوان آب بنوشد و در این مدت از دفع ادرار خودداری کند. در این شرایط تا زمانی که سونوگرافی انجام می‌شود، مثانه باید پر باشد.

عوارض امواج اولتراسوند

سونوگرافی را می‌توان عکس‌برداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد که ممکن است این امواج آسیب‌زننده به نظر برسند. در واقع سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد.

برای مطالعه مقالات مربوط به سونوگرافی تخمدان کلیک کنید. همچنین شما می توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بکارگیری دستگاه های مجهز و به روز و کادری مجرب می توانید از بهترین خدمات تصویر برداری استفاده نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :یاسین مطهری [ 1402-06-12 ]
طرف قرار داد با چه بیمه هایی هستید من از شهرکرد میخواستم بیام

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت رادیولوژی دیجیتال و سادهتفاوت رادیولوژی دیجیتال و ساده

رادیولوژی دیجیتال یکی از روش های متداول تصویربرداری پزشکی است. در این روش با استفاده از اشعه ایکس تصاویر مورد نیاز از بدن تهیه می شود. امواج ایکس با طول موج بسیار پایین و قدرت بالا می توانند به درون اجسام از جمله بدن انسان نفوذ کنند ... ادامه مطلب

آنچه باید درباره ی غربالگری سلامت جنين بدانیدآنچه باید درباره ی غربالگری سلامت جنين بدانید

سونوگرافی حاملگی آزمایشی بوده که با کمک امواج صوتی با فرکانس بالا از درون محتویات رحم و جنین تصویربرداری می کند. سونوگرافی می تواند اطلاعات و داده‌های خوبی در مورد پیمایش و غربالگری رشد طبیعی جنین و مشکلات احتمالی جنین را ارائه دهد ... ادامه مطلب

چه افرادی مستعد ابتلا به كبد چرب هستند؟چه افرادی مستعد ابتلا به كبد چرب هستند؟

تجمع چربی زیاد در کبد منجر به التهاب سلولی و در نهایت آسیب به سلول های کبدی خواهد شد و در موارد حاد این آسیب ها می تواند منجر به از کار افتادن کبد شود ... ادامه مطلب

تشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافیتشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافی

گالاکتورافی یا داکتوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای معاینه و بررسی داکت ها یا مجاری شیری پستان انجام می شود. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465