رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی رحم چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی رحم از جمله انواع سونوگرافی است که خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. در این روش از امواج صوتی برای تصویربرداری از ناحیه رحم و تخمدان استفاده می‌شود. با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق دستگاه مخصوص، می‌توان بیماری‌های مختلف را تشخیص داده و برای درمان آن‌ها اقدام کرد. علاوه بر این از انواع سونوگرافی رحم برای بررسی وضعیت جنین و بیماری‌های ممکن در وی نیز استفاده می‌شود. توصیه می‌شود که بانوان در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی به پزشک متخصص مراجعه کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل به سرعت برای حل آن اقدام شود.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدانها به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نحوه انجام سونوگرافی رحم

سونوگرافی رحم و تخمدان فارغ از نوع آن، با تجویز پزشک انجام می‌شود. این روش تشخیصی بر اساس اینکه از روی شکم و یا از طریق واژینال باشد، نحوه انجام آن با هم تفاوت دارد.

چند نکته مهم برای انجام سونوگرافی واژینال و رحم وجود دارد که عبارتند از:

-برای سونوگرافی واژینال به پر بودن مثانه نیازی ندارید. زمان دریافت نوبت از سونوگرافی توصیه‌های لازم در این مورد به شما گفته می‌شود.
-قرار گرفتن در چرخه قاعدگی یا لکه بینی هیچ مشکلی را برای سونوگرافی ایجاد نمی‌کند. فقط در زمان پریودی، انجام سونوگرافی واژینال سخت می‌شود و باید تکنیسین سونوگرافی را جریان وضعیت خود قرار دهید.

دلایل انجام سونوگرافی رحم و تخمدان

یکی از بهترین و بی‌خطرترین روش‌های ارزیابی اندام‌های داخلی لگن سونوگرافی می‌باشد. سونوگرافی رحم و تخمدان نیز به منظور ارزیابی موارد زیر به کار می رود:

آمادگی‌های لازم برای سونوگرافی رحم

آمادگی‌های پیش از انجام سونوگرافی رحم

عوارض سونوگرافی رحم

این روش تشخیصی برخلاف اشعه ایکس هیچ‌گونه ریسک و خطری ندارد. تنها عوارضی که سونوگرافی رحم می‌تواند ایجاد کند، احساس ناراحتی در هنگام حرکت دادن مبدل بر روی شکم می‌باشد، که بعد از اتمام سونوگرافی برطرف می‌گردد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :پریسا غلامی [ 1402-06-21 ]
در سونوگرافی رحم و تخمدان شکمی داشتن رابطه جنسی مشخص میشود؟؟

سیمین علیزاد [ 1402-06-06 ]
رحم چطورخشک میشود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافیتشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

مهم ترین روش برای تشخیص بارداری پوچ استفاده از سونوگرافی است؛ زیرا با استفاده از آزمایش خون و سنجش هورمون نمی توان به نوع بارداری پی برد. در واقع ممکن است بارداری فرد مثبت باشد؛ اما نوع بارداری آن پوچ باشد. ... ادامه مطلب

ماموگرافي در چه کساني انجام مي شود؟ماموگرافي در چه کساني انجام مي شود؟

استفاده از ماموگرافي جهت تشخيص زوردرس آمار مرگ و مير سرطان پستان را بخصوص در سنين بالاي 50 سال 30 درصد کاهش داده است. سونوگرافي نیز معمولا در بيماران با سن کمتر از 30 سال انجام مي شود و در سن بالاي 35 سال بعنوان روش تکميلي ماموگرافي استفاده مي شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی رحم و تخمدان ها به چه دلایلی انجام می شود؟سونوگرافی رحم و تخمدان ها به چه دلایلی انجام می شود؟

سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها اطلاعات بسیاری را درباره اندازه، موقعیت و ساختار توده‌های لگنی فراهم می‌نماید؛ ولی نمی‌تواند تشخیص قطعی سرطان یا بیماری خاصی را ارائه دهد. ... ادامه مطلب

ماموگرافی چه عوارض و مزایایی دارد؟ماموگرافی چه عوارض و مزایایی دارد؟

ماموگرافی یکی از روش‌ های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله‌ی تابش پرتو های خفیف اشعه ایکس می‌ باشد. به طور معمول در مواردی که مراجعه کننده دارای علائمی از جمله درد، تشخیص توده، پوسته پوسته شدن سطح سینه یا فرورفتگی و سایر ناهنجاری‌ های مربوط به سینه باشد پزشک ماموگرافی را توصیه می‌ کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465