رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

وجود هرگونه اختلال در عملکرد دستگاه تولید مثل بانوان می تواند مشکلاتی در روند باروری و بارداری آنها ایجاد نماید. رحم دو شاخه یکی از اختلالات نادر و کمیاب در زنان است که از بدو تولد در برخی از نوزادان دختر به چشم میخورد. در رشد جنین، لوله‌های رحم به طور معمولی به هم وصل شده و یک ارگان بزر‌گ‌تر را ایجاد می‌کنند. این مرحله از رشد به ندرت در برخی از جنین‌ها صورت نمیگیرد و نوزاد با اختلال رحم دو شاخه متولد می شود. معمولاً یکی از دلایل سقط مکرر در بارداری وجود رحم دو شاخه است. از آنجایی که این عارضه معمولاً علائم مشخصی ندارد، تنها در تصویربرداری های پزشکی می توان آن را تشخیص داد. انجام سونوگرافی‌های مکرر برای بررسی موقعیت جنین و انتخاب ایمن ترین و مناسبت ترین زمان برای زایمان، راهی برای تحت کنترل درآوردن حاملگی مادرانی است که به خاطر دو شاخه بودن رحم، در معرض سقط جنین قرار دارند.

آنچه در این مطلب میخوانید

معمولاً یکی از دلایل سقط مکرر در بارداری وجود رحم دو شاخه است. از آنجایی که این عارضه معمولاً علائم مشخصی ندارد، تنها در تصویربرداری های پزشکی می توان آن را تشخیص داد. انجام سونوگرافی‌های مکرر برای بررسی موقعیت جنین و انتخاب ایمن ترین و مناسبت ترین زمان برای زایمان، راهی برای تحت کنترل درآوردن حاملگی مادرانی است که به خاطر دو شاخه بودن رحم، در معرض سقط جنین قرار دارند.

علت ایجاد رحم دو شاخه

پزشکان هنوز دلیل اینکه چرا برخی از نوزادان دختر به طور مادرزادی از زمانی که در رحم هستند و دچار رحم دو شاخه می شوند را نمی دانند؛ اما یک دلیل اصلی آن می تواند ژنتیک باشد؛ زیرا این شرایط نادر گاهی در خانواده ها دیده می شود و ارثی است.

علائم رحم دو شاخه

علائم و نشانه هایی وجود دارد که با توجه به آنها می توانید این عارضه را تشخیص دهید:

تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

عوارض جانبی رحم دو شاخه

  1. ناباروری
  2. تولد زودهنگام جنین و نارس بودن آن (احتمال تولد زودرس نوزاد ۴۵ درصد بیشتر است).
  3. سقط جنین
  4. قرار گرفتن جنین در رحم به شکل غیر طبیعی
  5. ناهنجاری‌ های کلیه

مزایای سونوگرافی رحم

اقدامات قبل از سونوگرافی رحم

نیاز به انجام اقدام خاصی قبل از سونوگرافی رحم نیست؛ اما اگر قصد انجام سونوگرافی شکمی دارید سعی کنید لباس های گشاد و راحت بپوشید و حتماً مقدار زیاد آب بنوشید تا مثانه پر شود و احشاء لگنی راحت تر دیده شوند.

روش‌های انجام سونوگرافی رحم

این روش تشخیصی بر اساس اینکه از روی شکم و یا از طریق واژینال باشد، نحوه انجام آن با هم تفاوت دارد. در سونوگرافی رحم از روی شکم لازم است تا قبل از اقدام به سونوگرافی کمی ژل را بر روی مبدل قرار دهد. این ژل کمک می کند تا مبدل راحت تر بر روی شکم حرکت کند. همچنین مانع از عبور هوا از بین دستگاه و پوست فرد می گردد .
در روش سونوگرافی واژینال باید زانو ها خم شود تا تکنیسین به ناحیه واژن دسترسی داشته باشد. سونوگرافی واژینال،امواج صوتی دستگاه سونوگرافی از طریق پروب وارد ناحیه رحم می‌شود و سپس با بازگشت این امواج، تصاویر بر روی مانیتور قرار می‌گیرد. در انتها تکنیسین با توجه به تصاویر ضبط شده، وضعیت رحم را برای پزشک شرح می‌دهد.

آمادگی برای سونوگرافی رحم

عوارض سونوگرافی رحم

از استفاده از مبدل سونوگرافی به پوست در هنگام سونوگرافی از طریق شکم، هیچ اشعه ای استفاده نمی شود و به طور کلی هیچگونه ناراحتی وجود ندارد. ممکن است با قرار دادن مبدل ترانس واژینال در واژن، احساس ناراحتی جزئی داشته باشید. سونوگرافی از طریق واژینال نیاز به پوشاندن مبدل سونوگرافی در یک غلاف پلاستیکی یا لاتکس دارد که ممکن است در بیماران با آلرژی به لاتکس، واکنش ایجاد کند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :طباطبایی [ 1402-09-08 ]
خواهر من رحمش دو شاخ بود دکترا گفتن ممکنه بچش سقط بشه ولی خدا رو شکر بچش ب دنیا اومد سالم و سلامت

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟آیا سقط جنین در سونوگرافی مشخص می شود؟

بیشتر سقط‌ جنین‌های ناخواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌یافته اتفاق می‌افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیۀ بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. ... ادامه مطلب

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدیمزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‌شوند. به عبارتی اگر پزشک شما متوجه مشکلی در سونوگرافی قبلی یا تفسیر آزمایش خون شود، انجام سونوگرافی‌های بیشتر را توصیه می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تعداد دقیقی برای این سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری مشخص کرد ... ادامه مطلب

سونوگرافی در بیماری های زنانسونوگرافی در بیماری های زنان

سونوگرافی یکی از بهترین روش‌های تشخیص انواع بیماری‌های زنانه است. در این روش با استفاده از دستگاه‌های خاص از بخش‌های داخلی بدن زنان تصویربرداری انجام می‌شود. ... ادامه مطلب

قبل از انجام ماموگرافی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟قبل از انجام ماموگرافی باید چه نکاتی را رعایت کرد؟

بهترین زمان برای مراجعه هفته اول بعد از قاعدگی می باشد بنابراین اگر نزدیک به دوران قاعدگی هستید و یا در دوران پریودی به سر می برید بهتر است انجام پستان نگاری را به زمان دیگری موکول نمایید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465