رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / بررسی علت دردهای کرامپی یا کولاکی شکم با سونوگرافی

بررسی علت دردهای کرامپی یا کولاکی شکم با سونوگرافی

شکم در آناتومی به قسمتی از تنه گفته می‌شود که مابین دیافراگم از بالا و سطح فوقانی لگن از پایین قرار گرفته است. شکم درد معمولاً به منظور توصیفی از ناراحتی در اندام‌های داخل حفره شکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارگان‌های شکم شامل معده، روده کوچک، روده بزرگ، کبد، کیسه صفرا، طحال و پانکراس هستند. هر احساس ناراحتی که در شکم خود احساس کنید را درد شکم می‌گویند. درد شکم دردی است که بین قفسه سینه و ناحیه لگن رخ می‌دهد. درد شکم معمولاً به دلیل آسیب به ارگان‌های داخل شکمی، مصرف دارو یا مصرف سموم ایجاد می‌شود. البته سوء هاضمه، یبوست، ویروس معده یا حتی گرفتگی‌های قاعدگی نیز در ایجاد آن بسیار نقش دارند. این درد می‌تواند گرفتگی عضلات شکمی، درد خفیف، متناوب یا شدید باشد.

با این حال در بیشتر اوقات درد شکم دلیل نگران کننده‌ای ندارد؛ اما زمانی این مشکل نگران کننده می‌شود که درد شکم حاد و مزمن می‌شود. گاهی اوقات درد شکمی نشانه‌ای از یک بیماری جدی است. در چنین شرایطی باید برای پیدا کردن منشأ درد و درمان آن به پزشک مراجعه کرد. سونوگرافی شکم و لگن یک روش تشخیصی غیرتهاجمی است که برای بررسی اندام های داخل شکم و لگن مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری از ساختارهای داخل حفره ی شکم و لگن شکل می گیرد. این تصاویر، اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص مشکلات مختلف در اختیار پزشک می گذارد. پزشک از این تصاویر برای تشخیص بیماری ها، ارزیابی روند درمان بیماری و … استفاده می کند.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی شکم جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت درد شکم

عوامل متعددی می توانند باعث درد شکم شوند. با این حال علل اصلی آن عبارتند از عفونت، رشد غیر طبیعی، التهاب، انسداد و اختلالات روده ای. عفونت حلق، روده ها و خون باعث ورود باکتری ها به دستگاه گوارش می شود که به نوبه خود باعث درد در دستگاه گوارش می شود. این عفونت ها ممکن است باعث تغییر در عملکرد دستگاه گوارش و بروز مواردی نظیر اسهال و یبوست شوند. کرامپ هایی که در زمان قاعدگی دیده می شوند یکی دیگر از علل اصلی درد قسمت تحتانی شکم می باشند؛ اما عمدتاً در مقوله درد لگن طبقه بندی می شوند. دیگر علل شایع درد شکم عبارتند از:

بیماری هایی که دستگاه گوارش را درگیر می کنند گاهی مواقع باعث ایجاد دردهای مزمن می شوند. از جمله ی این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علل درد شدید شکم عبارتند از:

دردهای کرامپی یا کولاکی شکم

انواع درد شکمی

درد شکمی را می‌توان به صورت موضعی به نوعی گرفتگی عضلات یا کولیکی توصیف کرد. بیماری‌های درد شکمی نیز از جمله دلایل شایع درد در این بخش از بدن هستند. دردهای شکمی همچنین از نظر شدت و نوع درد به دردهای حاد و مزمن تقسیم می‌شوند:

  1. درد موضعی محدود به یک ناحیه شکم است. این نوع درد اغلب به علت مشکلات در یک اندام خاص ایجاد می‌شود. شایع‌ترین علت درد موضعی، زخم معده است.
  2. درد عضلانی ممکن است همراه با اسهال، یبوست، نفخ باشد. در زنان، این درد می‌تواند همراه با قاعدگی، سقط جنین یا عوارض در اندام‌های تولید مثل زن باشد.
  3. درد کولیکی علامتی از شرایط شدیدتر مانند سنگ صفراوی یا سنگ کلیه است. این درد ناگهان رخ می‌دهد و ممکن است به عنوان یک اسپاسم شدید عضلانی احساس شود.

اقدامات قبل از سونوگرافی شکم

قبل از این‌که سونوگرافی شکمی انجام دهید لازم است ناشتا باشید. بدین معنا است که ۸-۱۲ ساعت قبل چیزی میل نکنید؛ چراکه زمانی که غذا بخورید ممکن است در حین انجام سونوگرافی شکمی اختلالی برای تکنسین ایجاد شود و نتواند گزارشی دقیق به شما ارائه دهد.

بررسی علت دردهای کرامتی یا کولاکی شکم با سونوگرافی

علت درد شکم را می توان از طریق یک سری آزمایشات و همچنین گفتگوی صادقانه با پزشک در مورد آنچه تجربه می کنید، تشخیص داد. قبل از آزمایش، پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد. این شامل فشار دادن ملایم روی نواحی مختلف شکم برای بررسی حساسیت و تورم است. تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی برای مشاهده جزئیات اندام ها، بافت ها و سایر ساختارهای شکم استفاده می شود. این آزمایشات می تواند به تشخیص تومور، شکستگی، پارگی و التهاب کمک کند.
برای انجام این اسکن بیمار باید بر روی یک تخت دراز کشیده و شکم خود را در معرض دید سونوگرافیست قرار دهد. سونوگرافیست کمی ژل التراسونیک را روی پوست شکم ریخته و مبدل کوچک سونوگرافی که دارای فرکانس کمتر اما عمق نفوذ بیشتری است را بر روی شکم حرکت می ‌دهد تا تصاویری از اندام های داخلی فرد بر روی مانیتور رایانه ظاهر شود .

عوارض سونوگرافی شکم

سونوگرافی را می‌توان عکسبرداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد. در واقع سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد و عوارضی در بر ندارد.

زمان مراجعه به پزشک

  1. درد شدید شکم به دنبال ضربه یا تصادف
  2. درد شکم به همراه احساس فشار و درد در قفسه سینه
  3. درد شدید شکمی که با حرکت تشدید شده، به گونه ای که قادر به حرکت نباشید.

همچنین در نظر داشته باشید اگر درد شکم همراه با هر کدام از علائم زیر باشد لازم است به پزشک مراجعه کنید:

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت هماهنگی با این مرکز و زرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بررسی سقط جنین با سونوگرافیبررسی سقط جنین با سونوگرافی

اتمام بارداری پیش از هفته‌ ی بیستم را سقط نا خواسته‌ی جنین می‌ گویند. بیشتر سقط جنین‌ های نا خواسته به صورت تصادفی و به خاطر وجود مشکلات کروموزومی و ژنتیکی در تخمک لقاح‌ یافته اتفاق می‌ افتد. این نوع سقط عموماً در معاینات اولیه‌ ی بارداری توسط پزشک تشخیص داده می‌ شود. ... ادامه مطلب

ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟

شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در تمام دنیا سرطان پستان است.با این همه در بسیاری موارد این سرطان قابل درمان است. تشخیص زودرس در بالا بردن اثر بخشی درمان بیماری مؤثر است . به همین دلیل انجام ماموگرافی پستان از اهمیت بالایی برخوردار است. ... ادامه مطلب

تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست؟

پیچ خوردگی تخمدان یا تورشن تخمدان اختلالی است که به دلایل مختلف در خانم ها بروز می کند. این اتفاق بیشتر در سنین باروری شایع است. پیچ خوردگی تخمدان زمانی رخ می دهد که تخمدان به صورت ناگهانی به دور بافت های اطراف خود بپیچد. این اتفاق باعث می شود که روند خونرسانی به این اندام ها مختل شود . ... ادامه مطلب

فلوروسکوپی چیست؟فلوروسکوپی چیست؟

فلوروسکوپی قادر است تا سیستم عملکردی اعضای مختلف بدن از جمله سیستم اسکلت بدن، دستگاه گوارش، ادرار، تنفس و سیستم تناسلی را بررسی نماید. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465