رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / سونوگرافی تشخیصی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی تشخیصی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی تشخیصی که همچنین با نام اولتراسوند نیز شناخته می شود، یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر از ساختارهای بدن استفاده می کند. این تصاویر می توانند اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و معالجه انواع بیماری ها و شرایط جسمی فرد ارائه دهند. همچنین یک بررسی ایمن، غیر تهاجمی، دقیق و مقرون به صرفه می باشد که به تدریج به یک ابزار ضروری برای زنان و زایمان تبدیل شده است و نقش مهمی در مراقبت از هر زن باردار ایفا می کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

معاینات توسط این روش با استفاده از دستگاه سونوگرافی در خارج و یا داخل بدن انجام می شود. در طول معاینه اولتراسوند، یک متخصص سونوگرافی از ابزاری به نام پروب در ناحیه مورد بررسی بدن بیمار استفاده می کند. این ابزار صدایی با فرکانس بالا منتشر می کند که برای گوش انسان قابل شنیدن نیست. هنگامی پروب به اطراف حرکت می کند، پژواک هایی را ضبط می کند؛ زیرا امواج صوتی به دستگاه اولتراسوند باز می گردند تا اندازه، شکل و قوام بافت های نرم و اندام ها را تعیین کنند.

این اطلاعات در زمان واقعی برای تولید تصاویر بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ارسال می شود. معاینات اولتراسوند اطلاعات تشخیصی را در مورد وضعیت پزشکی بیمار به پزشکان ارائه می دهد و به درمان و مراقبت از آنها کمک می کند. سونوگرافی توسط پزشکان تجویز می شود و توسط متخصصان سونوگرافی و رادیولوژیست انجام و تفسیر می شود. این روش تشخیصی از آنجایی که به جای تابش اشعه، از امواج صوتی استفاده می کند، کاملاً بی خطر و امن می باشد.

کاربردهای سونوگرافی

از سونوگرافی در دوران بارداری جهت نظارت بر رشد رحم و جنین استفاده می شود. علاوه بر این از سونوگرافی می توان برای ارزیابی موارد زیر استفاده کرد:

  1. بررسی غدد
  2. بررسی توده های سینه
  3. بیماری های مفصلی
  4. بیماری های استخوانی
  5. توده های بیضه
  6. هدایت سوزن‌ها در طول بیوپسی

سونوگرافی می تواند جریان خونی که به سمت مبدل حرکت می کند را تشخیص دهد و از پوشش های رنگی برای نشان دادن جریان خون استفاده می شود. معمولاً بافت هایی متراکم هستند و دارای فضای خالی امواج اولتراسوند را هدایت نمی کنند و در سونوگرافی دیده نمی شوند.

مزایای سونوگرافی

سونوگرافی تشخیصی

انواع سونوگرافی

سونوگرافی در انواع مختلف و با کاربردهای متفاوت استفاده می شود. انواع سونوگرافی عبارتند از:

  1. سونوگرافی شکم
  2. سونوگرافی لگن
  3. سونوگرافی کلیه
  4. سونوگرافی داپلر
  5. سونوگرافی آنومالی
  6. سونوگرافی ترانس واژینال
  7. سونوگرافی بارداری
  8. سونوگرافی nt
  9. سونوگرافی رکتال

چگونگی آماده شدن برای انجام سونوگرافی

اغلب آزمایشات سونوگرافی نیاز چندانی به آمادگی ندارند؛ اما در برخی موارد استثناهایی نیز وجود دارد:

سونوگرافی چگونه انجام می شود؟

در اکثر مواقع، برای این آزمایش، باید به پشت خوابیده باشید و قسمتی که آزمایش می‌شود باید در معرض دید قرار بگیرد. تکنسین سونوگرافی ژلی بی ‌رنگ روی پوست شما خواهد ریخت که مانع اصطکاک می‌شود و همچنین به عبور امواج صوتی کمک می‌کند. تکنسین سر دستگاه سونوگرافی را نیز به ژل آغشته می‌کند و سپس آن را روی پوست شما می‌کشد. دستگاه امواج فراصوتی‌ را درون بدن می‌فرستد و این امواج با برخورد به جسم سخت، مثلاً اندام یا استخوان، برمی‌گردند.

عوارض سونوگرافی

سونوگرافی روش عکسبرداری غیرتهاجمی است که هیچ خطر شناخته‌ شده‌ای ندارد. امواج این آزمایش کاملاً بی ‌خطر هستند.

هزینه سونوگرافی

هزینه سونوگرافی با توجه به عواملی مانند ناحیه مورد نظر برای سونوگرافی، دستگاه های مرکز تصویربرداری و نوع بیمه تعیین می شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :یعقوبی [ 1402-09-08 ]
سلام آقای دکتر تعداد دفعات سونوگرافی طی دوره بارداری چند بار است

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیهآمادگی برای انجام نمونه برداری از کلیه

نمونه برداری از کلیه یا بیوپسی کلیه روشی است که در آن از استخراج بافت کلیه برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی استفاده می شود . ... ادامه مطلب

آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟

آزمایش‌های غربالگری شانس یا احتمال اینکه جنین یکی از چند بیماری مشخص را داشته باشد را نشان می‌دهد. این آزمایش به طور یقین نمی‌تواند مشخص نماید که آیا نوزاد مشکل دارد یا نه، بلکه احتمال خطر را مشخص می‌نماید. ... ادامه مطلب

کیست بیضه چیست؟روشهای تشخیص کیست بیضهکیست بیضه چیست؟روشهای تشخیص کیست بیضه

رشد و انتقال اسپرم به وسیله دستگاه تناسلی انجام می‌ شود. اختلال در دستگاه تناسلی می‌ تواند باعث ایجاد کیست بیضه شود. کیست بیضه کیسه‌ ای غیرطبیعی است که در اپیدیدیم ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟

سونوگرافی دستگاه گوارش، رایج‌ترین نوع سونوگرافی است؛ زیرا ارگان‌های زیادی در داخل شکم وجود دارند. اندام‌های اصلی که با سونوگرافی در قسمت فوقانی شکم مشاهده می‌شوند شامل کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و طحال می‌باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465