رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی داپلر / سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD) چه کاربردی دارد؟

مغز یکی از اصلی ترین بخش های بدن است که در صورت بروز کوچکترین اختلال باعث نارسایی در شریان ها و جریان های خونی در تمام بدن می شود. ناهنجاری های عروقی منجر به تغییر و اختلال در جریان خون می شوند. به مجموعه های عروق خونی غیر طبیعی، ناهنجاری های عروقی گفته می شود. این تومور مغزی از نوع تومورهای سرطانی نیستند و در بسیاری از موارد این ناهنجاری بدون علامت و نشانه هستند؛ ولی در بعضی مواقع قابلیت رشد کردن و ایجاد کردن علائمی را دارند، همچنین باعث ایجاد فشار بر روی مغز می شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این فشارها باعث تحریک بافت مغز، التهاب و نشت مواد غیر طبیعی در مغز می شوند و ممکن است علائمی مانند سردرد، اختلالات بینایی، اختلالات شخصیتی، تشنج و اختلال در حرکت به همراه داشته باشد. سونوگرافی ترانس کرانیال داپلر (TCD) یک آزمایش غیرتهاجمی و بدون درد است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای اندازه‌گیری جریان خون و جهت آن در داخل رگ‌ها استفاده می‌کند. این روش زمانی توصیه می‌شود که برای تشخیص یک وضعیت پزشکی که بر جریان خون در مغز و درون آن تأثیر می‌گذارد، نیاز به تست باشد.

این آزمایش همچنین برای نظارت بر نتایج برخی درمان‌ها استفاده می‌شود. در طول TCD، امواج صوتی از طریق بافت‌های جمجمه ارسال می‌شود. این امواج صوتی سلول‌های خونی را که در داخل رگ‌های خونی حرکت می‌کنند منعکس می‌کنند و به پزشک اجازه می‌دهد سرعت و جهت آنها را تفسیر کنند. امواج صوتی ضبط شده و بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می‌شوند.

کاربرد سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD)

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال برای تشخیص یا نظارت بر طیف وسیعی از شرایط پزشکی مؤثر بر جریان خون استفاده می‌شود. از جمله مواردی که با استفاده از سونوگرافی داپلر قابل تشخیص هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه عملکرد سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD)

سونوگرافی داپلر عروق مغز بر اساس اصل اثر داپلر عمل می‌کند. بر اساس این اصل، امواج اولتراسوند ساطع‌شده از پروب داپلر از طریق جمجمه منتقل می‌شوند و با حرکت گلبول‌های قرمز در داخل عروق داخل مغزی منعکس می‌گردند. تفاوت در فرکانس بین امواج ساطع‌شده و منعکس‌شده که به آن «فرکانس جابجایی داپلر» گفته می‌شود، با سرعت حرکت گلبول‌های قرمز خون (سرعت جریان خون) نسبت مستقیم دارد. از آنجایی که جریان خون در داخل رگ آرام است، سیگنال داپلر به دست آمده، در واقع ترکیبی از جابجایی‌های فرکانس داپلر مختلف را نشان می‌دهد که نمایش طیفی از توزیع سرعت تک گلبول‌های قرمز خون روی دستگاه نمایشگر را تشکیل می‌دهد. سپس، می‌توان از آنالیز طیفی برای به دست آوردن اندازه‌گیری سرعت جریان خون و همچنین چند ویژگی دیگر جریان در رگ خونی استفاده کرد.

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال

آمادگی های قبل از سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD)

هیچ‌گونه آمادگی و اقدامات خاصی برای انجام این نوع تصویربرداری لازم نیست. بیماران نیازی به تغییر رژیم غذایی یا مصرف مایعات قبل از سونوگرافی داپلر عروق مغز ندارند. یکی از توصیه‌های احتمالی این است که از بیماران خواسته می‌شود تا در طول انجام آزمایش سر خود را ثابت نگه دارند و از صحبت کردن خودداری نمایند.

مراحل انجام سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال

مراحل سونوگرافی داپلر شامل موارد زیر است:

کاندید مناسب سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال

علاوه بر اینکه پزشک، بیماران را برای تشخیص برخی ناهنجاری ها به سونوگرافی داپلر فرا می خواند لازم است که برخی از بیماران و یا افراد به طور دوره ای و در یک فاصله زمانی مناسب به انجام این تست بپردازند، این افراد شامل:

موارد منع انجام سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال (TCD)

داپلر کرانیال (TCD) برای بیمارانی که در یک یا دو ماه گذاشته جراحی های مربوط به چشم مانند اصلاح چشم با لیزر ،درمان کاتاراکت و یا تعویض قرنیه داشته اند، قابل انجام نمی باشد.

عوارض سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال

سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال خطرناک نیست و هیچ عوارض جانبی مضری در آن وجود ندارد. سونوگرافی مانند آزمایش های اشعه ایکس از اشعه استفاده نمی کند.

هزینه سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال

هزینه سونوگرافی داپلر با توجه به تعرفه تعیین شده در نظام سلامت کشور می باشد و عوامل مختلفی نظیر شرایط بیمار می توانند بر روی آن تأثیرگذار باشند. البته افراد تحت پوشش بیمه می توانند از خدمات بیمه خود استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات درباره سونوگرافی ترانس واژینال جهت بررسی ضخامت آندومتر ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوپسی کبد چگونه انجام می شود؟بیوپسی کبد چگونه انجام می شود؟

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد یکی از دقیق ترین روشهای بررسی آسیب های موجود در کبد می باشد که کاربرد زیادی در مشخص کردن میزان التهاب کبد و فیبروز دارد. با نمونه برداری از کبد و بررسی نمونه کبد ، جزئیات کامل تری از آنچه در کبد رخ داده است به دست می آید ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی ترانس رکتالکاربرد سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال از دسته سونوگرافی هایی است که معمولاً برای آقایان تجویز می شود. این سونوگرافی در مواقعی استفاده می شود که فرد دچار مشکلاتی در نا ... ادامه مطلب

رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)

تصویربرداری پزشکی تکنیک و فرایند مورد استفاده برای ساختن تصاویری ازبدن انسان یا بخش‌ها و عملکردهای آن برای اهداف کلینیکی (روش‌های پزشکی که در جستجوی شناخت، درمان و بررسی بیماری‌ها هستند) یا علوم پزشکی (شامل مطالعات آناتومیک و فیزیولوژیک) است ... ادامه مطلب

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداریسونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود، بنابراین یکی از الزامات مراقبت های انجام شده در دوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های ضروری در دوران بارداری خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465