رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی داپلر / درباره سونوگرافی پاور داپلر چه می دانید؟

درباره سونوگرافی پاور داپلر چه می دانید؟

سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی (بدون سوزن و تزریق) است که برای تخمین جریان خون از رگ‌های خونی به کار می‌رود. این دستگاه از طریق انتقال امواج صوتی فرکانس بالا (اولتراسوند) و رد شدن از سلول‌های خونی، از امواج صوتی برای تشکیل تصاویر استفاده می‌کند. زمانی که پروب دستگاه سونوگرافی داپلر روی سطح پوست قرار می‌گیرد، امواج التراسوند با فرکانس بالا به سمت بدن فرستاده می‌شوند. این امواج قادر هستند از سلول‌های خونی عبور کنند و بعد از بازگشت، سرعت جریان خون و جهت گردش خون را به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر نشان دهند.

آنچه در این مطلب میخوانید

پزشکان می‌توانند از طریق ارزیابی و بررسی سرعت جریان خون، بیماری‌های مختلف را در بدن تشخیص دهند. این روش، یک شیوه ارزشمند در تشخیص‌های بالینی است و در بسیاری از مراکز تصویربرداری از آن استفاده می‌کنند. سونوگرافی پاور داپلر (Power Doppler sonography) مانند داپلر رنگی است؛ اما قابلیت این را دارد که با نفوذ درون اندام ها گردش خون درون اندامی را دقیق تر بررسی نماید. نتیجه این سونوگرافی نیز تصویری رنگی است که جهت و سرعت گردش خون را نمایش می دهد. در این روش از یک دستگاه سونوگرافی پرقدرت رنگی برای مشخص کردن سرعت جریان خون استفاده می شود. این دستگاه، دقت بیشتری نسبت به سایر دستگاه‌های سونوگرافی داپلر رنگی دارد.

کاربرد سونوگرافی پاور داپلر

از سونوگرافی داپلر برای تشخیص این موارد استفاده می‌شود:

مزیت های سونوگرافی پاور داپلر

سونوگرافی داپلر نسبت به بسیاری از روش های تشخیصی ارجحیت دارد که علت آن وابسته به مزیت های این روش است. مزیت های این روش باعث شده است تا پزشکان از این روش تشخیصی برای تمامی رده های سنی استفاده کنند. به عنوان مثال این روش را می توان برای نوزادان، مادران باردار و شیرده نیز به کار برد. مهم ترین مزیت های این روش عبارتند از:

  1. غیر تهاجمی بودن
  2. استفاده نکردن از مواد حاجب
  3. بی خطر بودن
  4. عدم نیاز به مراقبت خاص
سونوگرافی پاور داپلر

سونوگرافی پاور داپلر چگونه انجام می‌شود؟

در هنگام انجام سونوگرافی داپلر معمولاً مراحل زیر صورت می‌گیرد:
بیمار بر روی تخت سونوگرافی دراز می‌کشد. پزشک روی پوست ناحیه مورد نظر که باید سونوگرافی جهت بررسی بر روی آن انجام شود، با استفاده از ژل سونوگرافی وپروب سونوگرافی امواج صوتی را به بدن بیمار می‌رساند. حرکت سلول‌های خونی باعث تغییر در سطح امواج صوتی می‌شود. همچنین ممکن است بیمار در حین انجام سونوگرافی صداهای چرخشی یا پالس دار را بشنود. امواج ضبط شده توسط دستگاه به تصاویر یا نمودارهایی روی مانیتور تبدیل می‌شوند. انجام این سونوگرافی گاهی حدود 30 الی 60 دقیقه طول می‌کشد.

آمادگی قبل از سونوگرافی پاور داپلر

جهت آماده شدن برای سونوگرافی داپلر انجام کارهای زیرضروری است:

عوارض سونوگرافی پاور داپلر

سونوگرافی پاور داپلر روشی غیرتهاجمی و بدون درد است که شما را در معرض تابش مضر امواج ایکس قرار نمی‌دهد. هیچ خطری در رابطه با این آزمایش وجود نداشته و افراد در طول سونوگرافی احساس ناراحتی نمی‌کنند.

هزینه سونوگرافی پاور داپلر

هزینه سونوگرافی با توجه به عواملی مانند ناحیه مورد نظر برای سونوگرافی، دستگاه های مرکز تصویربرداری، منطقه جغرافیایی و نوع بیمه تعیین می شود.

برای آنکه بدانید سونوگرافی داپلر چگونه انجام میشود ؛ روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ناروانی [ 1402-09-08 ]
سلام میخواستم بدونم سونوگرافی داپلر جز سونوگرافی های اصلیه و الزامی ک همه انجام بدند؟ چون من دیدم دکترا برای بعضی ها می نويسن دلیلش چیه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. ... ادامه مطلب

تشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیهتشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه با عکس رنگی کلیه

برای تشخیص و درمان سنگ های ادراری روش های مختلفی توسط پزشک امتحان می شود که یکی از این روش ها عکس برداری رنگی از کلیه می باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت ... ادامه مطلب

درمان واریس به روش های مدرندرمان واریس به روش های مدرن

واریس به روش های مدرن و بدون نیاز به جراحی درمان می شود و علائم و نشانه های آن بطور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهند لیزر درمانی بهترین گزینه برای رگ های واریسی است.یک مطالعه جدید نشان می دهد عدم استفاده از داوهای بیهوشی و نبود خونریزی به همراه نتیجه بهتر درمانی . . ... ادامه مطلب

کنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان با تشخیص زود هنگامکنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان با تشخیص زود هنگام

پوکی استخوان به معنی استخوان متخلخل است. این بیماری با تضعیف استخوان ها شما را در معرض خطر شکستگی های ناگهانی و غیرمنتظره قرار می دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465