رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی داپلر / کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

امروزه علم پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته و تکنولوژی هایی به وجود آمده اند که به تشخیص دقیق تر و بهتر پزشک کمک می کنند. یکی از این موارد سونوگرافی داپلر است. سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. این نوع سونوگرافی قدرت تشخیص درست بسیار بالایی دارد و یک روش غیرتهاجمی و بدون درد است. با استفاده از این نوع سونوگرافی پزشک می تواند وضعیت جریان خون در رگ ها و شریان های اصلی مانند بازو ها، پاها و گردن را بررسی کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

همچنین سونوگرافی داپلر می تواند در تعیین طبیعی بودن میزان رشد جنین، تأمین خون و مواد مغذی کافی به بافت ها در بارداری نیز مثمر ثمر باشد. سونوگرافی دوبلکس یکی از انواع سونوگرافی داپلر، قادر است علاوه بر تمامی رگ‌های خونی از سایر اندام‌های بدن نیز تصویربرداری کند. امواج صوتی که از سمت بدن بازتاب می‌شوند، به شکل تصاویر مختلف روی صفحه نمایشگر نشان داده شده و در نهایت به نمودار تبدیل می‌شوند. این نمودارها حاوی اطلاعات دقیق مانند جهت و سرعت جریان خون یا وجود ناهنجاری یا عارضه در اندام‌ها هستند.

کاربرد سونوگرافی دوبلکس

بیشتر بدانید: سونوگرافی اورژانسی

مزایای سونوگرافی دوبلکس

کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

روش انجام سونوگرافی دوبلکس

سونوگرافی دوبلکس معمولاً شامل مراحل زیر است:

  1. ابتدا روی تخت دراز می‌کشید و ناحیه‌ای از بدنتان را که در حال آزمایش است در معرض دید قرار می‌دهید.
  2. پزشک، ژل مخصوصی را روی پوست در آن ناحیه پخش می کند.
  3. پزشک، پروب سونوگرافی را بر روی ناحیه تحت بررسی حرکت می‌دهد.
  4. این دستگاه امواج صوتی را به بدن شما ارسال می کند.
  5. حرکت سلول های خونی باعث تغییر در گام امواج صوتی می شود. ممکن است در حین انجام عمل، صداهای نبض مانند بشنوید.
  6. در نهایت امواج ضبط شده و بر روی مانیتور به تصویر یا نمودار تبدیل می شوند. پس از پایان اسکن، اپراتور ژل را از روی بدن شما پاک می کند.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی دوبلکس

قبل از این که سونوگرافی انجام شود نیازی به شرایط خاصی ندارد. افرادی که سیگار استفاده می کنند چند ساعت قبل از انجام سونوگرافی از کشیدن سیگار و مصرف هر نوع ماده نیکوتین دار خود داری کنند. نیکوتین رگ های خونی را دچار انقباض می کند و منجر به تشخیص نادرست می شود و این انقباضات، با انقباضات پاتولوژیک اشتباه گرفته می شود.

تفسیر سونوگرافی دوبلکس

نرمال بودن نتایج سونوگرافی، نشان می‌دهد که شما هیچ تنگی یا انسدادی در شریان‌های خود ندارید. همچنین به این معنی است که فشار خون در شریان‌های شما طبیعی است. الگوهای جریان خون غیرطبیعی، از جمله باریک شدن یا بسته شدن رگ‌ها، می ‌تواند نشان‌دهنده موارد زیر باشد:

عوارض سونوگرافی دوبلکس

از آنجا که در این روش از امواج اولتراسونیک استفاده می شود و هیچ گونه اشعه مضر مانند ایکس در این روش وجود ندارد،کاملاً ایمن است و هیچ خطری سلامتی افراد را تهدید نمی کند و برای تمامی رده های سنی مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه سونوگرافی دوبلکس

هزینه سونوگرافی داپلر به صورت دقیق مشخص نیست؛ زیرا در مراکز مختلف خدمات متفاوتی ارائه می شود. به طور کلی هزینه سونوگرافی داپلر طبق مصوبات وزارت بهداشت است.

برای مطالعه مقالات مربوط به سونوگرافی تخمدان کلیک کنید. همچنین شما می توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بکارگیری دستگاه های مجهز و به روز و کادری مجرب می توانید از بهترین خدمات تصویر برداری استفاده نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :قبادی [ 1402-08-10 ]
سلام دکتر خسته نباشید هزینه سونوگرافی کالر داپلر جنین رو میخواستم بدونم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟

رادیولوژی یا عکس از دندان، نوعی از روش های تصویربرداری از دندان ها می باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می کند.این تصاویر به دند ... ادامه مطلب

آیا بیوپسی خطرناک است؟آیا بیوپسی خطرناک است؟

بافت‌ برداری یا بیوپسی که به آن نمونه‌ برداری نیز می‌ گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌ شود و شامل برداشتن نمونه‌ ای از سلول‌ ها یا بافت‌ ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. ... ادامه مطلب

سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

استفاده از سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، مزیت‌ های بسیاری نسبت به روش‌ های تشخیصی قدیمی‌ تر دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ ها، فراهم کردن تصویر زنده از اندام ‌های بدن، بدون استفاده از پرتوهای خطرناک است. ... ادامه مطلب

علت انجام سونوگرافی لومبوساکرالعلت انجام سونوگرافی لومبوساکرال

مفصل لومبوساکرال که یکی از مفاصل مهم و حیاتی که ارتباط دهنده با بخش های دیگر ستون فقرات است همواره در معرض آسیب است.لومبوساکرال از رگ های خونی بزرگ، ا ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465