رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟

سونوگرافی دستگاه گوارش برای تشخیص چه بیماری هایی انجام می شود؟

حفره شکم جدای از دستگاه ادراری و تولیدمثل دربرگیرنده دستگاه‌های متعددی از جمله دستگاه گوارش، کبد، کیسه صفرا، طحال و لوزالعمده (پانکراس) است. این اعضاء به سه گروه توخالی حاوی هوا و گاز (معده، روده باریک، روده بزرگ)، اعضاء توپر (مانند کبد، طحال و ...) و اعضاء توخالی حاوی مایعات (مانند مثانه و کیسه صفرا) تقسیم می‌شوند. سونوگرافی بیشتر برای بررسی اعضاء توپر و توخالی حاوی مایع به کار می‌رود و در این بین مهم‌ترین کاربرد آن در تشخیص بیماری‌های کیسه صفرا است. هوا یا گاز درون اعضاء توخالی مانند معده با انعکاس امواج صوتی مزاحم، مانع از انجام سونوگرافی می‌شوند. لذا داخل معده و روده را نمی‌توان در شرایط عادی دید؛ اما در برخی بیماری‌ها متخصص سونوگرافی با انجام مانورهای خاص قادر است تا جدار معده و روده‌ها و ضخامت آنها را مورد بررسی قرار دهد.

سونوگرافی دستگاه گوارش، رایج‌ترین نوع سونوگرافی است؛ زیرا ارگان‌های زیادی در داخل شکم وجود دارند. اندام‌های اصلی که با سونوگرافی در قسمت فوقانی شکم مشاهده می‌شوند شامل کبد، کیسه صفرا، لوزالمعده و طحال می‌باشد. در صورتی که فرد در قسمت فوقانی شکم درد داشته باشد این درد می‌تواند مربوط به این اندام‌ و حتی گاهی معده باشد.

سونوگرافی دستگاه گوارش جزو خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. انجام این تست در این مرکز با حساسیت و دقت بالا انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

بیماری‌های قابل‌تشخیص با سونوگرافی دستگاه گوارش

با سونوگرافی می‌توان تورم کیسه صفرا را در اثر تجمع و غلیظ شدن صفرا به علت سنگ‌ها و تومورها تشخیص داد. همچنین از این روش برای بررسی پوش نوارهای عفونی مانند کیست هیداتیک (انگلی که از طریق خوردن مواد غذایی خصوصاً سبزیجات آلوده به مدفوع سگ مبتلا منتقل می‌شود)، پوش نوارهای مادرزادی، آبسه‌های عفونی و میکروبی کبد، تومورهای کبد و طحال نیز استفاده می‌شود. از سونوگرافی دستگاه گوارش همچنین می‌توان برای تشخیص مواردی مانند آپاندیسیت (التهاب آپاندیس) نیز بهره جست. گاهی دقت سونوگرافی برای بررسی توده ها و متاستازهای کبد (تومورهایی که از دیگر نقاط بدن منشأ گرفته و به کبد رسیده‌اند) حتی از سی‌تی‌اسکن بیشتر است.

به طور کلی در صورتی که فرد دارای مشکلات و ناراحتی‌های زیر باشد ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر بیماری، سونوگرافی دستگاه گوارش را تجویز کند. این ناراحتی و مشکلات شامل موارد زیر می‌باشند:

سونوگرافی دستگاه گوارش

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی دستگاه گوارش

نحوه انجام سونوگرافی دستگاه گوارش

  1. پزشک از شما می‌خواهد بر روی تخت دراز بکشید به‌گونه‌ای که دکمه‌های لباس خود را باز کنید. در برخی موارد نیز از شما تقاضا دارند تا لباس خود را با لباس کلینیک که لباسی مخصوص بوده تعویض نمایید.
  2. پس از تعویض لباس، رادیولوژیست دستگاه خود را تنظیم می‌کند که برای انجام چه سونوگرافی می‌باشد. بعد از آن مقداری ژل مخصوص که هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد را بر روی بدن شما قرار می‌دهد. سپس با استفاده از دستگاه پروب، ژل را شروع به مالیدن بر روی شکم شما می‌کند. تصویری از اندام‌های شما با استفاده از دستگاه پروب بر روی مانیتور به نمایش درمی‌آید.

عوارض سونوگرافی دستگاه گوارش

این نوع سونوگرافی برای شما هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و پرتوهای صوتی که به بدن شما تابیده می‌شود نیز استاندارد و طبیعی می‌باشد به گونه‌ای که با گوش قادر نیستید این نوع صوت را بشنوید. در سونوگرافی دستگاه گوارش، هیچ خطر شناخته شده‌ای برای تصویربرداری وجود ندارد.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی که به اختصار HSG خوانده می شود در واقع همان تصویر برداری رنگی از داخل رحم و لوله رحم (اعضایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) با کمک اشعه ایکس میباشد. در این نوع از تصویربرداری از ماده حاجب استفاده می شود تا تصاویر شفاف و دقیقی از رحم و لوله آن ثبت شود ... ادامه مطلب

آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

بهترین زمان انجام سونوگرافی سینهبهترین زمان انجام سونوگرافی سینه

سونوگرافی پستان روشی ایمن و بدون درد است که از طریق آن می‌ توان به ناهنجاری‎های موجود در بافت سینه پی برد. در سونوگرافی از روشی غیر تهاجمی استفاده می‌ شود. ... ادامه مطلب

عود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتالعود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی (RFA) یک روش جدید و غیر تهاجمی و جایگزین جراحی در درمان ندول هاي خوش خیم تیروئید یا در عود تومورهاي تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال یا متاستاز بدون قابلیت جراحي می‌باشد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465