رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است. آندومتر درونی ترین لایه رحم است که خود از دو بخش لایه قاعده ای یا بازال که در زیر قرار گرفته و لایه اسفنجی یا فانکشنال که در سطح قرار گرفته، تشکیل شده است. آندومتر بافتی است که لایه داخلی رحم را می‌پوشاند و برای تولید مثل ضروری است؛ زیرا لانه گزینی جنین در آن اتفاق می‌افتد. در نتیجه برای وقوع یک بارداری موفق، جنین باید به بافت آندومتر رسیده و در آن لانه گزینی کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

هورمون استروژن، به ضخیم شدن دیواره رحم برای لانه گزینی جنین کمک می کنند. با پیشرفت بارداری، تمام تغذیه‌ای که برای رشد جنین لازم است توسط غدد موجود در دیواره رحم تأمین می‌شود و در صورت نبود ضخامت مناسب آندومتر، وقوع بارداری دشوار خواهد بود، لذا ضخامت لایه آندومتر رحم مسئله بسیار مهمی در سلامتی دستگاه تولید مثلی بانوان و نیز قدرت باروری زنان است

ضخامت نرمال دیواره رحم

محدوده نرمال ضخامت با توجه به مرحله زندگی شما متفاوت است:

1- اطفال

قبل از بلوغ ضخامت دیواره رحم در تمام ماهها مثل یک خط نازک است. در بعضی موارد، ممکن است این خط نازک به وسیله سونوگرافی تشخیص داده نشود.

2- پیش از یائسگی

برای زنان در سن باروری، ضخامت دیواره رحم با توجه به چرخه قاعدگی ضخیم تر و نازک تر می شود. این دیواره می تواند نازکتر از 1 میلیمتر تا اندکی بزرگتر از 16 میلی متر (در بعضی منابع 12 میلی متر) باشد. همه چیز بستگی به مرحله قاعدگی شما در هنگام اندازه گیری دارد. اندازه گیری های متوسط به شرح زیر است:

  1. در طول پریودی: 2 تا 4 میلیمتر
  2. مرحله اولیه تکثیر: 5 تا 7 میلیمتر
  3. مرحله نهایی تکثیر: تا 11 میلیمتر
  4. فاز ترشحی: تا 16 میلی متر

3- بارداری

هنگامی که بارداری اتفاق می افتد، یک تخمک بارور شده به دیواره رحم می چسبد و باعث ضخیم شدن دیواره می شود. آزمایشات تصویربرداری انجام شده در دوران بارداری ضخامت دیواره رحم را از 2 میلیمتر تا مقادیر بیشتر از زمان غیر بارداری نشان می دهد. در یک حاملگی معمولی، دیواره رحم محل رشد جنین می شود. این دیواره در نهایت توسط ساک حاملگی و جفت پوشیده می شود.

4- بعد از زایمان

دیواره رحم پس از زایمان ضخیم تر از معمول است. این به این دلیل است که لخته های خون و بافت های قدیمی می توانند پس از زایمان باقی بمانند و به عنوان ضخامت آندومتر در سونوگرافی گزارش شوند. این بقایا در 24 درصد حاملگی ها دیده می شود. این بقایا بعد از زایمان سزارین به طور خاصی شایع هستند. دیواره رحم پس از بازگشت چرخه معمول پریود، دوباره شروع به نازک شدن و ضخیم شدن می کند.

نحوه اندازه گیری ضخامت دیواره رحم

رایج ترین روش برای اندازه گیری ضخامت آندومتر، سونوگرافی است. به خصوص اگر در فرد خونریزی غیرطبیعی واژینال گزارش شده باشد، از این روش استفاده می شود. اگر به دلیل موقعیت رحم یا سایر شرایط امکان استفاده از سونوگرافی وجود نداشته باشد، می توان به کمک ام ار آی ضخامت آندومتر را اندازه گیری کرد.

علل ضخیم شدن دیواره رحم

ضخامت آندومتر در چرخه قاعدگی فرد تغییر می کند؛ اما سایر عوامل نیز می توانند باعث تغییراتی شوند. یکی از شایع ترین دلایل تغییر در ضخامت آندومتر بارداری است. زنانی که بارداری خارج رحمی دارند و یا کمتر از 5 هفته از آنها باردار هستند، ممکن است علائمی از آندومتر ضخیم نشان دهند. سایر عوامل مؤثر در ضخامت بیشتر آندومتر عبارتند از:

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

علائم ضخیم شدن دیواره رحم

درمان افزایش ضخامت آندومتر

پزشک می تواند از راه های درمانی متفاوتی برای کاهش علائم عارضه استفاده کند. بهتر است بدانید محققین تا کنون درمان قطعی آندومتریوز را کشف نکرده اند و روش های مذکور به منظور کاهش علائم و رفع موقتی این بیماری کاربرد دارند.

  1. دارو درمانی: تجویز برخی از دارو های مسکن به منظور جلوگیری از بروز درد های شدید در نواحی بدن بیمار، نه به عنوان راهی برای درمان.
  2. هورمون تراپی: این روش هم از درد های شدید می کاهد، زیرا با افزایش یا کاهش ترشح هورمون های زنانه باعث ضخامت بیشتر آندومتر می شود و بعد با خونریزی ریزش پیدا می کند. علاوه بر مسکن درد ها باعث کاهش رشد و حجم بافت آندومتر می شود.
  3. عمل جراحی: با برداشتن بافت آندومتریوز از طریق عمل جراحی در صورتی که رحم و تخمدان ها سالم باقی بمانند می توان بارداری را تجربه کرد.
  4. روش های کمک باروری: بسیاری از روش های درمان ناباروری برای درمان آندومتریوز هم به کار آمده است، این روش ها برای بارداری مناسب تر از جراحی است.
  5. هیستروکتومی: این روش جراحی در مواردی شدید تر استفاده می شود؛ اما متأسفانه با شرایط این نوع جراحی دیگر امکان بارداری مجدد وجود ندارد.

علل نازک شدن دیواره رحم

علائم نازک شدن دیواره رحم

نازک شدن دیواره رحم نشانه های مختلفی دارد که همه آنها در یک نفر دیده نمی شود و معمولاً علائم متفاوتی در هر فرد مشاهده می شود. برخی از نشانه های شایع نازک شدن دیواره رحم عبارتند از:

موارد زیر از دیگر علائم نازک شدن دیواره رحم هستند:

به یاد داشته باشید که نازک شدن دیواره رحم می‌تواند بدون علامت باشد و در سونوگرافی تشخیص داده شود.

درمان نازک شدن دیواره رحم

برخی از روش‌های درمان نازک شدن دیواره رحم شامل موارد زیر است:

  1. استروژن درمانی: کاهش سطح استروژن ممکن است باعث نازک شدن دیواره رحم شود. در این شرایط، پزشک می تواند استروژن را به صورت خوراکی، ژل و یا شیاف تجویز نماید. استروژن باعث تقسیم سلول‌ها در آستر آندومتر شده و لانه گزینی جنین در آن را تسهیل می‌کند.
  2. فاکتور تحریک کننده کلونی گرانولوسیت (G-CSF): به نظر می رسد تکنیک‌های جدیدتری مانند تزریق داخل رحمی این هورمون رشد (G-CSF)، باعث افزایش ضخامت آندومتر می شود.
  3. هیستروسکوپی: در صورت وجود هرگونه چسبندگی داخل رحمی، از طریق هیستروسکوپی، بافت‌های زخم یا چسبندگی‌ها برداشته می‌شوند. این عمل درنهایت منجر به رسیدن آندومتر به ضخامت مناسب و درمان نازک شدن دیواره رحم خواهد شد.
  4. انتقال جنین منجمد (FET): اگر در طی چرخه IVF مشخص شود که بیمار آندومتر ضعیفی دارد، بهترین راه این است که تمام جنین‌های خود را در آن چرخه فریز کرده و پس از درمان نازک شدن دیواره رحم و آماده شدن آندومتر برای پذیرش جنین، می‌توان آن را انتقال داد.
  5. درمان نازک شدن دیواره رحم به روش طبیعی: نتایج استفاده از برخی مکمل ‌های طبیعی و گیاهان دارویی، ویتامین ‌هایی مانند ویتامین E و ال-آرژنین‌، انجام ورزش منظم‌، داشتن خواب کافی، طب سوزنی و ماساژ مخصوص باروری، نشان داده‌اند که با بهبود جریان خون به رحم، ضخامت دیواره رحم افزایش می یابد.

هریک از این روش ها را می توان پس از تشخیص علل نازک شدن دیوانه رحم بسته به شرایط فردی استفاده کرد.

برای کسب اطلاعات درباره سونوگرافی ترانس واژینال جهت بررسی ضخامت آندومتر ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مهناز مستعان [ 1402-06-01 ]
سلام خانمی ۴۶ساله هستم ض خامت رحمم خیلی پایین هست میخوام جنین انتقال بدم نمیشه چکارکنم

مهسا سعدی [ 1402-04-04 ]
سلام خسته نباشید چند ماه قاعدگی نامنظمی دارم در ماه دوبار پریود میشم دیروز سونوگرافی انجام دادم میگن دهانه رحم ذخیم شده آیا تو این شرایت امکان بارداری هست چون میخوام ایو دی رو در بیارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
طبقه بندی نتایج ماموگرافی چگونه است؟طبقه بندی نتایج ماموگرافی چگونه است؟

ماموگرافی می‌تواند برای کشف یک سرطان کوچک در مرحله قابل‌درمان استفاده شود. با توجه به سن و سایر عوامل، حدود ده تا پانزده درصد سرطان‌های پستان توسط ماموگرافی شناسایی نمی‌شوند و این سرطان‌ها اغلب توسط معاینه فیزیکی مشخص می‌شود. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

توده هیپواکو چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟توده هیپواکو چیست چه علائمی دارد و چگونه درمان می شود؟

توده هیپواکو بافتی در بدن بیش از حد معمول متراکم یا جامد است، و می تواند به شکل یک تومور و یا رشد غیرطبیعی در دو نوع خوش خیم و بدخیم دسته بندی شود . ... ادامه مطلب

اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟اندوسونوگرافی چگونه انجام میشود؟

اندوسونوگرافی یک روش اختصاصی به منظور بررسی پوشش و دیواره دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی است که برای تشخیص توده‌ ها با استفاده از عکسبرداری و تشخیص ماهیت توده یا کیست با ایجاد شکاف و نمونه برداری در آن انجام می گردد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465