رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / از علائم و تشخیص تا درمان فیبروم رحم

از علائم و تشخیص تا درمان فیبروم رحم

فیبروم به تومورهای خوش خیمی (غیر سرطانی) گفته میشود که غالباً در سنین باروری در رحم ظاهر میشوند. فیبروم های رحمی که با نام های لیومیوما (leiomyoma) یا میوما (myoma) نامیده می شوند، با افزایش خطر سرطان رحم همراه نیستند و تقریباً هرگز به سرطان تبدیل نمیشوند. بسیاری از خانم ها در طول زندگی به میوما مبتلا میشوند؛ اما شاید از وجود آن بی اطلاع باشند؛ زیرا اغلب بدون هیچگونه علامتی می باشند و پزشک ممکن است بطور اتفاقی طی معاینه لگن یا سونوگرافی قبل از تولد آن را کشف کند. از نظر اندازه، فیبروم میتواند آنقدر کوچک باشد که با چشم دیده نشود؛ اما در برخی موارد نیز به صورت توده هایی درمی آید که باعث بزرگ شدن رحم میشود. میوما می تواند تکی یا چندتایی باشد و در موارد شدید، رحم را آنقدر متسع (گشاد) می کند که باعث افزایش وزن می شود.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت به وجود آمدن فیببروم رحم

هنوز به طور دقیق علت بروز فیبروم رحم مشخص نیست؛ اما:

علائم فیبروم رحم

در اکثر مواقع فیبروم های رحمی هیچگونه علائم و نشانه ای ندارند به همین علت خانم ها متوجه آن نمی شوند؛ اما علائم فیبروم می تواند به شرح زیر باشد:

  1. درد و فشار در قسمت لگن
  2. خونریزی بین دوره های قاعدگی
  3. نفخ و بزرگ شدن شکم یا احساس پر بودن شکم و سنگینی در شکم و لگن
  4. خونریزی غیر طبیعی و زیاد قاعدگی ۷ روز یا بیشتر
  5. کمردرد
  6. پا درد
  7. درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  8. یبوست
از علائم و تشخیص تا درمان فیبروم رحم

انواع فیبروم رحم

فیبروم ها معمولاً یا داخل رحم و یا روی رحم به وجود می آیند. در زیر به انواع آن اشاره می شود:

فیبروم داخلی

فیبروم داخلی یکی از شایع ترین نوع فیبروم رحم است که در قسمت دیواره ماهیچه های رحم ایجاد می شود. فیبروم ها مستعد بزرگ شدن هستند و باعث بزرگی و کشیده شدن رحم می شوند.

فیبروم ساب سروز

این نوع فیبروم خارج از رحم تشکیل می شود و باعث بزرگ شدن یک سمت از رحم می شود.

فیبروم ساقه دار یا پدانکولیت

فیبروم ساقه دار در واقع همان فیبروم ساب سروز است که شکل باریک و دراز پیدا کرده است.

فیبروم ساب موکوزال

این نوع فیبروم در سطح میانی ماهیچه رحم یا میومتریوم تشکیل می شود. این نوع فیبروم به ندرت اتفاق می افتد؛ ولی در صورت تشکیل این نوع فیبروم باعث ایجاد دردهای شدید قاعدگی و خونریزی زیاد می شود.

تشخیص فیبروم رحم با سونوگرافی

در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود تا تصویر درون رحم روی صفحه نمایشگر ظاهر شود. این تصویر به پزشک کمک می‌کند تا موقعیت درونی رحم را به‌خوبی ببیند و وجود فیبروم را بررسی کند. بسته به اندازه رحم، سونوگرافی ممکن است از طریق واژینال یا از روی شکم انجام شود.

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص فیبروم

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی بلافاصله پس از ختم قاعدگی است.

بهترین روشهای درمان فیبروم رحمی

زنانی که به فیبروز رحمی دچار هستند؛ اما نشانه‌های آن را نشان نمی‌دهند، ممکن است به درمان نیاز نداشته باشند. زنانی که درد یا دیگر نشانه‌های این بیماری را دارند ممکن است این درمان‌ها برای آنها سودمند باشد:

درمان دارویی

داروها ممکن است باعث فروکش کردن نشانه‌های فیبروز رحمی‌شوند و حتی از رشد آن جلوگیری کنند یا آن را کند سازند؛ اما هنگامی که بیمار داروها را کنار می‌گذارد، بافت فیبری اغلب بار دیگر رشد می‌کنند.

امکان دارد برای به حداقل رساندن خونریزی رحمی مصرف پروژستین‌ها توصیه شود. برای تخفیف درد هم استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی توصیه می‌شود. جهت درمان خونریزی در برخی موارد از آمپول دیفرلین یا دکاپپتیل GNRH به مدت محدود حدود شش ماه که سبب کاهش سایز میوم و رفع آنمی بیمار می‌شود استفاده می‌شود. یکی از داروهای معروف جهت درمان این عارضه لورلین یا Lorelin است که از خانواده آگونیست‌های GNRH محسوب می‌شود. البته نتیجه درمان قطعی نیست و گاهی با قطع مصرف دارو به سایز قبلی خود برمی‌گردد؛ ولی به هر صورت جهت کاهش سایز میوم قبل از جراحی مفید است.

جراحی

چند جراحی نیز برای فیبروم رحمی وجود دارد:

  1. برداشت بافت فیبری و گذاشتن بخش‌های سالم رحم که به آن میومکتومی می‌گویند.
  2. بریدن رگ‌های خون‌رسان به بافت فیبری باعث فروکش کردن رشد آنها می‌شود. (آمبولیزاسیون) که عارضه آن از بین رفتن قدرت باروری در آینده است.
  3. برداشت رحم (هیستروکتومی) که تنها راه اطمینان بخش برای درمان فیبروم رحمی است.

عوارض و خطرات فیبروم رحم

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :تیشتر [ 1402-05-29 ]
سلام وقت به خیر آیا نداشتن رابطه جنسی طولانی مدت در ایجاد فیبروم و آندومتریوز تأثیر دارد ؟ ممنونم پاسخ بدید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافیتشخیص انحراف ستون فقرات با رادیوگرافی

رادیوگرافی فول اسپاین یا total spine، رادیوگرافی کل ستون فقرات است که در آن کل ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری، به‌صورت رخ و نیمرخ در یک تصویر دیده‌شده و در صورت انحرافات اسکولیوز، هیپرکیفوز و لوردوز، میزان شدت انحراف با بررسی زوایای لازم بررسی می‌گردد ... ادامه مطلب

اطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری هااطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری ها

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی آنومالی اسکن چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی آنومالی یک سونوگرافی دقیق است که در سه ماهه دوم بارداری انجام می شود که به آن اسکن آنومالی هم می گویند. این سونوگرافی معمولا در هفته های 18 تا 22 بارداری انجام می شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465