رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / تشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنال

تشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنال

غدد آدرنال دو غده کوچک در بالای کلیه ها هستند که هر کدام حدود ۵ گرم وزن دارند و طول آنها حدود ۴ تا ۶ سانتیمتر می باشد و علی رغم سایز کوچک، نقش مهمی در فعالیت های مختلف بدن از تنظیم فشارخون گرفته تا ترشح هورمون های جنسی و باروری دارند. غدد فوق کلیوی (آدرنال)، غددی درون ریز بر روی کلیه ها هستند که وظیفه ترشح منظم هورمون هایی مانند کورتیزول، آلدوسترون و آدرنالین را بر عهده دارند. عملکرد درست این غدد نقش مهمی در انجام وظایفی چون کنترل فشار خون، ضربان قلب، تولید هورمون‌های جنسی و تنظیم چربی دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عمده اختلالات مربوط به این ارگان ها ناشی از تولید کم یا زیاد این هورمون های جنسی و یا ایجاد تومور در این غدد است. یکی از روش های تشخیص بیماری های غدد آدرنال، سونوگرافی می باشد. در سونوگرافی، امواج فراصوتی را به غده آدرنال می فرستند که تصویری بر روی مانیتور ایجاد می شود که هر گونه عارضه غیرعادی را نشان می دهد. دستگاهی به نام مبدل، امواج صوتی را ایجاد می‌کند که از بافت‌ها منعکس می‌شود. الگوی پژواک امواج صوتی توسط مبدل تشخیص داده شده و توسط کامپیوتر تجزیه و تحلیل می‌شود تا تصویری از این بافت‌ها ایجاد شود.

اختلالات آدرنال

شرایط مختلف مربوط به غدد فوق کلیوی شما وجود دارد. برخی از رایج ترین عبارتند از:

تشخیص بیماریهای غده فوق کلیوی با سونوگرافی آدرنال

علائم اختلالات آدرنال

علائم اختلالات غده آدرنال ممکن است شامل موارد زیر باشد:

به‌طور معمول، علائم اختلالات غده آدرنال با شدت کم آغاز می‌شوند. باگذشت زمان، این علائم بدتر می‌شود و تکرار آن افزایش می‌یابد. اگر شما هر یک از این علائم را مکرراً تجربه کردید، به پزشک خود مراجعه نمایید.

مزایای سونوگرافی آدرنال

  1. عدم استفاده از اشعه ایکس در این روش تصویربرداری باعث می‌شود که بیمار از مضرات احتمالی اشعه ایکس در امان باشد.
  2. این روش قابل تکرار است.
  3. نسبت به سایر روش‌ها کم هزینه تر است.
  4. با استفاده از این روش، اطلاعات آناتومیک خوبی در مدت زمان کوتاه از کلیه‌ها به دست می‌آید.
  5. در این روش تصویربرداری به مواد کنتراست زای درون وریدی نیازی نیست.
  6. در زنان باردار بهترین روش تشخیص و شناسایی محسوب می‌شود.

نحوه انجام سونوگرافی آدرنال

برای انجام این اسکن، بیمار باید بر روی یک تخت دراز کشیده و ناحیه کلیه خود را در معرض دید سونوگرافیست قرار دهد. سونوگرافیست کمی ژل التراسونیک را روی پوست محل مورد نظر ریخته و مبدل کوچک سونوگرافی که دارای فرکانس کمتر اما عمق نفوذ بیشتری است را بر روی آن حرکت می ‌دهد تا تصاویری از غدد آدرنال بر روی مانیتور رایانه ظاهر شود .

عوارض سونوگرافی آدرنال

هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد تماس با امواج فراصوت در حد مورد استفاده در سونوگرافی عوارض زیستی خطرناکی برای بیماران یا کاربران دستگاه دارد.

هزینه سونوگرافی آدرنال

هزینه سونوگرافی با توجه به عواملی مانند ناحیه مورد نظر برای سونوگرافی، دستگاه های مرکز تصویربرداری، منطقه جغرافیایی و نوع بیمه تعیین می شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :مازیار عابدی [ 1402-08-29 ]
سلام وقت بخیر .پدر من ازسال 83 چندین بار برای سنگ کلیه اقدام کردن عمل باز و لیزر و سنگ شکن الانم با این حال کلیه شون وضعیت خوبی نداره وسه تا سنگ بزرگ 35 میلی در کلیه دارن ایشان باید عمل دوباره انجام بدند؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)

تصویربرداری پزشکی تکنیک و فرایند مورد استفاده برای ساختن تصاویری ازبدن انسان یا بخش‌ها و عملکردهای آن برای اهداف کلینیکی (روش‌های پزشکی که در جستجوی شناخت، درمان و بررسی بیماری‌ها هستند) یا علوم پزشکی (شامل مطالعات آناتومیک و فیزیولوژیک) است ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 3 بعدیکاربرد سونوگرافی 3 بعدی

باسونوگرافی سه بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟چه کسانی کاندایدی مناسب ماموگرافی هستند؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرو رفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

انواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنهاانواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنها

سونوگرافی یا اسکن امواج فراصوتی ، روشی است که از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا برای ایجاد تصویری از بخشی از قسمت داخلی بدن استفاده می‌نمایند.به منظور انجام سونوگرافی بهتر است از نکات قبل از هر سونوگرافی آگاهی کامل داشته باشید تا در بررسی‌های انجام شده دچار مشکل نشوید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465