رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی دستگاه ادراری / کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک؛ علل علائم عوارض و تشخیص

کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک؛ علل علائم عوارض و تشخیص

کلیه نقشی حیاتی در بدن دارد و نه تنها خون را تصفیه می‌کند، بلکه سطح الکترولیت را متعادل کرده، فشار خون را کنترل می کند و در کنار اینها، سبب تولید سلول های قرمز خون می شود. انسان دارای دو کلیه لوبیایی شکل است که اندازه هر یک تقریباً به بزرگی یک مشت است. هر کلیه تقریباً در وسط پشت بدن و دقیقاً زیر قفسه سینه در کنار ستون فقرات قرار دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلیه اکتوپیک یا نابجا (لگنی) یک نقص مادرزادی محسوب می ‌شود. در این حالت کلیه یا در قسمت پایین یا در سمت مقابل و یا در قسمت بالاتر از محل معمول خود قرار می‌گیرد. این نقص به این دلیل ایجاد می ‌شود که کلیه جنین در دوره رشد جنینی نتوانسته است به محل مشخص خود برسد. گاهی اوقات یکی از کلیه ‌ها در نزدیکی لگن و مثانه باقی می‌ماند و به سمت بالا حرکت نمی‌کند تا در محل صحیح خود قرار بگیرد. در برخی مقاطع دیگر، کلیه ‌ها بیش از حد به سمت بالا حرکت کرده یا به سمت مقابل جابجا می ‌شوند و به کلیه دوم جوش می‌ خورند.

کلیه اکتوپیک معمولاً در طی سونوگرافی، یک آزمایش تصویر برداری که از امواج صدا برای تهیه تصویری از چگونگی رشد جنین در شکم مادر استفاده می‌کند یا در طی آزمایش‌های پزشکی کشف می ‌شود. در سونوگرافی از دستگاهی به نام ترانسدیوسر استفاده می‌شود که امواج صوتی را به روشی ایمن و بدون درد به سمت اندام ‌ها می‌ فرستد تا تصویری از ساختار را ارائه دهد.

علل کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک

کلیه‌های نابجا در دوره رشد جنینی ایجاد می‌شوند. کلیه‌ها در مجموع به صورت جوانه زنی یا رشد رو به خارج داخل لگن، رشد می‌کنند و سپس در جهت بالا به سمت موقعیت‌های معمول خود در انتهای عقبی قفسه دنده حرکت می‌کنند. حرکت رو به بالای کلیه‌ها از هفته‌های ششم تا نهم رشد رویانی آغاز می‌شود. معمولاً نابجایی یا اکتوپی، به اندامی اشاره دارد که در محل خود قرار ندارد.
برخی علل این نقص در حرکت عبارتند از:

  1. نقص در بافت کلیه که باعث می‌شود پیامی برای حرکت رو به بالا از ناحیه لگن ایجاد شود.
  2. تماس مادر باردار با دارو، مواد شیمیائی یا ابتلای وی به بیماری‌هایی که باعث به وجود آمدن نقص رشد کلیه در نوزاد می‌شود.
  3. جوانه کلیه که به درستی رشد نکرده باشد.
  4. نقایص ژنتیکی
کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک

علائم کلیه نابجا یا کلیه اکتوپیک

کلیه ‌های نابجا معمولاً علائمی ندارند و کشف نمی‌شوند و ممکن است در بزرگسالان زمانی کشف شوند که معاینه برای علل نامرتبط انجام شود. بیمارانی که کلیه ‌های نابجا دارند گاهی اوقات مستعد ابتلا به شرایطی مانند عفونت مجرای ادراری و سنگ‌های کلیوی می ‌شوند و ممکن است با علائمی مانند تب و درد در ناحیه شکم مراجعه کنند. برخی از بیماران دچار برگشت ادرار می‌شوند. در اینجا ادرار از مثانه به سمت کلیه برمی‌گردد که می‌تواند باعث عفونت های مکرر شود. سایر نقایص مرتبط با کلیه نابجا، عبارتند از اختلالات مجرای ادراری، اختلالات دستگاه تولید مثلی و تغییرات نابجای اسکلتی.

عوارض کلیه نابجا

برخی از عوارض و مخاطرات مرتبط با کلیه ‌های نابجا عبارتند از:

آمادگی قبل از سونوگرافی کلیه

سونوگرافی کلیه نیاز به آمادگی خاصی ندارد. تنها ممکن است نیاز داشته باشید قبل از انجام سونوگرافی، آب بنوشید تا مثانه پر شود. البته ممکن است به تشخیص پزشک پیش از انجام سونوگرافی برای کاهش درد یا التهابات کلیه، داروی خاصی تجویز شود.

روش انجام سونوگرافی کلیه

این روش به صورت سرپایی قابل انجام می باشد، در این روش مقداری ژل بر روی ناحیه ای که قرار است پروب دستگاه سونوگرافی قرار بگیرد ریخته می شود و سپس با استفاده از یک پروب امواج صوتی به ناحیه مورد نظر منتقل گردیده و تصاویر لازم بر روی مانیتور به نمایش در می آید، این آزمایش اغلب با مثانه خالی قابل انجام می باشد.

عوارض جانبی سونوگرافی کلیه

سونوگرافی را می‌توان عکسبرداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد که ممکن است این امواج، آسیب زننده به نظر برسند. در واقع سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد.

برای آگاهی بیشتر درباره ماموگرافی کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :ایلار عبداللهی [ 1402-11-08 ]
سلام اقای دکتر یکی از دوستان من 14سالشه دختر رفته سونو گرافی گفتن کلیه چپت نابجا است و کلیه هاش به هم چسبیدن اقای دکتر این علاعم برای ازدواج و بارداری خطر ناک است ایا مشکل ایجاد میشود

مزروعی [ 1402-09-08 ]
سلام آقای دکتر من باردارم رفتم سونوگرافی بهم گفتن کلیه سمت راست جنین در محل خودش نیست و در لگن واقع شده باید چکار کنم ؟ اصلا نمیدونم چقدر خطر داره ممنون میشم راهنماییم کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟

تفاوت رادیولوژی با سونوگرافی این است که در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ اما در رادیولوژی یا رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می‌شود. از رادیولوژی برای تصویربرداری از قسمت‌های سخت بدن استفاده می‌شود و سونوگرافی برای قسمت‌های نرم مثل کلیه و مثانه کاربرد دارد ... ادامه مطلب

اکو قلب جنین (اکوکاردیوگرافی جنین) در چه مواردی انجام میشود؟اکو قلب جنین (اکوکاردیوگرافی جنین) در چه مواردی انجام میشود؟

در حال حاضر ناهنجاری‌های قلبی مادرزادی شایع‌ترین آنومالی‌های مادرزادی در زمان تولد است که انسیدانس آن بین ۸ تا ۱۰ در هزار تولد زنده است. قلب جنین کوچک و متحرک است. قرارگیری جنین در رحم همیشه اجازه گرفتن تصاویر استاندارد را نمی‌دهد ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان سرطان تخمدانتشخیص و درمان سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در حال حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ ومیر زنان است. در واقع زمانی این بیماری بروز می کند که سلول های غیر طبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج ا ... ادامه مطلب

تفسیر نتایج سونوگرافی کبدتفسیر نتایج سونوگرافی کبد

کبد یکی از مهمترین عضو های بدن است که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن شناخته شده است. کبد با عبور مواد غذایی از خود فاکتور های مضر مواد غذایی را می گیرد و ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465