رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / نارسایی حاد کلیه چیست و چه علائمی دارد؟

نارسایی حاد کلیه چیست و چه علائمی دارد؟

کلیه نقشی حیاتی در بدن دارد و نه تنها خون را تصفیه می‌کند، بلکه سطح الکترولیت را متعادل کرده، فشار خون را کنترل می کند و در کنار اینها، سبب تولید سلول های قرمز خون می شود. کلیه ها در پشت ناحیه شکمی و در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. اگر به طور ناگهانی کلیه های شما توانایی خود برای حذف مواد زائد را از دست بدهد، نارسایی حاد کلیه اتفاق می افتد. وقتی کلیه های شما توانایی فیلتر کردن خود را از دست می دهند، سطوح خطرناکی از مواد زائد ممکن است تجمع پیدا کند و ترکیب شیمیایی خون شما ممکن است از تعادل خارج شود.

نارسایی حاد کلیه یا آسیب حاد کلیوی، به سرعت پیشرفت می کند که معمولاً در کمتر از چند روز این اتفاق می افتد. نارسایی حاد کلیه در بیماران بستری به ویژه افراد به شدت بیمار که نیازمند مراقبت ویژه هستند، شایع است. نارسایی حاد کلیوی می تواند کشنده باشد و نیازمند درمان جدی است. با این وجود، نارسایی حاد کلیوی می تواند برگشت پذیر باشد.

شما برای تهیه گرافی رنگی از سیستم ادراری می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان که یکی از مجهز ترین و تخصصی ترین مراکز تشخیصی می‌باشد؛ مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علائم نارسایی کلیه

با توجه به شدت نارسایی علائم مختلفی ایجاد میشود. گرچه گاهی اوقات هیچ‌کدام از این علائم وجود ندارد. علائم احتمالی عبارتند از:

انواع نارسایی کلیه

اختلال در عملکرد کلیه تحت عنوان نارسایی کلیه شناخته می‌شود. نارسایی کلیه چند نوع طبقه بندی دارد؛ اما اگر بخواهیم نارسایی کلیه را با توجه به مدت زمان بروز و شدت عارضه تقسیم کنیم، باید دو نوع نارسایی حاد و مزمن را نام ببریم.

نارسایی حاد کلیه

در مواردی که کلیه‌ها به‌طور ناگهانی طی فاصله‌ی زمانی چند ساعت تا چند روز دچار مشکل می‌شوند و نمی‌توانند مواد سمی را دفع کنند نارسایی حاد کلیه ایجاد شده است. این مشکل بیشتر در کسانی که بستری هستند یا نیازمند مراقبت ویژه هستند مشاهده می‌شود. نارسایی حاد کلیه با بروز ناگهانی عوارض بسیار جدی و شدیدی دارد و حتی ممکن است منجر به مرگ بیمار شود. نارسایی حاد کلیوی علاوه بر کشنده بودن، امکان برگشت نیز دارد و این دو دلیل کافی است که مبتلایان به این عارضه به آن توجه جدی کنند.

نارسایی حاد کلیه

نارسایی مزمن کلیه

مهم‌ترین علامت در این نوع نارسایی خاموش بودن آن است. افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه ممکن است از سال‌ها پیش دچار این بیماری باشند؛ اما چون علامت خاصی ندارد یا روند بروز علائم کند است، به‌طور آرام و پنهانی بافت کلیه را از دست می‌دهند. علائم نارسایی کلیه در موارد مزمن همان نشانه‌های نارسایی حاد کلیه است با این تفاوت که طی مدت زمان طولانی این نشانه‌ها ظاهر می‌شوند.

عوامل ایجاد نارسایی حاد کلیه

این بیماری ها، وضعیت ها و عوامل ممکن است به کلیه های شما آسیب برسانند و منجر به نارسایی حاد کلیه شوند:

  1. لخته های خونی در ورید ها و شریان ها داخل کلیه و اطراف آن
  2. رسوب کلسترول که جریان خون در کلیه ها را مسدود می کند.
  3. گلومرولونفریت، التهاب در فیلتر های ریز کلیه ها (گلومرول)
  4. سندروم همولیتیک اورمیک، وضعیتی که منجر به تخریب زودرس گلبول های قرمز خون می شود.
  5. عفونت
  6. لوپوس، یک اختلال دستگاه ایمنی که منجر به گلومرولونفریت می شود.
  7. داروها، نظیر برخی داروهای شیمی درمانی، آنتی بیوتیکها و رنگ های مورد استفاده در تصویربرداری
  8. اسکلرودرمی، گروهی از بیماری های نادر که پوست و بافت همبند را درگیر می کنند.
  9. سم ها، نظیر الکل، فلزات سنگین و کوکائین
  10. تخریب بافت عضلانی (رابدومیولیز) که منجر به آسیب کلیوی ناشی از سموم حاصل از تخریب بافت عضلانی می شود.
  11. تخریب سلول های توموری (سندروم تخریب تومور) که منجر به آزادسازی سمومی می شود که می‌توانند منجر به آسیب کلیه شوند.

تشخیص بیماری نارسایی حاد کلیه

اگر علائم و نشانه ها نشان دهند که نارسایی حاد کلیه وجود دارد، پزشک ممکن است آزمایش ها و روشهای خاصی را برای تأیید تشخیص تجویز کند که شامل موارد زیر می باشند:

اندازه گیری خروجی ادرار

اندازه گیری میزان ادرار خروجی در ۲۴ ساعت ممکن است به پزشک در تعیین علت نارسایی کلیه کمک کند.

آزمایش ادرار

تجزیه و تحلیل ادرار ممکن است ناهنجاری‌هایی را نشان دهد که نشان دهنده نارسایی کلیه است.

آزمایش خون

نمونه خون ممکن است افزایش سطح سریع اوره و کراتینین را که دو عامل برای اندازه گیری عملکرد کلیه است را نشان دهد.

آزمایشات تصویربرداری

آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن ممکن است برای بررسیکلیه ها مورد استفاده قرار گیرد.

بیوپسی یا برداشتن نمونه‌ای از بافت کلیه برای آزمایش

در برخی موارد پزشک ممکن است بیوپسی کلیه را برای برداشتن نمونه کوچکی از بافت کلیه برای آزمایش در آزمایشگاه توصیه کند. در این روش پزشک یک سوزن را از طریق پوست وارد کلیه نموده و نمونه را خارج می کند.

درمان نارسایی حاد کلیه

درمان نارسایی حاد کلیه معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد. مدت بستری در بیمارستان بستگی به علت نارسایی حاد کلیه شما دارد و اینکه کلیه‌های شما در چه مدت بهبود می یابند. درمان نارسایی حاد کلیه شامل شناسایی بیماری یا آسیب شدیدی است که در ابتدا به کلیه شما آسیب وارد کرده است. گزینه های درمان شما بستگی به علت نارسایی کلیه دارد.

درمان هایی که به پیشگیری از عوارض کمک می کند عبارتند از:

عوارض جانبی نارسایی حاد کلیه

عوارض احتمالی نارسایی حاد کلیه عبارتند از:

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :خدیجه الهیاری [ 1402-11-17 ]
سلام .من ۲۲سال پیش به خاطر سنگ کلیه عمل باز کردم ..تا دوسال پیش دکترا گفتن کلیه ای که عمل کردم ازبین رفته دیگع کار نمیکنه ..سیستم بدنم به هم خورده .بخصوص سرم خیلی سنگین میشه احساس می کنم سرم میره ..تنگی نفس .خستگی بی اندازه .دارم ممنون میشم

علیرضا [ 1402-09-12 ]
مبحث در عین اختصار جامع بود

فرشته جلوه [ 1402-03-30 ]
من در آلمان اقامت دارم و تشکر میکنم برای کمک به مریضان، من بعد از عمل اسلیو معده در ترکیه به بیماری نارسایی کلیه مبتلا شدم و تا حالا که یک ماه گذشته و بر گشتم به لمان سه بار در بیمارستان آلمان بستری شدم ،سپاس از اطلاع رسانی خوب شما

فاطمه کیانفر [ 1402-03-10 ]
سلام مادرشوهرم نارسایی کلیوی داره چه غذای براش مفید هست وچه غذایی براش ضرر داره؟

عاقلی [ 1402-01-13 ]
سلام خسته نباشید. شوهرمن دیابت داره دوتا پاش از زانو قط شده قبلا ک بیمارستان بستری میشد برای پاهاش کلیه شو چک. میکردن کمو بیش عفونت داشت ک. با دارو رفع میشد. الان دقیقا یکساله ک دکترنرفته. حدود یکماهه ک هرچی میخوره بالامیاره ینی در حد اینکه نون پنیرم خورده بالا اورده دستهاش یهو منقبض میشه و میگیره گاهی اوقاتم تنگی نفس داره. میتونه علائم نارسایی کلیه باشه؟

سعید درخشنده [ 1401-11-11 ]
بسیارارزنده و سودمند هم سطح اطلاعات بالا برده ، راهنمائی های شایانی معمول داشته و سپاس ازکسانیکه دراین رابطه زحمت کشیده اند،

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی ، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها به منظور بررسی دقیق تر بدن انجام می‌شود ... ادامه مطلب

آدنوزیس پستان چیست؟آدنوزیس پستان چیست؟

آدنوز اسکلروز نوعی بیماری خوش خیم پستان است که از نظر بالینی و رادیوگرافی بسیار شبیه سرطان سینه است.این توده در زمان تشخیص می‌تواند مشکلات مختلفی ایجا ... ادامه مطلب

آیا رادیولوژی و رادیوگرافی با هم متفاوت هستند؟آیا رادیولوژی و رادیوگرافی با هم متفاوت هستند؟

پرتونگاری یا رادیوگرافی به شیوه بررسی بدن با تاباندن پرتوهای ایکس بر آن و تولید تصویرهایی بر روی کلیشه یا پرده‌های حساس را گویند و رادیولوژی دربرگیرنده رشته‌های بسیاری است که بر مبنای کاربرد پرتوهای یون‌ساز برای تشخیص بیماری‌ها یا درمان آن‌ها می‌باشد ... ادامه مطلب

سونوتراپی آلت برای درمان مشکلات جنسی مردانسونوتراپی آلت برای درمان مشکلات جنسی مردان

سونوتراپی ابتدا برای درمان پیرونی استفاده گردید و در حال حاضر به یکی از درمانهای اختلال نعوظ آلت تبدیل شده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465