رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی دستگاه ادراری / سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

ادرار توسط کلیه ها تولید شده و سپس از راه میزنای وارد مثانه شده و در آن تجمع می یابد تا زمان تخلیه فرا رسد. وجود خون در ادرار به معنای دفع خون از دستگاه ادراری است. این خون در برخی موارد کاملاً مشخص بوده و باعث قرمز شدن رنگ ادرار می شود؛ اما در برخی دیگر از موارد وجود خون در ادرار فقط با انجام آزمایش های مختلف قابل تشخیص است. سونوگرافی کلیه یک معاینه‌ی راحت و بدون درد است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از کلیه‌ها، حالب و مثانه استفاده می‌شود. در طی این معاینه، یک دستگاه سونوگرافی امواج صوتی را به ناحیه کلیه می‌فرستد و تصاویر بر روی یک کامپیوتر ضبط می‌شوند. تصاویر سیاه و سفید سونوگرافی ساختار داخلی کلیه‌ها و اندام‌های مرتبط را نشان می‌دهد.

آنچه در این مطلب می خوانیم:

آنچه در این مطلب میخوانید

هماچوری چیست؟

هماچوری یک اصطلاح پزشکی برای وجود خون در ادرار است. چندین بیماری و شرایط متفاوت می‌تواند باعث ایجاد هماچوری شود. عفونت، بیماری کلیوی، سرطان و اختلالات خون از عوامل احتمالی هستند. خون ممکن است قابل مشاهده یا در مقادیر کم باشد که با چشم غیرمسلح دیده نشود.

علت وجود خون در ادرار کودکان

وجود خون در ادرار کودکان می تواند همراه با درد و یا بدون درد باشد. در کودکانی که میزان بالای کلسیم در ادرار وجود دارد احتمالاً درخانواده کودک مبتلا به سنگ کلیه نیز دیده می شود. در ادامه به دیگر دلایل هماچوری کودکان اشاره خواهیم کرد.

  1. ساختار غیر طبیعی در مجرای ادراری
  2. عدم تعادل مواد معدنی
  3. بیماری گلومرولونفریت
  4. کیست کلیه
  5. بیماری ارثی PKD و سندرم آلپورت
  6. میان بالای کلسیم در ادرار

علت خون در ادرار زنان

وجود خون در ادرار زنان چه در دوره بارداری و چه در دوره عادی زندگی آنها به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که می‌توان به شایع‌ترین‌ آنها اشاره کرد. این دلایل عبارت‌اند از: سنگ مثانه، گلومرولونفریت کلیه، سنگ کلیه، سرطان کلیه، اختلالات ارثی و ژنتیکی، سرطان مثانه و کم‌خونی سلولی.

علت وجود خون در ادرار مردان

ادرار خونی به‌معنی خونریزی محدود و یا وسیع در سیستم مجاری ادراری فرد است. ادرار خونی به‌نوبه خود یکی از دردناک‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه بسیاری از مردان را درگیر می‌کند. پروستات، مثانه، مجاری ادراری، کلیه‌ها و حالب ارگان‌های اصلی سیستم ادراری مردان هستند. دلیل اصلی بروز ادرار خونی در مردان عفونت مجاری ادراری، ایجاد سنگ مجاری ادراری و رشد توده‌های سرطانی گزارش شده است. علاوه بر دلایل ذکر شده می‌توان به ورزش‌های سنگین، بیماری کلیوی، ترومای کلیه، هایپروتورفی پروستات و بیماری‌های مقاربتی نیز اشاره کرد که به‌جای خود می‌توانند سبب ایجاد ادرار خونی در مردان شوند.

عوامل خطر خون در ادرار

سونوگرافی کلیه

آیا وجود خون در ادرار خطرناک است؟

عوارض مرتبط با عدم درمان ادرار خونی برخی از علل خون در ادرار جدی هستند، بنابراین در صورت مشاهده این علامت باید به پزشک رجوع کرد. اگر این علامت به دلیل سرطان باشد، نادیده گرفتن آن می‌تواند منجر به پیشرفت تومورها شود تا جایی که درمان دشوار است. عفونت ‌درمان نشده در نهایت می‌توانند منجر به نارسایی کلیه شوند. اگر علت خونریزی در ادرار بزرگ شدن پروستات باشد، درمان می‌تواند به کاهش علائم کمک کند. نادیده گرفتن این عارضه ممکن است منجر به ناراحتی ناشی از نیاز به تکرر ادرار، درد شدید و حتی سرطان شود. بسته به نوع بیماری و دلیل اصلی ایجاد ادرار خونی، راه درمان نیز متفاوت خواهد بود. اگر فرد قادر به ادرار کردن نباشد، هنگام دفع ادرار لخته های خون می بیند، در حالت اورژانسی این مشکل قرار دارد و باید به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کند، خصوصاً اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را نیز از خود بروز دهد:

  1. حالت تهوع
  2. استفراغ
  3. تب
  4. لرز
  5. درد در پهلو، کمر یا شکم

سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

این روش به صورت سرپایی قابل انجام می باشد. در این روش مقداری ژل بر روی ناحیه ای که قرار است پروب دستگاه سونوگرافی قرار بگیرد استعمال می شود و سپس با استفاده از یک پروب امواج صوتی به ناحیه مورد نظر منتقل گردیده و تصاویر لازم بر روی مانیتور به نمایش در می آید.

اقدامات قبل از سونوگرافی کلیه

به طور کلی سونوگرافی کلیه نیاز به آمادگی خاصی مانند پرهیز غذایی یا مصرف دارو نیاز ندارد. تنها ممکن است نیاز داشته باشید قبل از انجام سونوگرافی آب بنوشید تا مثانه پر شود.

عوارض سونوگرافی کلیه

در سونوگرافی هیچ اشعه‌ای وجود ندارد. همچنین حرکت مبدل سونو روی پوست شما مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان ، روشهایی برای آزمایش و بررسی بافت پستان هستند که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :محمدرضا امینیان [ 1402-07-25 ]
سلام فرزند پسر من ۸ سال دارد حدود ۶ ماه است که بیزه سمت راست بالا رفته که علت آن را پیدا نکردیم حتی با مراجعه به پزشک متخصص ولی در حال حاضر چند روز است در انتهای ادرار فرزندم یکی دو قطر آب خون دیده ام البته بعضی وقتها شدید من را نگران کرده . اول اینکه مشکل بالا رفتن بیزه فرزندم حل میشود دوم اینکه رویت خون ربطی به این موضوع دارد یا نه درصورت امکان راهنمایی کنید ممنون میشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی 3 بعدیکاربرد سونوگرافی 3 بعدی

باسونوگرافی سه بعدی، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی امکان پذیر است. ... ادامه مطلب

سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟سونوگرافی های تخصصی مردان کدامند؟

معمولاً سونوگرافی در مردان به دلیل بروز مشکلاتی از قبیل ضربه به آلت، ناباروری، اختلال نعوظ و مشکلات ادراری به دلیل پروستات درخواست می‌گردد؛ اما سونوگرافی مربوط به هر یک از اجزای لگنی در مردان، به طرق مختلفی صورت می‌گیرد.در ادامه به معرفی انواع سونوگرافی تخصصی مردان می‌پردازیم. ... ادامه مطلب

ندولهای تیروئید چطور تشخیص داده می شوند ؟ندولهای تیروئید چطور تشخیص داده می شوند ؟

کمتر از 5 درصد ندولهای تیروئید سرطانی هستند. به خاطر داشته باشید که اکثر ندولها خوش خیم هستند. پزشکی که با این مشکل آشنا است باید شما را معاینه کند.متخصصین هورمون شناسی و غدد درونریز مرتب در حال رسیدگی به اینگونه مسائل هستند. اما بیشتر مردم به پزشک عمومی، پزشک امراض داخلی و جراحان عمومی مراجعه . . . ... ادامه مطلب

بررسی بیماری های زنان با سونوگرافیبررسی بیماری های زنان با سونوگرافی

سونوگرافی یکی از ابزارهای دقیق به منظور بررسی و ارزیابی انواع بیماری ها، به خصوص در زنان می باشد. سونوگرافی رحم و تخمدان یکی از انواع سونوگرافی می باشد که امروزه بسیار رایج شده است. بیشتر پزشکان از این سونوگرافی با هدف سلامت و بررسی انواع بیماری های زنان استفاده می کنند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465