رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / تشخیص التهاب و انسداد روده با سونوگرافی

تشخیص التهاب و انسداد روده با سونوگرافی

طولانی‌ترین اندام در بدن، روده‌ها هستند. غذایی که می‌خوریم برای هضم کامل و یا دفع به کمک حرکات روده‌ای در طول آن حرکت می‌کند. در نهایت بخشی از مواد غذایی که می‌خوریم توسط سلول‌های پوششی روده کوچک جذب شده و باقی مواد در روده بزرگ به‌صورت مدفوع درآمده و دفع می‌شوند. اگر عامل و یا عواملی از حرکت مواد غذایی در طول روده کوچک و یا بزرگ جلوگیری کنند، بیماری انسداد روده به وجود می‌آید. انسداد روده‌ ها یک نوع بیماری مهم و تهدید کننده زندگی است که باید آن را جدی بگیریم.

آنچه در این مطلب میخوانید

درمان مؤثر در انسداد روده بستگی به تشخیص سریع و دقیق برای بیمارانی دارد که نیاز به مداخلات درمانی اولیه دارند. تشخیص انسداد روده بر اساس تصویر بالینی سونوگرافی به عنوان قدم اول در درمان بیماری می باشد. سونوگرافی یکی از ابزارهای حساس و دقیق برای تشخیص مشکلات شکمی است. در این روش با به کارگیری امواج فراصوت برای بررسی سلول های سرطانی در داخل روده استفاده می شود. امواج توسط یک کامپیوتر به تصویری روی صفحه نمایش تبدیل می شوند.

دلایل انسداد روده

شایع ترین علت انسداد روده در افراد بالغ عبارت است از

سایر علل احتمالی در مورد بیماری انسداد روده عبارت است از

در برخی موارد انسداد کاذب روی می دهد که به آن ایلئوس پارالیتیک یا فلجی گفته می شود. انسداد کاذب می تواند نشانه ای از انسداد روده باشد؛ اما شامل انسداد فیزیکی نمی شود. در انسداد فلجی ماهیچه ها یا عصب مسئول در تنظیم انقباضات روده مختل می شوند و به این ترتیب حرکت غذا و مایعات در سیستم گوارشی متوقف می شود. عصب فلجی می تواند هر بخشی از روده را درگیر کند. علل ایجاد انسداد فلجی عبارت است از:

فاکتورهای خطر انسداد روده

بیماری ها و شرایطی که می تواند احتمال انسداد روده را افزایش دهد عبارت است از:

سونوگرافی روده

عوارض انسداد روده

انسداد روده در صورت عدم درمان می تواند عوارض مرگ باری را به دنبال داشته باشد:

  1. از بین رفتن بافت روده: انسداد روده می تواند جریان خون تأمین کننده بخش های مختلف روده را قطع کند و فقدان خونرسانی به بخش های روده منجر به مرگ بافت روده می شود. مرگ بافت، پارگی در دیواره روده و عفونت را به دنبال خواهد داشت.
  2. عفونت: پریتونیت اصطلاح پزشکی است که به عفونت داخل حفره شکمی ارتباط دارد. پریتونیت عارضه ای مرگ بار می باشد که باید فوراً تحت درمان قرار گیرد. پریتونیت یکی از عوارض انسداد روده می باشد.

انواع روش های تشخیص انسداد روده

آزمایشات و روش های تشخیصی برای برسی انسداد روده عبارت است از:

کاربرد سونوگرافی در تشخیص انسداد روده

سونوگرافي به عنوان یکی از ابزارهای حساس و دقیق برای تشخیص انسداد و مشکلات موجود در روده ها می باشد. داخل معده و روده را نمیتوان در شرایط عادی دید؛ ولی در برخی بیماریها متخصص سونوگرافی با انجام مانورهای خاص قادر است تا جدار معده و روده ها و ضخامت آنها را مورد بررسی قرار دهد. اسکن‌های سونوگرافی به طور معمول در هنگام وجود انسداد، یک ناحیه پیچیده در روده را نشان می‌دهند.

مزایای سونوگرافی

نحوه انجام سونوگرافی روده

در سونوگرافی امواج فراصوت به کار گرفته می شوند تا سلول‌های سرطان داخل روده بررسی شوند. روش های متفاوتی برای تشخیص سرطان روده با سونوگرافی وجود دارد که مهم ترین آنها سونوگرافی شکمی و سونوگرافی اندورکتال است.

  1. سونوگرافی شکمی: برای این آزمایش یک تکنسین، مبدل را بر روی پوست شکم شما حرکت میدهد. این آزمایش میتواند تومورهای کبد، کیسه صفرا، پانکراس یا جاهای دیگر شکم را بررسی کند؛ اما نمیتواند تومورهای روده بزرگ را بررسی کند.
  2. سونوگرافی اندو رکتال: در این روش از مبدل مخصوصی استفاده می شود و مبدل را داخل روده می کنند. از این طریق دیواره رکتوم دیده می شود و میزان گسترش سرطان در روده یا رسیدن سلول های سرطانی به اندام های دیگر قابل مشاهده است.

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی روده

آیا سونوگرافی روده عوارض دارد؟

در سونوگرافی سرطان روده هیچگونه ریسک تابش اشعه های رادیواکتیوی به همراه ندارد. در سونوگرافی رکتال اغلب افراد در حین انجام آزمایش از قرار گرفتن مبدل در مقعد خود کمی احساس ناراحتی می کنند. در صورتی که نسبت به لاتکس حساسیت دارید این موضوع را با متخصص سونوگرافی در میان بگذارید؛ زیرا برای قرار دادن مبدل سونوگرافی در مقعد روی آن را با روکشی از جنس لاتکس می پوشانند.

هزینه سونوگرافی روده

هزینه سونوگرافی با توجه به عواملی مانند دستگاه های مرکز تصویربرداری، منطقه جغرافیایی، مهارت پزشک و نوع بیمه تعیین می شود.

برای مطالعه مقالات مربوط به سونوگرافی تخمدان کلیک کنید. همچنین شما می توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بکارگیری دستگاه های مجهز و به روز و کادری مجرب می توانید از بهترین خدمات تصویر برداری استفاده نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اهمیت بیوپسی کبد در انتخاب بهترین روش درمان سرطان کبداهمیت بیوپسی کبد در انتخاب بهترین روش درمان سرطان کبد

پس از تشخیص وجود مشکل کبدی توسط تست‌ های اولیه، پزشک ممکن است یک بافت غیر عادی در کبد تشخیص دهد که آن را ضایعه، تومور و یا توده می نامند. در این موارد از کبد بیوپسی گرفته می شود تا نمونه‌ ها به پاتولوژیست فرستاده شده و بافت غیرعادی، بررسی شود. ... ادامه مطلب

نارسایی حاد کلیه چیست و چه علائمی دارد؟نارسایی حاد کلیه چیست و چه علائمی دارد؟

اگر به طور ناگهانی کلیه های شما توانایی خود برای حذف مواد زائد را از دست بدهد، نارسایی حاد کلیه اتفاق می افتد. وقتی کلیه های شما توانایی فیلتر کردن خود را از دست می دهند، سطوح خطرناکی از مواد زائد ممکن است تجمع پیدا کند و ترکیب شیمیایی خون شما ممکن است از تعادل خارج شود. ... ادامه مطلب

تشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافیتشخیص حاملگی پوچ با سونوگرافی

مهم ترین روش برای تشخیص بارداری پوچ استفاده از سونوگرافی است؛ زیرا با استفاده از آزمایش خون و سنجش هورمون نمی توان به نوع بارداری پی برد. در واقع ممکن است بارداری فرد مثبت باشد؛ اما نوع بارداری آن پوچ باشد. ... ادامه مطلب

عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی که به اختصار HSG خوانده می شود در واقع همان تصویر برداری رنگی از داخل رحم و لوله رحم (اعضایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) با کمک اشعه ایکس میباشد. در این نوع از تصویربرداری از ماده حاجب استفاده می شود تا تصاویر شفاف و دقیقی از رحم و لوله آن ثبت شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465