رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / روش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنین

روش انجام اکو کاردیوگرافی قلب جنین

حدود شش دهم درصد از نوزادان هنگام تولد با ناهنجاری های قلبی به دنیا می آیند ، این آمار رقم بالایی را نشان می دهد که حاکی از اهمیت بسیار زیاد جدی گرفتن علائم و آزمایش های قبل از بارداریست. در ادامه به بررسی نکاتی خواهیم پرداخت که دانستن آنها برای به حداقل رساندن مشکلات قلبی در هنگام تولد جنین بسیار مفید و ضروری خواهد بود اما پیش از آن لازم است بدانیم اطلاع از هر گونه مشکلی در هنگام بارداری ، مقابله با عوارض آن را انجام پذیر تر خواهد کرد .

همانطور که اشاره شد یکی از دلایل مرگ و میر نوزادان در هنگام تولد اختلالات مادرزادی قلب است و آنجایی که قلب ارگان کاملا پیچیده‌ای است، در هفته‌های اولیه بارداری امکان بروز اشکالات زیادی در شکل‌گیری آن وجود دارد. این‌گونه مشکلات مادرزادی شامل ایجاد خطراتی در قلب و نیز ایجاد ارتباط غیرعادی بین قسمت‌های راست و چپ قلب و در نهایت تغییر شکل دریچه‌های قلب می‌شود.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین از جمله اقداماتی است که به صورت تخصصی در مرکز رادیولوژی اصفهان انجام می‌پذیرد. شما می‌توانید جهت هماهنگی و تعیین نوبت در این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

اکو قلب جنین چیست؟

اکوکاردیوگرافی قلب جنین همانند سونوگرافی یک ازمایش تصویری فراصوتی غیر تهاجمی است و توسط پزشک متخصص قلب اطفال انجام می شود. در این ازمایش برای تولید یک اکوکاردیوگرام یا یک تصویراز قلب جنین از امواج صوتی استفاده میکند. اکوکاردیوگرافی مشکلات و ناهنجاری های ساختاری عملکردی قلب جنین و اختلال ریتم قلب را مورد ارزیابی قرار میدهد.بهترین زمان برای انجام اکوکاردیوگرافی جنین هفته ۱۸ الی ۲۴ بارداری است . با توجه به محدودیت سقط قانونی در ایران توصیه می شود قبل از هفته ۱۹ انجام شود تا در صورت وجود نقایص عمده قلبی بتوان از سقط قانونی جنین استفاده کرد.

البته بسیاری از مشکلات و نارسایی های قلبی با روش های موجود قابل درمان هستند اما در صورت مشاهده یک نارسایی پیچیده قلبی غیر قابل درمان مانند در همان مراحل اولیه ، با اجازه پزشک قانونی حاملگی ختم می یابد.

اکوکاردیوگرافی قلب جنین

روش انجام اکوی قلب جنین و نتایج آن

این اسکن از ۳۰ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و معمولاً با قرار دادن دستگاهی بر روی شکم انجام می‌شود. پس از اتمام اسکن، متخصص نتیجه را برای شما شرح خواهد داد.
آنچه در این آزمایش بررسی میشود، جریان خون در سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌هاست که به تشخیص مشکلات زیر کمک میکند

انجام اکو در اغلب موارد، سالم بودن قلب جنین را تأیید می‌کند ، یک نقص جزئی مثل یک حفرۀ کوچک معمولاً خودبه‌خود بهبود می‌یابد و نیازی به اقدامات درمانی نخواهد داشت.

در صورت بارداری از طریق لقاح مصنوعی و آمینوسنتز غیرعادی یا روش های دیگر که میتواند خطر نقص عضو قلبی جنینی را افزایش بدهد. در صورت بالا بودن عدد NT در غربالگری سه ماهه ی اول . مادرانی که سابقه مصرف دارو بخصوص داروهای اعصاب (مثل لیتیوم) ویا دارو های پوستی مخصوص آکنه و نظیر آنرا را دارند . موارد گفته شده برخی از دلایل رایجی است که ممکن است پزشک با مشاهده آن انجام اکوکاردیوگرافی را الزام کند. علت های دیگری نیز وجود دارند که با مراجعه به موقع نزد پزشک و انجام آزمایشات لازم میتوان از خطرات آنها کاست.

آیا ازمایش اکوی قلب جنین خطرناک است؟

خیر اکوی جنینی تنها یک ازمایش فراصوتی است و هیچ خطری برای جنین شما ندارد. روشی کاملا بی خطر و گاهی ضروری است تا به شما تضمین بدهد که جنین شما سلامت است اما این ازمایش محدودیت های خود را دارد و هر چند هیچ گونه عارضه احتمالی برای مادر و جنین ندارد، اما استفاده عادی از آن برای همه مادران توصیه نمی شود.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

موارد قابل تشخیص توسط OPG دندانموارد قابل تشخیص توسط OPG دندان

عکس OPG که با نام ارتوپانتوموگرافی نیز شناخته می‌شود، نوعی اسکن توسط اشعه ایکس است که نمای پانوراما گسترده از قسمت تحتانی چهره ایجاد می‌کند. رادیوگرافی OPG همچنین در به دست آوردن تصاویر باکیفیت بالا در یک مرحله، کاهش تعداد اسکن‌های تکراری لازم را موجب می‌شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی بیضه چیست و چگونه انجام میشود؟سونوگرافی بیضه چیست و چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی بیضه که به آن اسکن اولتراسوند نیز گفته میشود ، یک آزمایش تشخیصی بدون درد و غیر تهاجمی است که تصاویری از بیضه ها و بافت های اطراف آن را با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا ایجاد میکند. در سونوگرافی از یک پروب یا مبدل استفاده می شود ... ادامه مطلب

بهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوزبهترین زمان سونوگرافی برای تشخیص اندومتریوز

زنان در طول زندگی خود ممکن است با بیماری هایی مواجه شوند که مختص خود آنها است. یکی از انواع بیماری های زنان، بیماری آندومتریوز است که گفته می شود 10 ت ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465