رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی رنگی / سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه علم پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته و تکنولوژی هایی بوجود آمده اند که به تشخیص دقیق تر و بهتر پزشک کمک می کنند. یکی از این موارد سونوگرافی داپلر است. سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. تفاوت این سونوگرافی با سونوگرافی معمولی این است که سونوگرافی معمولی از امواج برای تصویربرداری از ساختار فضای داخلی بدن استفاده می‌کند؛ اما داپلر با اندازه‌گیری امواج صوتی که از اجسام در حال حرکت مانند گلبول‌های قرمز خونی منعکس می‌شود، تصویربرداری را انجام می‌دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

این نوع سونوگرافی قدرت تشخیص بسیار بالایی دارد و یک روش غیرتهاجمی و بدون درد است. با استفاده از این نوع سونوگرافی، پزشک می تواند وضعیت جریان خون در رگ ها و شریان های اصلی مانند بازوها، پاها و گردن را بررسی کند. همچنین سونوگرافی داپلر می تواند در تعیین طبیعی بودن میزان رشد جنین، تأمین خون و مواد مغذی کافی به بافت ها در بارداری نیز مثمر ثمر باشد. در سونوگرافی موج مداوم که یکی از انواع سونوگرافی داپلر است، امواج صوتی به طور مداوم ارسال و دریافت می‌شوند. این کار اجازه می‌دهد تا اندازه گیری دقیق‌تری از خون که با سرعت بیشتری جریان دارد، صورت گیرد.

کاربرد سونوگرافی داپلر رنگی

تشخیص ترومبوزهای وریدی

ترومبوز وریدی عمقی (DVT) یا به عبارتی لخته‌هایی که در رگ‌های عمقی بیمار (معمولاً در پاها) به وجود می‌آیند، می‌تواند باعث مشکلات جدی‌تری در بیمار شود، از جمله اینکه لخته‌ها شکسته و وارد سرخرگ‌های بزرگ منتهی به ریه‌ها شوند که می‌تواند مرگ و یا عوارض جدی و دائمی را برای بیمار به وجود بیاورد. این اختلال در زنان بالای ۴۰ سال بیشتر اتفاق می‌افتد. پزشک رادیولوژی توسط سونوگرافی داپلر این رگ‌ها را بررسی می‌کند تا از وجود و یا عدم وجود لخته‌ها در این رگ‌های عمقی مطمئن شود. بنابراین توصیه پزشکان و متخصصان این است که در صورت وجود علائم حتماً این تست را انجام دهند تا از عوارض بعدی آن و مشکلاتی که بیمار را تهدید می‌کند جلوگیری کند.

وریدهای مسدود شده

تشخیص وریدهای مسدود شده توسط متخصص رادیولوژی و در دستگاه داپلر از دیگر موارد شایعی است که در این تست مطرح می‌گردد. مسدود شدن رگ‌ها همراه با ایجاد یک سری علائم بالینی در بیمار است که در صورت بروز هرکدام از علائم و اینکه پزشک احتمال مسدودی رگ‌ها را بدهد، توصیه می‌کند تا با استفاده از این تست آنها را تشخیص داده و پیش از ایجاد مشکلات جدی آنها را درمان کنند.

بیماری‌های شریان‌های محیطی

بیماری شریان‌های محیطی (PAD) زمانی اتفاق می‌افتد که بر اثر تنگ و یا باریک شدن شریان‌های محیطی، خونرسانی به بافت‌ها به طور دائمی و یا به طور موقت کاهش پیدا کند. (ایسکمی) و این بیماری اکثراً در اثر ایجاد لخته در دیواره داخلی شریان‌ها به وجود می‌آید و به‌این‌ترتیب زندگی بیمار را تهدید می‌کند. از جمله ایسکمی در مغز که منجر به آسیب به بافت مغزی و مرگ سلول‌های مغز می‌گردد، تکنولوژی سونوگرافی داپلر کمک می‌کند تا این شریان‌ها را بررسی و پزشک از وجود لخته‌ها اطلاع پیدا کند.

سونوگرافی موج مداوم

پروسه سونوگرافی داپلر موج مداوم

برای شروع این سونوگرافی باید روی تخت مخصوص این کار دراز بکشید. سپس تکنیسین سونوگرافی ژل را بر روی موضعی که قرار سونوگرافی بر روی آن انجام شود قرار داده و پروب را درآن مناطق حرکت خواهد داد. امواج ثبت شده بر روی مانیتور به صورت تصاویر و یا نمودار قابل مشاهده می باشند. بعد از آن برای مقایسه مشکلاتی که وجود دارند در زوایای دیگری نیز مبدل را حرکت خواهد داد. مدت زمان انجام این پروسه معمولا ً30 الی 60 دقیقه به طول می انجامد.

آمادگی های‌ لازم برای سونوگرافی داپلر موج مداوم

بسته به نوع سونوگرافی و علت انجام آن، آمادگی‌های زیر لازم است:

عوارض سونوگرافی داپلر موج مداوم

از آنجا که در این روش از امواج اولتراسونیک استفاده می شود و هیچ گونه اشعه مضر مانند ایکس در این روش وجود ندارد،کاملاً ایمن است و هیچ خطری سلامتی افراد را تهدید نمی کند و برای تمامی رده های سنی مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه سونوگرافی داپلر موج مداوم

هزینه سونوگرافی داپلر بر اساس مصوبات وزارت بهداشت می باشد؛ اما به دلیل ارائه خدمت متعدد در مراکز گوناگون، هزینه سونوگرافی داپلر به صورت دقیق مشخص نمی باشد و در مراکز درمان متعدد هزینه سونوگرافی داپلر متغیر است. نوع مرکز ارائه دهنده این خدمات و نوع بیمه شخص از جمله این پارامترها هستند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص توده با ماموگرافیتشخیص توده با ماموگرافی

ماموگرافی مجموعه ای از تصاویر رادیوگرافی اشعه ایکس به شکل دو بعدی و سیاه و سفید است. با انجام ماموگرافی در بافت پستان می توان تمامی ناهنجاری ها را بررسی کرد و یا حتی کوچکترین توده ای دیده خواهد شد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی چهار بعدی، نوعی سونوگرافی است که امکان دریافت تصاویر سه بعدی از جنین در داخل رحم مادر را فراهم می‌ کند. ... ادامه مطلب

آیا بیوپسی خطرناک است؟آیا بیوپسی خطرناک است؟

بافت‌ برداری یا بیوپسی که به آن نمونه‌ برداری نیز می‌ گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌ شود و شامل برداشتن نمونه‌ ای از سلول‌ ها یا بافت‌ ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. ... ادامه مطلب

رادیولوژی ترانزیت روده باریکرادیولوژی ترانزیت روده باریک

آزمایش ترانزیت روده ، نوعی آزمون رادیوگرافی است که مدت زمان لازم برای عبور غذا از دستگاه گوارش را اندازه گیری می کند. روش متداول انجام این آزمون از طریق دهان (مصرف ماده خوراکی) است که بیشتر اوقات پس از آزمایش معده و اثنی عشر انجام می شود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465