رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی برای چه اندام هایی انجام می شود؟

سونوگرافی برای چه اندام هایی انجام می شود؟

سونوگرافي غده تيروئيد :

غده تيروئيد نيز مانند ساير غدد بدن مي تواند دچار تومورهاي توپر يا حفرات خالي ( کيست ) شود . معمولاً متخصص عدد مترشحه داخلي پس از معاينات اوليه و احياناً انجام اسکن راديو ايزتوپ ، سونوگرافي غده تيروئيد را به دو منظور درخواست مي کند :

1. تشخيص تومورهاي توپر از کيست ها
2. تشخيص اين مسئله که غده تيروئيد فقط در گردن قرار دارد يا اينکه به داخل سينه و پشت جناغ کشيده شده است .

آمادگي هاي پيش از سونوگرافي غده تيروئيد

نياز به آمادگي خاصي نيست .

در حين سونوگرافي حرف نزنيد و غير از مواقعي که پزشک سونوگرافيست اجازه مي دهد آب دهانتان را قورت ندهيد.

نتايج آزمايشات و اسکن راديوايزوتوپ قبلي را همراه داشته باشيد .

سونوگرافي بيضه ها

بيضه ها که اعضاءاصلي توليد مثل در مردان به حساب مي آيند نيز ممکن است بنا به دلايلي متعددي تحت سونوگرافي قرار گيرند . از جمله اين موارد مي توان با واريکوسل ( گشادي و اتساع سياهرگ هاي بيضه ) ، هيدروسل ( آب آوردن کيسه بيضه ) و بيضه هاي پايين نيامده ( بيضه هايي که پايين نيامده يا به داخل کانال کشاله ران و شکم کشيده شده اند ) ، ضربه هاي وارده به بيضه و پيچش بيضه ها و ... اشاره نمود . معمولاً در حين بررسي سونوگرافي واريکوسل از بيمار خواسته مي شود تا نفس عميق کشيده و آن را در سينه حبس کند تا وريدهاي بيضه برجسته تر شده و راحت تر تحت بررسي قرار گيرند . به علاوه بيضه ها و کيسه بيضه در حالت ايستاده نيز تحت بررسي قرار مي گيرند .

والدين گرامي

حتماً نوزاد پسرتان را در ماه اول پس از تولد جهت معاينه بيضه ها به نزد متخصص اطفال ببريد . توجه داشته باشيد که پايين نيامدن بيضه ها و باقيماندن آنها در داخل شکم و کانال اينگوينال ( کشاله ران ) احتمال نازايي و بروز سرطان در بيضه ها را افزايش مي دهد . لذا بايد سريعاً تحت درمان و در صورت نياز ديگر اقدامات لازم و جراحي قرار گيرند .

آمادگي هاي پيش از سونوگرافي بيضه ها :

سونوگرافي بيضه ها نياز به آمادگي خاصي ندارد . رعايت بهداشت محدوده دستگاه تناسلي خارجي لازم است .

هر چند اجباري در حذف موهاي ناحيه زهار وجود ندارد و رعايت بهداشت منطقه کافي است ولي بهتر است که روز قبل از مراجعه اقدام به نظافت موهاي اين ناحيه بنماييد .

سونوگرافي چشم

با استفاده از سونوگرافي مي توان اطلاعات باارزشي از کره چشم و فضاي پشت چشم و محتويات آن به دست آورد .

براي سونوگرافي چشم از دو روش :

1. سونوگرافي از روي پلک
2. سونوگرافي مستقيم از روي سطح قرنيه استفاده مي شود . با سونوگرافي چشم مي توان به بررسي قطره چشم ، وجود تومورهاي داخل چشمي و پشت کره چشم ، وضعيت عروقي چشم و.... دست يافت .

آمادگي هاي پيش از انجام سونوگرافي چشم

خانم ها بايد قبل از انجام اين سونوگرافي از استفاده از هر گونه مواد آرايشي صورت و خصوصاً پلک ها بپرهيزند .

قبل از انجام آزمون ، لنزهاي تماسي را از چشم خود خارج نمائيد .

در حين آزمايش حتي المقدور از پلک زدن بپرهيزيد .

سونوگرافي در ارتوپدي

سونوگرافي در بررسي بافت هاي نرم اندام ها و بخش هاي غضروفي نيز کاربرد دارد . از جمله اين بافت هاي نرم مي توان به وترها و رباط ها ، مفاصل و عضلات اشاره نمود .

اين روش در تشخيص بيماريهايي چون :

در رفتگي مادرزادي مفصل ران
پارگي تاندون پشت پا ( تاندون آشيل )
پارگي عضلات چرخاننده شانه
خونريزي داخلي عضلات
تومورها و کيست هاي بافتهاي نرم
منيسک هاي زانو
اشاره نمود .

آمادگي هاي پيش از سونوگرافي ارتوپديک

نياز به آمادگي خاصي وجود ندارد . بهتر است ناحيه مورد بررسي زخم باز نداشته باشد ، به علاوه اندام مورد نظر نبايد در داخل گچ باشد .

سونوگرافي داپلر عروق

از سونوگرافي داپلر جهت بررسي جريان خون در داخل رگها استفاده مي شود . خوني که به دستگاه نزديک مي شود و خوني که از ان دور مي شود به ترتيب با رنگ هاي قرمز و آبي در صفحه نمايشگر قابل ديدن است . از اين روش براي بررسي و تشخيص تنگي هاي عروقي ، جداسازي از تومورهاي بدخيم از خوش خيم ، توده هاي کم خون از پرخون ، انسداد و گرفتگي عروق اندام در افراد سيگاري و .... استفاده مي شود .

آمادگي هاي پيش از سونوگرافي داپلر

مشابه آمادگي سونوگرافي هاي ارتوپدي است . به علاوه ترس و اضطراب بي مورد بيمار ممکن است اختلال مختصري در نتايج سونوگرافي داپلر ايجاد نمايد .

انجام سونوگرافي داپلر با صداي حرکت خون سرخرگي و سياهرگي که گاهي شبيه صداي جيغ گريه است همراه مي باشد . از اين صداها هراس پيدا نکنيد .

ديگر کاربردهاي سونوگرافي

از ديگر کاربردهاي سونوگرافي ميتوان به سونوگرافي قلب ( اکوکارديوگرافي ) ، اندوسونوگرافي ( سونوگرافي از داخل حفرات بدن ) که در بررسي مري ، معده ، پروستات ، بيماريهاي زنان و ... بکار مي رود . سونوگرافي اينتراوپراتيو ( سونوگرافي هاي حين جراحي ) که در طي آن ، در اتاق عمل هنگامي که شکم بيمار در حين جراحي باز شده است مستقيماً پروب سونوگرافي روي کبد يا ساير اعضاء قرار داده شده و ضايعات به صورت دقيق تر بررسي مي شوند ، روش هاي مداخله اي و درماني سونوگرافي ( اينتر و نشنال ) که براي انجام بيوپسي ، تخليه کيست ، سوزاندن تومورها ، ليزردرماني و ... مورد استفاده قرار مي گيرد اشاره نمود .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟

تفاوت رادیولوژی با سونوگرافی این است که در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ اما در رادیولوژی یا رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می‌شود. از رادیولوژی برای تصویربرداری از قسمت‌های سخت بدن استفاده می‌شود و سونوگرافی برای قسمت‌های نرم مثل کلیه و مثانه کاربرد دارد ... ادامه مطلب

مضرات رادیوگرافی در بارداریمضرات رادیوگرافی در بارداری

دوران بارداری یکی از حساس ترین دوران زندگی است، لذا باید سعی کرد از انجام کارهایی که برای سلامتی خود و جنین خطرناک است دوری کنید. یکی از این موارد رادیوگرافی است که باید با مشورت پزشک انجام شود؛ زیرا برای جنین خطرناک است. ... ادامه مطلب

آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟

سونوگرافی بارداری یکی از روش های رایج تصویربرداری از جنین در طول دوران بارداری است که به دلایل مختلف انجام می شود.در تصویربرداری NT تعیین جنسیت نوزاد انجام می‌ شود اما توجه داشته باشید این سونوگرافی در سه ماه اول بارداری صورت گرفته و احتمال خطا دارد . ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکسکاربرد سونوگرافی داپلر دوبلکس

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465