رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

سیستم اسکلتی و عضلانی، شامل انواع مختلفی از ماهیچه است که هر کدام نقش اساسی در عملکرد بدن دارند. استفاده از سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، مزیت‌های بسیاری نسبت به روش‌های تشخیصی قدیمی‌تر دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ها، فراهم کردن تصویر زنده از اندام ‌های بدن، بدون استفاده از پرتوهای خطرناک است. سونوگرافی موسکلواسکلتال یک روش تصویربرداری از عضلات، تاندون‌ ها، رباط ‌ها، اعصاب محیطی و مفاصل هستند. به کمک سونوگرافی اسکلتی عضلانی (MSUS) می‌توان کشیدگی، فشار تاندون‌ ها و ماهیچه‌ ها را مشاهده کرد. همچنین این روش تصویربرداری می‌تواند گره ‌خوردگی عصب ‌ها، آرتروز و سایر مشکلات مربوط به دستگاه عصب و عضله را شناسایی کند. سونوگرافی موسکولواسکلتال یک روش عکسبرداری ایمن و بدون تهاجم است که از امواج خطرناک رادیویی استفاده نمی‌کند. مشاهده ساختارهای آناتومیکی و اعصاب بدن به صورت ممتد، به پزشک این امکان را می‌دهد که با دقت و صحت کافی، فرآیند تشخیص و درمان را انجام دهد.

بیماری های اسکلتی عضلانی

بیماری های اسکلتی عضلانی به تمامی بیماری ها و اختلالات مربوط به استخوان ها، مفاصل و ماهیچه ها اشاره دارد. شایان ذکر است دردی که بر اثر انواع اختلالات اسکلتی عضلانی ایجاد می شود، زندگی و فعالیت روزمره فرد را دچار اختلال خواهد نمود. به طور کلی از انواع بیماری های اسکلتی عضلانی میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:

سونوگرافی اسکلتی عضلانی

کاربرد سونوگرافی اسکلتی عضلانی

این روش عکسبرداری به تشخیص موارد زیر کمک می‌کند:

مزایای سونوگرافی اسکلتی عضلانی

سونوگرافی تصاویر را به صورت لحظه‌ای (Real-time) ارائه می‌دهد؛ در نتیجه پزشک می‌تواند آناتومی مفصل، تاندون، رباط و ماهیچه را در حین حرکت مشاهده کند. در تصویربرداری سونوگرافی از امواج رادیویی استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل این روش عکسبرداری برای زنان باردار و نوزادان ایمن است. سونوگرافی در مقایسه با سایر روش‌های تصویربرداری دسترسی بهتری دارد. بیمارانی که از دستگاه ضربان ساز یا سایر وسایل کاشت شده در بدن خود استفاده می‌کنند، بدون هیچ نگرانی می‌توانند از روش سونوگرافی بهره‌ مند شوند.

آمادگی جهت سونوگرافی اسکلتی عضلانی

لباس راحت و گشاد بپوشید. ممکن است نیاز باشد تمام لباس ها و جواهرات ناحیه در معرض معاینه را خارج کنید. گاهی پوشیدن گان لازم می شود.

نحوه انجام سونوگرافی اسکلتی عضلانی

برای معاینات سونوگرافی خاص از سیستم اسکلتی عضلانی، از بیمار خواسته می‌شود تا روی یک میز معاینه یا صندلی متحرک قرار گیرد. برای سایر معاینات سونوگرافی، وضعیت باید به‌گونه‌ای باشد که صورت رو به بالا قرار گیرد. رادیولوژیست ممکن است از شما بخواهد که اندام مورد بررسی را جا به جا کنید یا ممکن است آن را برای شما ارزیابی کند تا آناتومی و عملکرد مفصل، عضله، رباط یا تاندون را ارزیابی کند. در مورد نوزادان و کودکان کودک باید روی میز معاینه به پشت دراز بکشد ممکن است موقعیت‌های دیگری نیز لازم باشد.

عوارض سونوگرافی اسکلتی عضلانی

سونوگرافی مانند سی تی اسکن و رادیوگرافی از اشعه X-ray استفاده نمی کند، بنابراین سونوگرافی روشی امن و بی خطر است و عارضه جانبی ندارد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تست بیوفیزیکال پروفایل BPP چیست و آیا برای مادر و جنین خطر دارد؟تست بیوفیزیکال پروفایل BPP چیست و آیا برای مادر و جنین خطر دارد؟

ارزیابی‌های سلامت جنین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مادران و پدران است. تست‌های بسیاری در این خصوص در رابطه با امکان وجود مشکلات مختلف انجام می‌شود. یکی از این آزمایش‌ها، بیوفیزیکال پروفایل جنینی است ... ادامه مطلب

عود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتالعود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی (RFA) یک روش جدید و غیر تهاجمی و جایگزین جراحی در درمان ندول هاي خوش خیم تیروئید یا در عود تومورهاي تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال یا متاستاز بدون قابلیت جراحي می‌باشد ... ادامه مطلب

علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟

بارداری پوچ هنگامی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به دیواره رحمی کاشته می شود؛ اما جنین شکل نمی گیرد. پزشک برای تشخیص بارداری پوچ از سونوگرافی استفاده می کند. در سونوگرافی به کمک امواج صوتی و صفحه نمایشگر، جنین داخل رحم مشاهده می گردد. ... ادامه مطلب

آنچه باید درباره ی غربالگری سلامت جنين بدانیدآنچه باید درباره ی غربالگری سلامت جنين بدانید

سونوگرافی حاملگی آزمایشی بوده که با کمک امواج صوتی با فرکانس بالا از درون محتویات رحم و جنین تصویربرداری می کند. سونوگرافی می تواند اطلاعات و داده‌های خوبی در مورد پیمایش و غربالگری رشد طبیعی جنین و مشکلات احتمالی جنین را ارائه دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465