رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / کاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریها

کاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریها

سونوگرافی روشی بدون درد می‌باشد و امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفته است سونوگرافی تشخیصی که همچنین با نام اولتراسوند نیز شناخته می‌شود، یک روش تصویربرداری است که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویر از ساختارهای بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند اطلاعات ارزشمندی را برای تشخیص و معالجه انواع بیماری‌ها و شرایط جسمی فرد ارائه دهند.سونوگرافی کودکان و نوزادان همان سونوگرافی معمول می‌باشد که توسط امواج صوتی می‌توان به اختلالات داخل بدن پی برد. با سونوگرافی می‌توان اندام‌های داخلی، عروق خونی و ساختار بافت همبند را مشاهده نمود. این روش تصویربرداری برای ارزیابی دلایل درد شکم، لگن یا اسکروتوم در کودکان بسیار مفید است. به صورت کلی سونوگرافی در اطفال و کودکان شبیه بزرگسالان می‌باشد و اختلاف چندانی ندارد.

سونوگرافی کودکان و نوزادان یکی از خدمات تخصصی رادیولوژی مرکزی اصفهان است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت ازا ین مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان

سونوگرافی کودکان برای بررسی بسیاری از شرایط و مشکلات مختلف انجام می‌شود. برخی از مشکلات متداولی که ممکن است براساس آنها سونوگرافی تجویز شود، عبارتند از:

سونوگرافی کودکان و نوزادان

مزایای سونوگرافی کودکان و نوزادان

  1. سونوگرافی غیر تهاجمی است (سوزن و تزریق ندارد).
  2. درد ندارد.
  3. سونوگرافی از سایر روشهای تصویربرداری به صورت گسترده، قابل استفاده و ارزانتر است.
  4. بسیار ایمن است و از اشعه استفاده نمی کند.
  5. اسکن سونوگرافی تصویری واضح از بافتهای نرم نشان می دهد که در تصاویر اشعه ایکس به خوبی نشان داده نمی شوند.
  6. برای ارزیابی درد شکم، لگن یا اسکروتوم در کودکان بسیار مفید است.
  7. سونوگرافی تشخیصی استاندارد اثرات مضر شناخته شده ای بر روی انسان ندارد.

سونوگرافی اختصاصی کودکان

سونوگرافی اطفال شامل سونوگرافی‌های عمومی و مشابه بزرگسالان و نیز برخی سونوگرافی تخصصی ویژه کودکان است که شامل مواردی است که به‌اختصار زیر می‌باشد:

سونوگرافی هیپ (لگن)

این سونوگرافی تخصصی برای بررسی در رفتگی مادرزادی لگن به کار می‌رود. این سونوگرافی اغلب تا سه‌ماهگی قابل انجام است. در این سونوگرافی زاویه‌های خاصی در لگن نوزاد اندازه‌گیری می‌شود که می‌تواند منجر به تشخیص دررفتگی مادرزادی هیپ می‌شود. این سونوگرافی برای تمامی جنین‌هایی که به‌صورت بریچ قرار گرفته‌اند باید انجام شود؛ زیرا ریسک این بیماری در جنین‌هایی که با پا (بریچ) قرار گرفته‌اند بیشتر است.

سونوگرافی ریفلاکس

در این سونوگرافی میزان برگشت اسید معده به مری در نوزاد سنجیده می‌شود. برای انجام این سونوگرافی باید نوزاد را به مدت یک ساعت گرسنه نگه داشت و سپس حین سونوگرافی به او شیر داد تا میزان برگشت شیر مشخص شود. مادرانی که بچه خود را شیر می‌دهند باید مقداری از شیر خود را دوشیده و داخل شیشه ریخته و حین سونوگرافی با شیشه به نوزاد شیر دهند.

سونوگرافی پیلور معده

در این سونوگرافی طول و قطر خروجی معده اندازه‌گیری می‌شود؛ زیرا یکی از علل استفراغ‌های مکرر نوزادان تنگ بودن این خروجی ست که تشخیص آن با سونوگرافی می‌باشد. برای انجام این سونوگرافی نوزاد باید شیر خورده و معده کاملاً پر باشد.

اقدامات قبل از سونوگرافی کودکان و نوزادان

روش انجام سونوگرافی کودکان و نوزادان

هنگام انجام سونوگرافی، کودک باید روی تخت بنشیند یا دراز بکشد و بهتر است والدین کنار کودک بمانند تا علاوه بر حمایت از او، کمک کنند تا کودک بدون حرکت باقی بماند. بسته به ناحیه ای از بدن که در حال اسکن است، ممکن است کودک شما نیاز به درآوردن برخی لباس‌ها داشته باشد. مقدار کمی ژل شفاف روی ناحیه مورد اسکن ریخته می‌شود و مبدل اولتراسوند به آرامی در سراسر ناحیه مورد بررسی روی بدن حرکت داده می‌شود. تصاویر سیاه، خاکستری و سفید روی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند و سونوگرافیست تمام تصویربرداری‌های مربوطه را ذخیره می‌کند تا برای تفسیر ارسال شود.

عوارض سونوگرافی کودکان و نوزادان

به صورت کلی سونوگرافی نوزادان، مضر و خطرناک نمی باشد؛ زیرا هیچ اشعه ایکس ای در تابش های دستگاه تصویربرداری وجود ندارد. سونوگرافی هیچ گونه درد و تابش مضری برای کودکان به همراه ندارد.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیولوژی ترانزیت روده باریکرادیولوژی ترانزیت روده باریک

آزمایش ترانزیت روده ، نوعی آزمون رادیوگرافی است که مدت زمان لازم برای عبور غذا از دستگاه گوارش را اندازه گیری می کند. روش متداول انجام این آزمون از طریق دهان (مصرف ماده خوراکی) است که بیشتر اوقات پس از آزمایش معده و اثنی عشر انجام می شود ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان سرطان تخمدانتشخیص و درمان سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در حال حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ ومیر زنان است. در واقع زمانی این بیماری بروز می کند که سلول های غیر طبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج ا ... ادامه مطلب

بررسی تأثیر سلامت مثانه بر عملکرد جنسی زنانبررسی تأثیر سلامت مثانه بر عملکرد جنسی زنان

سالم بودن مثانه جز مهم ترین ارکان سلامتی فرد است و بیماری هایی که برای این عضو ممکن است اتفاق بیفتند قادر هستند پیامدهای بدی برای سلامت جنسی نیز داشت ... ادامه مطلب

وجود کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند و گاووجود کیست سیستی سرکوس در گوشت گوسفند و گاو

انگل سیستی سرکوس بندهای بارور خود که حاوی تخم انگل است را در دستگاه گوارش گوشتخواران از جمله انسان و سگ آزاد می کند که تبدیل به کیست سیتی سرکوس می شو ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465