رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / ماموگرافي در چه کساني انجام مي شود؟

ماموگرافي در چه کساني انجام مي شود؟

خودآزمایی پستان یا معاینه منظم پستانها به خودی خود می تواند راهی مهم برای یافتن زودهنگام سرطان پستان باشد، در زمانی که احتمال موفقیت درمان وجود دارد. در حالی که هیچ آزمایشی نمی تواند به تنهایی همه سرطان های پستان را زود تشخیص دهد، اما انجام خودآزمایی پستان در ترکیب با سایر روش های غربالگری می تواند احتمال تشخیص زودرس را افزایش دهد.

ماموگرافی و سونوگرافی پستان به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

نحوه خود آزمایی پستان در مطلب تشخيص سرطان پستان در مراحل اوليه با خودآزمایی پستانها به طور کامل شرح داده شده است. حال اگر پس از معاينه کامل پستانها، به هر يک از موارد زير برخورد کردید؛ حتما به پزشک مراجعه نمایید.

1) لمس توده در پستان
2) افزايشس اندازه توده اي که از قبل وجود داشته است.
3) علائم پوستي مانند فرورفتگي پوست و نوک پستان، انحراف نوک پستان، قرمزي و زخم و ...
4) پوسته پوسته شدن قرمزي و خارش نوک پستان
5) ترشح غيرطبيعي از نوک پستان

تمام خانم هاي 40 تا 25 سال بايد هر يکسال توسط پزشک جراح يا پزشک آموزش ديده و مجرب معاينه شوند اگر يکي از عوامل خطرساز براي سرطان پستان نظير سرطان در اقوام درجه يک، سن اولين زايمان بالاي 30 سال، بلوغ زودرس، يائسگي ديررس، چاقي شديد و ... در شما وجود دارد؛ بايد 6 ماه يک بار انجام شود.

استفاده ازماموگرافي

معمولا در خانمهاي بالاي 35 سال انجام مي شود خطر اشعه X در اين روش بسيار کم است و هيچگونه خطري ندارد. حتي اگر يک خانم از 40 سالگي تا 90 سالگي هر سال ماموگرافي انجام دهد هيچگونه عارضه اي ناشي از اشعه X وجود ندارد. با استفاده از ماموگرافي مي توان سرطان پستان را قبل از اينکه بصورت توده قابل لمس درآمده باشد کشف کرد.

استفاده از ماموگرافي جهت تشخيص زوردرس آمار مرگ و مير سرطان پستان را بخصوص در سنين بالاي 50 سال 30 درصد کاهش داده است.

ماموگرافي در چه کساني انجام مي شود؟

بطور عمده ماموگرافي در دو گروه افراد انجام مي شود. بيماران علامت دار و افراد سالم. در بيماران علامت دار ماموگرافي در موارد زير انجام مي شود:

بررسي يک توده منفرد و مشکوک به سرطان ، بررسي يک توده با حدود نامشخص که نتوانيم آنرا به صورت يک توده در نظر بگيريم بخصوص اگر با کيست ها و توده هاي مبهم ديگر همراه باشد. بررسي ترشحات از نوک پستان، فرورفتگي نوک پستان و زخم نوک آن، در بيماراني که قبلا سرطان پستان داشته اند. پستانهای بزرگ و پرچربي که معاينه آنها بسيار سخت است. در زنان سالم يک ماموگرافي پايه در سنين 39 تا 35 سالگي انجام شده و سپس از سنين 40 سالگي به بعد سالانه يک ماموگرافي انجام مي شود تا در صورت وجود توده سرطاني در پستان در مراحل اوليه بتوان آنرا کشف کرد.

انجام ماموگرافي در زنان کمتر از 30 سال هيچ ارزش تشخيصي ندارد و انجام آن به صلاح بيمار نيست مگر در موارد نادر بنا به تشخيص جراح و پزشک مربوطه
در مواردي که پستانها دردناک هستند و ماموگرافي براي بيمار رنج آور است. براي کاهش اين ناراحتي بهترين زمان براي انجام ماموگرافي 8 4 روز پس از شروع عادت ماهيانه است.

سونوگرافي

سونوگرافي معمولا در بيماران با سن کمتر از 30 سال انجام مي شود و در سن بالاي 35 سال بعنوان روش تکميلي ماموگرافي استفاده مي شود. در افراد ضايعات کيستيک از ضايعات توپر و توده هاي مشکوک از سونوگرافي مي تواند استفاده کرد.

بیوپسی پستان

در توده هاي مشکوک از بيوپسي جهت بررسي ماهيت توده استفاده مي شود. همچنين زيرگايد سونوگرافي مي تواند کيست هاي بزرگ را تخليه نمود. بيوپسي به دو روش زیر انجام مي شود:
1) زيرگايد سونوگرافي
2) بوسيله ماموگرافي

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :بانو [ 1402-06-16 ]
سلام روز بخیر خسته نباشید چه زمانی برای مامو گرافی مناسبتر است ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی ترانس رکتالکاربرد سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال از دسته سونوگرافی هایی است که معمولاً برای آقایان تجویز می شود. این سونوگرافی در مواقعی استفاده می شود که فرد دچار مشکلاتی در نا ... ادامه مطلب

چگونی انجام سونوگرافی واژینالچگونی انجام سونوگرافی واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم (endovaginal ultrasound) یک روش تصویربرداری از داخل رحم بیماران است. در واقع سونوگرافی داخلی واژن، نوعی از سونوگرافی لگن است که پزشک با فرو بردن پروب در واژن بیمار، به بررسی اندام‌های تولید مثل زنانه میپردازد ... ادامه مطلب

سونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریسسونوگرافی فراصوت داپلر عروق پا جهت تشخیص واریس

تشخیص صحیح عارضه واریس، نقش بسیار مهمی در درمان موفق آن دارد. امروزه سونوگرافی از مهم‌ ترین راه‌ های تشخیصی برای بیماری‌ های مختلف به شمار می‌ روند. سونوگرافی فراصوتی داپلر عروق پا یک روش بی خطر است که به منظور بررسی شریان ها و عروق پا مورد استفاده قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465