رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / رادیولوژی ترانزیت روده باریک

رادیولوژی ترانزیت روده باریک

آزمایش ترانزیت روده ، نوعی آزمون رادیوگرافی است که مدت زمان لازم برای عبور غذا از دستگاه گوارش را اندازه گیری می کند. روش متداول انجام این آزمون از طریق دهان (مصرف ماده خوراکی) است که بیشتر اوقات پس از آزمایش معده و اثنی عشر انجام می شود .

غذا بعد از جویدن و بلعیدن ، وارد معده می شود ، جایی که با آنزیم های اسیدی مخلوط و هضم می شود. سپس بعد از خارج شدن از معده ، از طریق روده کوچک فشرده می شود و مواد مغذی آن برای استفاده در بدن جذب می شود. در مرحله بعد غذا به روده بزرگ می رود و آب آن جذب می شود. هر آنچه توسط روده هضم و جذب نشده است با باکتری ها و سایر مواد زائد ترکیب شده و به مدفوع تبدیل می شود. مدفوع از طریق مقعد از بدن دفع می شود. مجموع زمانی که غذا از دهان و بوسیله دستگاه گوارش به مقعد می رود ، زمان ترنزیت غذا در روده است. گاهی اوقات نیز، فقط زمانی که غذا برای عبور از روده بزرگ طی می کند اندازه گیری می شود. این زمان ، ترانزیت کولون نامیده می شود.

شما می‌توانید رادیوگرافی ترانزیت روده را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام دهید. جهت تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

زمان انتقال روده به نوع غذاهایی که خورده ایم و مقدار نوشیدنی که مصرف کرده ایم بستگی دارد. به عنوان مثال ، افرادی که مقدار زیادی میوه ، سبزیجات و غلات کامل می خورند نسبت به افرادی که بیشتر قند و نشاسته مصرف میکنند ، ترانزیت روده طولانی تری دارند.
برای انجام گرافی رنگی روده کوچک ، یک یا چند کپسول ژل حاوی ماده حاجب (معمولا باریم سولفات ) به شخص داده میشود تا آنرا ببلعید. این کپسول ها در تصاویر گرفته شده تحت اثر اشعه X ، مانند لکه های سفید یا حلقه به نظر می رسند.

رادیولوژی ترانزیت روده باریک

چه زمانی آزمایش ترانزیت روده باریک لازم می شود؟

اگر چند ساعت بعد از خوردن غذا دچار درد شکم شوید، به طور مکرر اسهال داشته باشید، خونریزی از مقعد داشته باشید، کاهش وزن داشته باشید، دارای تعریق شبانه باشید و یا دچار تب عود کننده باشید، ممکن است دچار یکی از بیماری‌های روده شده باشید. دومورد از شایعترین این بیماری ها بیماری کورون و سندرم روده تحریک پذیر میباشد.

بیماری کورون

علت بروز کورون

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع دستگاه گوارش است که می‌تواند بالا و پایین دستگاه گوارش را درگیر کند. زنان ۲ تا سه برابر مردان به این بیماری دچار می‌شوند.

علت بروز IBS

در هر یک از موارد گفته شده با مراجعه به پزشک ، ممکن است برای تشخیص دقیق بیماری نیاز به انجام آزمایشات محتلفی باشد که احتمالا گرافی روده باریک (small bowel) یکی از این موارد خواهد بود.

قبل از گرافی روده کوچک چه نکاتی باید رعایت شود؟

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟برای بررسی کلیه انجام سونوگرافی لازم است یا رادیولوژی؟

تفاوت رادیولوژی با سونوگرافی این است که در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود؛ اما در رادیولوژی یا رادیوگرافی از اشعه ایکس استفاده می‌شود. از رادیولوژی برای تصویربرداری از قسمت‌های سخت بدن استفاده می‌شود و سونوگرافی برای قسمت‌های نرم مثل کلیه و مثانه کاربرد دارد ... ادامه مطلب

سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟سونوگرافی تشخیص سن حاملگی در هفته چندم انجام میشود؟

سونوگرافی ابزاری است که در دوران بارداری برای تعیین سلامت جنین، رشد طبیعی و تاریخ تخمینی تولد استفاده می‌ شود. در اوایل بارداری می‌ توان برای تأیید بارداری و چنانچه مادر از اولین روز آخرین قاعدگی خود اطمینان نداشته باشد، برای تعیین سن تولد از این ابزار کمک گرفت. ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان سرطان تخمدانتشخیص و درمان سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در حال حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ ومیر زنان است. در واقع زمانی این بیماری بروز می کند که سلول های غیر طبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج ا ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی داپلر طیفیکاربرد سونوگرافی داپلر طیفی

سونوگرافی داپلر طیفی نوعی از سونوگرافی داپلر است که به جای تصاویر رنگی، اطلاعات جریان خون را بر روی یک نمودار نشان می دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465