رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نمونه برداری (بیوپسی) / بیوپسی غدد لنفاوی چرا و چگونه انجام میشود؟

بیوپسی غدد لنفاوی چرا و چگونه انجام میشود؟

سیستم لنفاوی مشابه گردش خون است. گره های لنفاوی از طریق تمام قسمت های بدن مانند عروق و رگ هایی که خون را حمل می‌کنند، منشعب می شوند؛ اما لوله های سیستم لنفاوی بسیار ریزتر هستند و مایع بی رنگی به نام مایع لنف را حمل می کنند. لنف به سوی قلب در یک مسیر یک طرفه جریان دارد. لنف ها حاوی تعداد بالایی از نوعی گلبول سفید به نام لنفوسیت هستند که این سلول ها با عفونت مبارزه نموده و سلول های آسیب دیده یا غیرطبیعی را از بین می برند. با گردش خون در اطراف بدن، مایعات از رگ های خونی به داخل بافت‌های بدن نشت می‌کنند. لنف ها در اثر انقباضات درونی رگ لنفاوی و فشار خارجی بر روی رگ های لنفاوی حرکت می‌کنند. به طور کلی غدد لنفاوی شامل سلول های ایمنی هستند که برای ذرات بیگانه به عنوان یک فیلتر عمل می کند و همچنین می‌تواند در برخی سلول‌های سرطانی عوامل پاتوژنی را به دام بیندازند.

در صورتی که رادیولوژیست در سونوگرافی تغییراتی در غدد لنفاوی مشاهده کند از سلول ها نمونه برداری می کند. معمولاً درخواست بیوپسی در بیماران مشکوک به سرطان اتفاق می‌افتد؛ اما بدین معنا نیست که بیمار حتماً دچار سرطان شده است. بیوپسی غدد لنفاوی که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یکی از آزمایش های پزشکی است که معمولاً توسط متخصص رادیولوژی مداخله ای انجام می‌شود. بیوپسی روشی تشخیصی است که توسط آن پزشک در بخش رادیولوژی مداخله ای با همراهی پرستار اتاق عمل خدمات مداخله ای، مقداری از بافت غدد لنفاوی به وسیله سوزن های مخصوص را خارج کرده و برای بررسی به آزمایشگاه بافت شناسی (پاتالوژی) میفرستد.

بیوپسی یا بافت برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع روش بیوپسی

بیوپسی غدد لنفاوی

آمادگی جهت بیوپسی غدد لنفاوی

آمادگی خاصی برای انجام این روش تشخیصی و تصویربرداری نیازی ندارد. بیمار می‌تواند قبل از انجام این روش، به طور عادی غذا خورده و مایعات بنوشد. همچنین می تواند داروهای خود را به طور عادی مصرف کند؛ اما اگر داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کند ممکن است لازم باشد قبل از انجام سونوگرافی آنها را قطع کند. موارد زیر را به پزشک اطلاع دهید:

مراقبت های پس از بیوپسی غدد لنفاوی

پس از انجام نمونه برداری یک پانسمان کوچک در قسمت بیوپسی قرار می گیرد. درد و حساسیت می‌تواند تا چند روز پس از انجام نمونه برداری ادامه داشته باشد، بیمار باید محل بیوپسی را همیشه تمیز و خشک نگه دارد. پزشک ممکن است توصیه کند که تا دو روز پس از انجام بیوپسی از دوش گرفتن یا استحمام خودداری کنید.

عوارض بیوپسی غدد لنفاوی

احتمال خونریزی و عفونت می باشد که در صورت افت فشار یا احساس درد شدید در ناحیه مورد نظر پزشک مربوطه مطلع و اقدامات لازم انجام می پذیرد. در صورت بروز تب و لرز بعد از نمونه برداری پزشک معالج را مطلع نمایید تا اقدامات لازم انجام شود.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سونوگرافی ترانس رکتالکاربرد سونوگرافی ترانس رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال از دسته سونوگرافی هایی است که معمولاً برای آقایان تجویز می شود. این سونوگرافی در مواقعی استفاده می شود که فرد دچار مشکلاتی در نا ... ادامه مطلب

بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟بیوپسی پروستات، سینه ، کلیه ، کبد چگونه است؟

بیوپسی ، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها به منظور بررسی دقیق تر بدن انجام می‌شود ... ادامه مطلب

سونوگرافی سیستم ادراری به چه منظور درخواست میشود؟سونوگرافی سیستم ادراری به چه منظور درخواست میشود؟

دستگاه ادراری ، متشکل از کلیه ، حالب ، مثانه و پیشابراه می باشد. به طور کلی تمامی بخش های دستگاه ادراری از طریق سونوگرافی قابل تشخیص هستند ؛ اما لازم به ذکر است که حالب طبیعی معمولا از آن جا که قطر بسیار کمی دارد و دو جدار آن به صورت مجازی روی هم خوابیده اند ، در سونوگرافی دیده نخواهد شد ... ادامه مطلب

تشخیص سرطان مثانه با سونوگرافیتشخیص سرطان مثانه با سونوگرافی

رشد غیرطبیعی در سلول‌های مثانه نیز منجر به تشکیل تومور و سرطان مثانه می‌شود. براساس آمارهای جهانی، سرطان مثانه ششمین سرطان شایع در مردان و هفدهمین سرطان شایع در زنان است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465