رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / علت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافی

علت دیده نشدن کیسه صفرا در سونوگرافی

کیسه صفرا شما یک عضو گلابی شکل است که محل قرارگیری آن در زیر کبد و در بخش بالایی و سمت راست شکم است. کیسه صفرا، صفرا را ذخیره می‌کند که ترکیبی است از مایعات، چربی و کلسترول و صفرا به شکستن چربی موجود در غذا درون روده کمک می‌کند. کیسه صفرا، صفرا را در روده باریک می ریزد که این سبب می‌شود ویتامین‌های محلول در چربی و مواد مغذی راحت‌تر به درون خون جذب شوند. کیسه صفرا، اندامی به شکل گلابی است که انتهای آن به یک مجرای کیسه‌ای باز می‌شود.

بعد از خوردن غذا، کیسه صفرا، مانند یک بادکنک تخلیه شده خالی و مسطح می‌شود؛ اما کیسه صفرا قبل از خوردن غذا، معمولاً پر از صفرا و به اندازه یک گلابی کوچک است. کیسه صفرا نیز مانند هر کدام از ارگان های دیگر بدن ممکن است با مشکل مواجه شده و در عملکرد آن اختلال ایجاد گردد که سونوگرافی می‌تواند بهترین روش تشخیصی این اختلالات باشد. بهتر است بیماری که قرار است تحت سونوگرافی کبد ، کیسه صفرا و مجاری صفراوی قرار گیرد ناشتا باشد. مصرف غذاهای چرب مانند کره، تخم مرغ و ... اکیداً ممنوع است؛ زیرا مصرف غذاهای چرب موجب انقباض کیسه صفرا و تخلیه صفرا به روده شده و این موضوع سبب میشود تا کیسه صفرا در سونوگرافی دیده نشده یا قابل بررسی نباشد.

مزایای سونوگرافی

انواع بیماری های کیسه صفرا

سنگ صفراوی

صفرا حاوي کلسترول و مواد دیگر است. در صورتی که غلظت کلسترول در صفرا بالا برود و یا غلظت بعضی مواد دیگر در صفرا پایین بیاید، کلسترول ممکن است به صورت بلورهاي جامد درآید و هسته اولیه یک سنگ صفراوی را تشکیل دهد. این هسته می تواند به تدریج در طول زمان بزرگ شود و به سنگهاي درشتی تبدیل گردد؛ اما اغلب سنگ هاي صفراوي کوچکتر هستند که با این حال اشکالات بیشتري نیز حتی ایجاد می کنند. افراد بسیاري دچار سنگ کیسه صفرا می شوند. تا مدتها این سنگ ها مزاحمت هایی ایجاد می کنند و علائمی دارند که بیماران با ناراحتی هاي معده و روده اشتباه می گیرند و نه تنها به درمان نمی پردازند، بلکه دارو و درمان هاي بی مورد نیز دریافت می کنند.

کله سیستیت حاد

Cholecystitis عبارت است از التهاب حاد کیسه صفرا که در 90 درصد موارد، علت آن سنگ صفرا است. کله سیستیت حاد معمولاً با انسداد دهانه کیسه صفرا و در نتیجه اتساع آن، تغییرات ایسکمیک و شیمیایی در جدار کیسه صفرا و در بعضی بیماران همراه با رشد باکتري در صفرا یا جدار آن ایجاد می شود. کوله سیستیت حاد به طور کلی توسط سنگ های صفراوی ایجاد می شود؛ اما ممکن است نتیجه تومورها یا بیماری های مختلف باشد. ممکن است با درد در سمت راست بالا یا قسمت بالای قسمت شکم همراه باشد. درد پس از وعده غذا به وجود می آید و درد های از نوع تیز تا درد های خسته کننده ای است که می تواند به شانه راست شما برسد هستند. کوله سیستیت حاد همچنین می تواند باعث شود: تب، حالت تهوع، استفراغ، زردی شود.

کیسه صفرا

کله سیستیت مزمن

التهاب مزمن مخاط کیسه صفرا به علت سنگ یا عوامل دیگر بروز می کند و ضمن تغییرات مخاطی، افزایش ضخامت جدار کیسه صفرا نیز عارض می شود. پس از چندین حمله کله سیستیت حاد، کیسه صفرا توانایی خود را برای ذخیره و انتقال صفرا را از دست می دهد. درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ ممکن است رخ دهد. جراحی اغلب درمان مورد نیاز برای کوله سیستیت مزمن است.

سنگ مجاری صفراوی

سنگ های کیسه صفرا وقتی تشکیل می شوند که مایع ذخیره شده در کیسه صفرا تبدیل به شکل قطعاتی از مواد جامد شبیه سنگ سخت شده می گردد. در حالت طبیعی این مایع که صفرا نامیده می شود و برای کمک به بدن جهت هضم چربیها استفاده می شود. سنگ مجاری صفراوی می توانند جریان طبیعی صفرا را زمانی که در هر یک از مجراهای حمل کننده صفرا از کبد به روده قرار می گیرند مسدود کنند.

بیماری کیسه صفرا Acalculous

کله سیستیت حاد بدون سنگ از جمله تشخیص های افتراقی بیماران بدحال دچار درد شکم می باشد. کوله سیستیت بدون سنگ عارضه ای با مرگ و میر بالا و ناشایع است که به عنوان یک بیماری ثانویه در شرایطی نظیر ترومای شدید و سوختگی وسیع رخ می دهد. تشخیص این بیماری مشکل بوده و احتمال آن بر اساس شک بالینی و معاینات فیزیکی مطرح شده و به کمک سونوگرافی و سی تی اسکن به تأیید می رسد.

سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا بیماری نسبتاً نادر است. انواع مختلف سرطان کیسه صفرا وجود دارد. این بیماری ها می‌توانند درمان شوند؛ اما اغلب آنها تا اواخر پیشرفت بیماری تشخیص داده نمی شوند. سنگ های صفراوی فاکتور خطر مشترک برای سرطان کیسه صفرا هستند. سرطان کیسه صفرا می تواند از دیواره های داخلی کیسه صفرا به لایه های بیرونی و سپس به کبد، گره های لنفاوی و سایر اندام ها گسترش یابد. علائم سرطان کیسه صفرا ممکن است شبیه به کله سیستیت حاد باشد.

پولیپ های کیسه صفرا

پولیپ های کیسه صفرا ضایعات هستند که در داخل کیسه صفرا رخ می دهند. آنها معمولاً خوش خیم هستند و هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، اغلب توصیه می شود که کیسه صفرا برای پولیپ های بزرگتر از ۱ سانتیمتر برداشته شود. خطر ابتلا به سرطان با پولیپ کیسه صفرا افزایش پیدا می کند.

آبسه کیسه صفرا

عفونت کیسه صفرا، بیماری جدی و کشنده ای است که در اثر سنگ کیسه صفرا به وجود می آید. در اکثر مواقع، عفونت به دلیل انسداد یکی از مجاری که وظیفه انتقال صفرا از کیسه صفرا به روده را دارد، ایجاد می‌شود. باکتری های موجود در صفرا ممکن است موجب گانگرن، پارگی، آبسه یا عفونت جریان خون شوند. تشخیص نشانه های عفونت در کیسه صفرا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ زیرا در صورت بروز عفونت، درمان باید به سرعت آغاز شود.

روش انجام سونوگرافی کیسه صفرا

برای انجام این اسکن بیمار باید بر روی یک تخت دراز کشیده و شکم خود را در معرض دید سونوگرافیست قرار دهد. سونوگرافیست کمی ژل التراسونیک را روی پوست شکم ریخته و مبدل کوچک سونوگرافی که دارای فرکانس کمتر، اما عمق نفوذ بیشتری است را بر روی شکم حرکت می ‌دهد تا تصاویری از اندام های داخلی فرد بر روی مانیتور رایانه ظاهر شود.

آمادگی قبل از سونوگرافی کیسه صفرا

برای انجام سونوگرافی کیسه صفرا و شکم بهتر است از ۶ الی ۸ ساعت قبل ناشتا باشید. اگر قبل از این سونوگرافی چند ساعت ناشتا باشید، این مواد صفرا تخلیه نشده و می توان با دقت بیشتری محتوای آن را بررسی نمود. در این حالت بررسی سنگ کلیه و ضایعه بسیار راحت تر تشخیص داده می شود.

عوارض سونوگرافی کیسه صفرا

سونوگرافی را می‌توان عکس‌برداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت است که به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد.

در سونوگرافی یا اسکن سونوگرافی غدد لنفاوی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از غدد لنفاوی استفاده می شود. اسکنر اولتراسوند دارای یک پروب یا مبدل است که امواج صوتی را به داخل اندام های بدن می فرستد، سپس امواجی که انعکاس پیدا می‌کنند را به رایانه ارسال و رایانه آنها را به تصویر تبدیل می کند. شما می‌توانید برای انجام سونوگرافی غدد لنفاوی به سونوگرافی و رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :مقدم [ 1401-11-11 ]
سلام و عرض ادب اکر مجاری صفراوی در سونو و ام ار سی پی دیده نشه چه دلایلی ممکنه داشته باشه؟؟

محمد تقی رضایی [ 1401-10-19 ]
من سونو گرافی شکم ولگن انجام دادام میگوید کسه صفرا نیمه کلابه است ودرحد برسی اکوفری میباشد من چه کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافیتشخیص اختلال رحم دو شاخه با سونوگرافی

وجود هرگونه اختلال در عملکرد دستگاه تولید مثل بانوان می تواند مشکلاتی در روند باروری و بارداری آنها ایجاد نماید. رحم دو شاخه یکی از اختلالات نادر و کم ... ادامه مطلب

آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟آیا عفونت باعث سقط جنین میشود؟

عفونت ها می توانند موجب سقط و زایمان زودرس شوند زیرا جنین توانایی محدودی برای مقابله با میکروارگانیسم های عفونت زا و سیستم ایمنی او نمی تواند از پخش عفونت در بافت های مختلف جلوگیری کند. بسیاری از عفونت‌ های دوران بارداری می‌ توانند رشد جنین را با اختلال مواجه کنند. ... ادامه مطلب

انواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحمانواع روشهای تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول های دهانه رحم، یعنی قسمت پایینی رحم که به واژن متصل می شود رخ می دهد. ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465