رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / تنبلی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود؟

تنبلی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود؟

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic Ovary Syndrome یا PCOS) اختلال شایع هورمونی در زنان است که در سنین باروری رخ می دهد. قاعدگی نامنظم و طولانی مدت از جمله علائم و نشانه های تنبلی تخمدان است؛ بنابراین سندروم تخمدان پلی کیستیک شامل کیسه های کوچک پر از مایع است (یکی از انواع کیست تخمدان) که عوارض زیادی به همراه خواهند داشت. عدم درمان به موقع تنبلی تخمدان باعث ناباروری می گردد. تشخیص تنبلی تخمدان به راحتی نیست و باید پزشک آزمایشات و تست هایی از جمله سونوگرافی تجویز کند. سونوگرافی برای بررسی دقیق تر رحم و تخمدان، معاینه لگن برای بررسی ناهنجاری ها و توده های این ناحیه است. با انجام آزمایشات و اطمینان از وجود سندروم تخمدان پلی کیستیک، پزشک درمان را آغاز و فرد به مرور زمان بهبود می یابد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت تنبلی تخمدان

در حال حاضر، هیچ علت شناخته شده‌ای برای تنبلی تخمدان در دست نیست. بااین‌حال، بین این سندرم با ژنتیک، انسولین اضافی و التهاب با درجه پایین ارتباط مشخصی وجود دارد؛ اما علت دقیق این سندرم شناخته شده نیست. تشخیص و درمان به‌موقع تنبلی تخمدان، بسیار مهم است.

اختلال ژنتیکی

تصور می‌شود PCOS دارای خواستگاه ژنتیکی است. به‌طوری‌که احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک در کسانی که مادر یا خواهرشان مبتلا به این سندرم بوده است، بیشتر است تا سایر بستگان و این پیوند خانوادگی عامل اصلی خطر تنبلی تخمدان محسوب می‌شود.

قند

منبع اصلی انرژی بدن گلوکز است که میزان آن در بدن، توسط انسولین ترشح شده از پانکراس تنظیم می‌شود. در این میان فرد مبتلا به مقاومت به انسولین قادر به استفاده مؤثر از انسولین نیست که این امر باعث می‌شود که پانکراس برای تأمین نیازهای بدن، بیش از حد انسولین ترشح کند.

تصور می‌شود انسولین اضافی به دلیل تأثیر بر تولید آندروژن، بر توانایی زنان در تخمک‌گذاری تأثیر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان مبتلا به PCOS، دارای التهاب با درجه پایین هستند که تخمدان‌های پلی‌کیستیک را برای تولید آندروژن تحریک می‌کند.

تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان

مهم ترین علائم و نشانه های تنبلی تخمدان شامل موارد زیر می شود:

انواع تنبلی تخمدان

۴ نوع تنبلی تخمدان یا PCOS وجود دارد:

در این قسمت به انواع مختلف PCOS خواهیم پرداخت. چهار نوع تنبلی تخمدان عبارت‌اند از:

  1. PCOS مقاوم به انسولین
  2. تنبلی تخمدان التهابی
  3. PCOS با علت پنهان
  4. بیماری سندروم پلی کیستیک ناشی از قرص

تشخیص تنبلی تخمدان با سونوگرافی

به غیر از آزمایش خون، سونوگرافی از لگن، تخمدان و رحم نیز انجام می‌شود تا مشخص شود آیا تخمدان بزرگ شده است یا خیر و به تجسم تغییرات تخمدان‌ها کمک می‌کند.در تنبلی تخمدان، تخمدان‌ها می‌توانند 3 برابر بزرگتر از حد نرمال شوند و در هر تخمدان می‌تواند 12 یا بیشتر از 12 فولیکول وجود داشته باشد. ضخامت رحم در این بیماری بیشتر از حد نرمال می‌باشد و کیست‌ها اغلب بر روی سطح تخمدان چیده شده و مانند یک رشته مروارید ظاهر می‌شوند.

سونوگرافی رحم و تخمدان یا در واقع سونوگرافی لگن یکی از روش‌های غیرتهاجمی بیماری‌های لگن و این ناحیه در زنان است. سونوگرافی با استفاده از یک دستگاه انجام می‌شود که امواج فراصوت با فرکانس بسیار بالا را از خود ساطع می‌کند. مبدل سونوگرافی روی سطح پوست قرار می‌گیرد و امواج فراصوت از اندام‌های بدن و ساختار درون آنها عبور می‌کنند. امواج صوتی از سطح اندام‌های مختلف با طول‌موج‌های متفاوت منعکس می‌شوند و پدیده‌ای مانند اکو ایجاد می‌کنند که این امواج منعکس‌شده به‌وسیله کامپیوتر به تصاویر قابل‌مشاهده از اعضا و بافت‌های مورد آزمایش تبدیل می‌شوند.

عوارض تنبلی تخمدان

داشتن سطح آندروژن بالاتر از حد طبیعی می‌تواند بر قدرت باروری و سایر ابعاد سلامتی شما تأثیر بگذارد. در ادامه با این تأثیرات آشنا می‌شوید.

  1. ناباروری: برای باردار شدن باید تخمک‌گذاری داشته باشید. زنانی که به‌طور منظم تخمک‌گذاری نمی‌کنند، به اندازه لازم برای باروری تخمک‌گذاری نمی‌کنند. به همین دلیل، تنبلی تخمدان یکی از دلایل اصلی ناباروری در زنان است.
  2. سندرم متابولیک: حدود 80 درصد از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان، دارای اضافه‌وزن یا چاقی هستند. چاقی و سندرم تخمدان پلی کیستیک، خطر ابتلا به قند خون، فشارخون بالا، کاهش کلسترول HDL (خوب) و افزایش کلسترول LDL (بد) را بالا می‌برد. در مجموع به این عوامل سندرم متابولیک گفته می‌شود که خطر بیماری قلبی، دیابت و سکته را افزایش می‌دهند.
  3. آپنه خواب: این وضعیت باعث وقفه‌های مکرر تنفس در طول شب می‌شود که درنهایت باعث قطع خواب فرد می‌گردد. آپنه خواب در خانم‌هایی که اضافه‌وزن دارند بیشتر دیده می‌شود خصوصاً اگر تنبلی تخمدان هم داشته باشند. خطر بروز آپنه خواب در زنان چاق مبتلا به تنبلی تخمدان، پنج تا 10 برابر بیشتر از افراد بدون این بیماری است.
  4. سرطان آندومتر: در طی تخمک‌گذاری، مخاط رحم از بین می رود. اگر هرماه تخمک‌گذاری نداشته باشید، این مخاط رحم می‌تواند ضخیم شود. مخاط ضخیم رحم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.
  5. افسردگی: هم تغییرات هورمونی و هم علائمی مانند رشد ناخواسته مو می‌توانند بر احساسات شما تأثیر منفی بگذارند. بسیاری از مبتلایان به تنبلی تخمدان درنهایت افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند.

آیا تنبلی تخمدان درمان دارد؟

تنبلی تخمدان درمان قطعی ندارد و تنها با استفاده از برخی روش‌های می‌توان از عوارض ناخوشایند آن پیشگیری کرد. انتخاب بهترین روش درمان بستگی به سن بیماری، علائم مشاهده‌شده و تمایل بیمار به باردار شدن یا باردار نشدن است.

تغییر سبک زندگی

راهکارهایی مانند رژیم غذایی مناسب یا تمرین‌های ورزشی می‌توانند به شما کمک کنند وزن خود را کاهش دهید. کم کردن وزن حتی به مقدار کم مثل ۵ تا ۱۰ درصد وزنتان تأثیر بسیار مثبتی خواهد داشت. کم کردن وزن همچنین اثربخشی داروها و درمان انتخابی را افزایش می‌دهد.

دارودرمانی و کنترل هورمون‌ها

ممکن است پزشک شما داروهای ضدبارداری را که استروژن و پروژسترون دارند و باعث کاهش آندروژن می‌شوند برای شما تجویز کند. قرص‌های پروژسترون نیز چنین عملکردی دارند، با این تفاوت که از بارداری جلوگیری نمی‌کنند، بنابراین اگر قصد بارداری دارید این قرص‌ها گزینه‌ی مناسب‌تری هستند.

داروها با عملکردهای متفاوت علائم بالینی شما را کنترل می‌کنند. برخی داروها مثل متفورمین اثر انسولین را افزایش داده و باعث کاهش مقاومت سلول‌ها به انسولین می‌شوند. دیگر داروها مثل کلومیفن و لتروزول بر هورمون‌ها و فعالیت تخمدان‌ها اثر می‌گذارند. بسته به علائم تنبلی تخمدان، پزشک ممکن است انواع مختلفی از داروها را برای شما تجویز کند.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمانه رحمانی [ 1403-01-31 ]
سلام اقای دکتر من ۲ ساله که تنبلی تخمدان دارم و سنم ۱۶است دکتر برام داروی برام نوشته گفته اینو بخور پریود میشی اما من خیلی وقت بود که پریود نشده بودم الان شدم اما خیلی درد شکم دارم این تنبلی تخمدان من خوب می شود یا نه

زهرا قنبرلو [ 1402-09-23 ]
سلام وقت بخیر ممنون میشم اگه جواب بدین من حدود دو سال است که تنبلی تخمدان دارم وقرص پروژسترون هفت ماه خوردم وخوب نشدم وقرص ال دی میخورم

رحیم نیا [ 1402-08-28 ]
سلام خسته نباشید من چند ماه پیش تشخیص داده شد که تنبلی تخمدان دارن دکترم برام یکسری قرص تجویز کرد بمدت سه ماه قرص هام تموم شده دوباره نرفتم پیش دکترم در این مدت هم ورزش کردم و چند کیلویی هم لاغر شدم چطوری میتونم بفهمم علایمم روبه بهبوده

لیلا دستمزد [ 1402-07-05 ]
مطالب بسیار عالی و جامع بود برای شما ارزوی تندرستی و سلامت روز افزون دارم .

کرد ستیا [ 1402-06-22 ]
سلام دخترهستم ۱۸ سالمه با انجام سنوگرافی تشخیص دادن مبتلا به تنبلی تخمدان هستم ولی گفتن جزئی هست ولی خودم نگرانم میتونه مشکل درست کنه برام

نگارصالحی [ 1402-04-12 ]
خانومی ۴۷ساله ام.حدود۶سال است که قاعدگی نامنظم دارم.درطی این مدت دچاراضافه وزن شدم وقندخون وکلسترول هم به اصطلاح پزشکان لب مرزاست.برای درمان پی گیری نکرده ام.لطفاراهنمایی کنید.

هاجرعربیان [ 1402-03-26 ]
سلام من سونو واژینال رنگی دادم مشگوگ به اندومتریوز بودن ولی بعدگفتن نیست وتنبلی تخمدان شدیدهس،ایا اگه اندومتریوز بود باسونو واژینال رنگی تشخیص داده میشد؟

انیسا چاکری [ 1402-01-07 ]
من تنبلی تخمدان دارم

زینب آزاد [ 1401-08-30 ]
سلام من 9 ماه ازدواج کردم هیچ نوع جلو گیری نداشتم اما حامله نشدم ممنون میشم راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟سونوگرافی مثانه چگونه انجام میشود؟

سونوگرافی مثانه شامل ارزیابی حجم مثانه، اندازه‌گیری ضخامت دیوار آن و تعیین وجود سنگ‌ها و تومورهای مثانه است. سونوگرافی مثانه معمولاً با مثانه پر انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، پزشک سونوگرافى كليه و مثانه را باهم برای بیمار درخواست می‌کند ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی مقعدی چیست و به چه دلیل انجام میشود؟کاربرد سونوگرافی مقعدی چیست و به چه دلیل انجام میشود؟

سونوگرافی مقعدی به عنوان یکی از ابزارهای تشخیصی دقیق برای بررسی سرطان پروستات شناخته شده است. در این روش تصویربرداری، امواج اولتراسوند از طریق پروب به داخل بدن فرستاده می شود، امواج با برخورد به هر اندام از آن عبور می کنند یا بازمی‌ گردند. ... ادامه مطلب

سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟سونوگرافی موج مداوم چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی داپلر به روشی از تصویربرداری می گویند که حرکات خون در رگ را با استفاده از امواج صوتی نشان می دهد. ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص سرطان سینه در مردانروشهای تشخیص سرطان سینه در مردان

اگرچه سرطان سینه در زنان بسیار شایع‌ تر است اما مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند.سرطان سینه مردان یک بیماری نادر است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465