رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / تشخیص شکاف کام در سونوگرافی

تشخیص شکاف کام در سونوگرافی

لب شکری و شکاف کام زمانی رخ می‌دهد که بافت صورت و دهان نوزاد به درستی با هم ترکیب نشده باشند. در حالت طبیعی، بافت‌هایی که لب و کام دهان را تشکیل می‌دهند در ماه دوم و سوم بارداری به هم جفت می‌شوند؛ ولی در کودکان مبتلا به این نقص مادرزادی این ترکیب یا هرگز اتفاق نمی افتد و یا فقط در یک قسمت رخ می‌دهد و در نهایت باعث ایجاد یک شکاف در قسمت دهان خواهد شد. پژوهشگران اعتقاد دارند که مجموعه‌ ی عوامل ژنتیکی و محیطی باعث بروز این مشکل خواهند شد. در بسیاری از کودکان نمی‌توان با قطعیت در مورد علت بروز این مشکل نظر داد. گاهی این مشکل بخشی از یک سندروم ژنتیکی است که یکی از نشانه‌های آن لب شکری و شکاف کام است. بسیاری از اختلالاتی که نوزاد تازه متولد شده با آن روبه رو است در دوران جنینی و با استفاده از سونوگرافی قابل شناسایی است. یکی از اختلالاتی که در دوران جنینی و با کمک سونوگرافی قابل تشخیص است شکاف لب و کام است. شکاف کام و شکاف لب در سونوگرافی آنومالی اسکن سه ماهه دوم و حتی گاهی در غربالگری سه ماهه اول قابل تشخیص است.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

علت لب شکری شدن جنین

علائم لب شکری بودن جنین

معمولاً شکاف در لب یا کام بلافاصله در بدو تولد قابل شناسایی هستند. این دو اختلال ممکن است با علائم زیر خود را نشان دهند:

لب شکری در سونوگرافی

انواع شکاف لب و کام

شکاف ها بسته به محل ایجاد به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. شکاف لب: اگر شکاف تنها در ناحیه لب وجود داشته باشد، اصطلاحاً جنین به اختلال لب شکری یا شکاف لب دچار شده است.
  2. شکاف کام: اگر شکاف تنها در ناحیه کام وجود داشته باشد، اصطلاحاً جنین به اختلال کام شکری یا شکاف کام دچار شده است.
  3. شکاف کام و لب: اگر شکاف در ناحیه لب و کام وجود داشته باشد، اصطلاحاً جنین به اختلال لب و کام شکری یا شکاف لب و کام دچار شده است.

البته باید توجه داشت که ممکن است این شکاف ها به صورت یک طرفه یا دوطرفه ایجاد شود.

آیا لب شکری بودن جنین در سونوگرافی معلوم است؟

این امکان وجود دارد که شکاف کام و لب در حالی که کودک شما هنوز در رحم است با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده شود. سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از کودک شما در داخل شکم استفاده می کند.

لب شکری جنین کی مشخص میشود؟

شکاف لب از هفته ی ۱۲ به بعد (عموماً در هفته ۱۴ یا ۱۵) در سونوگرافی مشخص است.

لب شکری در سونوگرافی آنومالی

شکاف لب در اسکن آنومالی اغلب قابل تشخیص است. سونوگرافی آنومالی جنین به بررسی مشکلات و ناهنجاری های کلی در جنین می پردازد. سونوگرافی آنومالی در فواصل زمانی هفته هجده تا هفته نوزده و چهار روز انجام می شود. انجام این سونوگرافی یکی از ضروری ترین مواردی است که تمام زنان باردار باید آن انجام دهند.

عوارض شکاف لب یا کام

این کودکان بسته به نوع و شدت شکاف، با چالش های مختلفی روبرو هستند. از جمله:

آمادگی های قبل از سونوگرافی آنومالی

در سونوگرافی آنومالی نیازی به پر بودن مثانه نیست و بدون نیاز به آمادگی خاصی می توان آن را انجام داد. همچنین در صورتی که نیاز به آمادگی خاصی باشد، تکنسین پیش از انجام سونوگرافی به شما اطلاع می دهد.

نحوه انجام سونوگرافی آنومالی

بعد از قرار گرفتن مادر باردار روی تخت، پزشک یک ژل بر پایه آب گرم را روی منطقه مورد نظر بدن قرار می‌دهد. این ژل کمک می‌کند تا مبدل تماس خوبی با بدن برقرار کرده و هوای بین مبدل و پوست که توان مسدود کردن امواج صوتی را دارد از بین برود. این مبدل روی پوست حرکت داده می‌شود تا در نهایت تصویر دقیق و درستی از منطقه مورد نظر به دست بیاید. تصاویر سونوگرافی بلافاصله در صفحه نمایش ویدئویی که مشابه مانیتور کامپیوتر است، قابل نمایش خواهد بود. کامپیوتر بر اساس دامنه و فرکانس و زمانی که صرف بازگشت سیگنال‌های سونوگرافی به مبدل می‌شود، اقدام به تولید تصویر می‌کند.

عوارض جانبی سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی به علت اینکه از تابش یونیزه استفاده نمی‌کند (مثل X-RAY )، برای مادر و جنین، خطری ندارد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص جفت اکرتا با سونوگرافیتشخیص جفت اکرتا با سونوگرافی

جفت اکرتا یا پلاسنتا اکرتا یک عارضه تهدید کننده جان مادر است که در برخی بارداری ها دیده می شود. جفت یا پلاسنتا عضوی است که جنین را در درون رحم نگه داشته، ارتباط خونی بین مادر و جنین را برقرار کرده و سبب رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به جنین می شود ... ادامه مطلب

تشخیص علت خونریزی غیر طبیعی زنانتشخیص علت خونریزی غیر طبیعی زنان

در شرایط نرمال رحم، مقدار خونریزی در هر پریود محدود می باشد؛ اما خونریزی هایی که به طور ناگهانی روی می دهد یا خونریزی های سنگین قاعدگی با عنوان خونریزی غیر طبیعی رحم شناخته می شود.برای تشخیص علت این خونریزی ها نیاز به انجام تست های بیشتری مانند سونوگرافی (از ناحیه رحم، تخمدان و لگن) است. ... ادامه مطلب

افزایش واسکولاریته یعنی چه؟افزایش واسکولاریته یعنی چه؟

واسکولیت التهاب رگ های خونی است تغییرات آن در این ناحیه شامل ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا زخم شدن است . سونوگرافی واسکولیت روش تشخیصی برای این ... ادامه مطلب

کیست سینه چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟کیست سینه چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

کیست سینه کیست ها کیسه های ریزی حاوی مایع هستند که در سراسر بافت پستان پراکنده می شوند. این کیست ها سرطان زا نبوده و خطری برای فرد ندارند. کیست پستان در اکثر مواقع نیاز به درمان ندارد مگر در مواردی که کیست ها تعداد زیادی داشته باشند و سایز آنها بزرگ و خطرناک باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465