رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی بیضه ها / سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص کدام بیماریها کاربرد دارد؟

سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص کدام بیماریها کاربرد دارد؟

بیضه‌ها قسمتی از دستگاه تناسلی در مردان است که وظیفه مهمی چون ساختن هورمون‌های مردانه مانند تستوسترون و اسپرم (سلول‌های مولد مردانه) را به عهده دارد. این عضو به دلیل ساختار خود به دمای زیاد و حتی دمای بدن یعنی 37 درجه حساس است و اگر به مدت طولانی در این دما یا بالاتر قرار گیرد به بافت آن صدمه جدی وارد می‌شود و شاید برای همیشه کارایی خود را از دست بدهد، به همین دلیل در کیسه‌ای به نام کیسه بیضه قرار گرفته تا دمای آن تنظیم شود. بیضه‌ها درون کیسه‌ای قرار دارند که به آن اسکروتوم گفته می‌شود. وجود مشکل در بیضه‌ها می‌تواند منجر به بروز مشکلات جدی در فرد مانند ناهماهنگی هورمون‌ها، اختلالات جنسی و ناباروری شود. در بسیاری از موارد مشکلاتی اعم از درد، تورم یا توده در بیضه‌ها مشاهده می‌شود که برای تشخیص دلیل اصلی آنها، پزشک سونوگرافی اسکروتوم را تجویز می‌کند. سونوگرافی یک روش تصویربرداری تشخیصی و پزشکی است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قسمت‌های داخلی بدن استفاده می‌کند. این تصاویر می‌توانند به پزشک در تشخیص بیماری یا جراحت کمک کنند.

برای انجام سونوگرافی بیضه در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد سونوگرافی اسکروتوم

برخی از دلایل انجام سونوگرافی بیضه عبارتند از:

توده های بیضوی

توده بیضوی، توده غیرنرمالی نیست که ممکن است درون بیضه ها تشکیل شوند. توده بیضوی، مشکلی شایعی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. توده های بیضوی می‌تواند در مردان، نوجوانان یا کودکان نیز رخ دهد. این توده در یک یا هر دو بیضه ایجاد می‌شود. توده های بیضوی نشانه ای از وجود مشکلاتی در بیضه هایتان است. این توده ها ممکن است در اثر صدمه ایجاد شده باشند؛ اما می‌تواند از مشکلات پزشکی اساسی جدی تری نیز باشد.

پیچ خوردگی بیضوی

شایع ترین مشکلی که برای دستگاه تناسلی مردانه رخ می‌دهد، موقعیت بسیار دردناک پیچ خوردگی بیضه است. طنابی با نام طناب اسپرمی خون را به بیضه ها می‌رساند. در حین پیچ خوردگی بیضه ها، این طناب می‌پیچد. در نتیجه جریان خون متأثر شده و بافتهای بیضه شروع به مردن می‌کنند. پیچ خوردگی بیشتر در میان پسران نوجوان شایع است. افرادی بین 12 تا 18 سال، 65 درصد بیماران مبتلا به این مشکل را تشکیل می‌دهند. با این حال کودکان و افراد بزرگتر هم ممکن است به این مشکل دچار شوند.

اپیدیدیمیت

اپیدیدیم مجموعه ای از لوله های کوچک است که اسپرم را جمع آوری و ذخیره می‌نماید. به پشت هر بیضه متصل است. یکی از شایع ترین دلایل وجود درد در بیضه، اپیدیدیمیت، التهاب این لوله ها است که ممکن است در اثر عفونت ایجاد شود. اپیدیدیمیت معمولاً یک عفونت باکتریایی ثانویه است که در اثر مواردی همچون عفونت مجرای ادراری یا عفونت های مقاربت جنسی (STI) عود می‌کند. باکتری موجود در مجرای ادراری (لوله حامل ادرار و اسپرم از آلت تناسلی) از مجرای ادرار و دستگاه تناسلی به اپیدیدیم می‌رسد.

عدم نزول بیضه

معمولاً هر دو بیضه در کیسه بیضه قرار می‌گیرند. عدم نزول بیضه یا بیضه نهفته بدان معناست که یک یا هر دو بیضه در کیسه قرار نمی گیرد و در جایی مانند کشاله ران و یا درون قسمت پایینی شکم قرار گرفته است. تقریباً 5 درصد از کل پسران با این مشکل زاده می‌شوند. کودکان نارس یا با وزن اندک در خطر بیشتری از ابتلا به این مشکل قرار دارند. نیمی از کودکان به هنگام تولد دارای بیضه نهفته هستند و بیضه ها در سه ماهه اول به درون کیسه وارد می‌شوند.

ناباروری

بیضه ها محل ساخت و ذخیره اسپرم است. مشکلاتی که بر بیضه ها اثر می‌گذارند، گاهی می‌تواند ناباروری مردان را به همراه داشته باشد. مشکلات احتمالی می‌تواند عبارت باشد از عفونت، صدمات، جراحی ها یا بیماری های قبلی.

واریکوسل

واریکوسل به زمانی اطلاق می‌شود که شبکه عروق کیسه بیضه بزرگ می‌شوند. این عروق مشابه عروق واریس در پا هستند. واریکوسل در سن بلوغ شکل می‌گیرد و در طول زمان بزرگتر می‌شود و راحتتر قابل تشخیص خواهند بود. واریکوسل بیشتر در قسمت چپ کیسه بیضه ایجاد می‌شود. این به آن دلیل است که آناتومی مردان در دو سمت بدن یکسان نیست. واریکوسل می‌تواند به صورت همزمان در هر دو سمت وجود داشته باشد؛ اما به ندرت رخ می‌دهد.

سونوگرافی اسکروتوم

نحوه انجام سونوگرافی اسکروتوم

معاینه توسط یک پزشک انجام می‌شود. این کار معمولاً بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. قبل از معاینه، از فرد خواسته می‌شود تا روی تخت بخوابد. سونوگرافی بیضه خارج از بدن انجام می‌شود. یک دستگاه کوچک و دستی که مبدل نامیده می‌شود برای گرفتن تصاویر استفاده می‌شود. پزشک، ژل مبتنی بر آب را به اسکروتوم اعمال می‌کند تا اطمینان حاصل شود که مبدل روی پوست راحت حرکت می‌کند. پزشک این مبدل را به طرف عقب و جلو بر روی اسکروتوم حرکت می‌دهد تا تصاویر بیضه‌ها را بگیرد. فشار کمی وارد می‌شود و اذیت کننده نیست؛ اما گاهی می‌تواند در ناحیه‌هایی که متورم است احساس درد ایجاد شود.

آمادگی جهت انجام سونوگرافی اسکروتوم

تفسیر سونوگرافی اسکلروتوم

رادیولوژیست بعد از دیدن تصاویر مربوط به سونوگرافی بیضه، نتیجه را تجزیه و تحلیل می‌کند. سپس گزارشی را با جزئیات برای پزشک ارسال می‌کند. اگر در تصاویر مربوط به سونوگرافی مشکلات یا عامل غیرطبیعی دیده شود، می‌تواند نشانه یکی از موارد زیر باشد:

عوارض سونوگرافی اسکروتوم

خطرات نادری برای این سونوگرافی وجود دارد. معاینه ممکن است باعث ناراحتی یا درد درصورتی‌که آسیب یا تورم در ناحیه بیضه وجود داشته باشد، شود. برخی از اسکن‌های پزشکی تولید اشعه می‌کنند؛ اما سونوگرافی اشعه‌ای ندارد که باعث می‌شود که خطر کمتری داشته باشد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام رادیوگرافی پانورکس و سفالومتری به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سعیده محبی [ 1402-11-14 ]
سلام، پسر ۸ ساله ام ضخامت مثانه داشت ۶ ماه دارو خورد و بعد از ۶ ماه دوباره سونوگرافی گرفتم به فاصله ۲ ماه به ۲ ماه بعد از مصرف دارو ضخامت برطرف شده اما همچنان تخلیه کامل ادرهر صورت نمیگیرد و هنوز هم درد در مثانه و بیضه ها وجود دارد ، راهنمایی بفرمایید مشکل از چیست؟ درضمن هیچ وقت عفونت ادراری نداشته طبق ازمایشاتی که چندین نوبت گرفته شده. لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر

الی [ 1401-12-19 ]
مرد متاهل 47 ساله هستم محلی که بیضه ها موقع سرد شدن برای تنظیم دما در ان محل کنار الت تناسلی قرار می گیرد احساس درد و هنگام نزدیکی و انزال حس خوبی ندارم لطفا برای درمان من را راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟آندوسکوپی سونوگرافی دستگاه گوارش چیست و چگونه انجام می شود؟

آندوسونوگرافی به دو روش انجام می‌شود. انتخاب نوع آن به تشخیص پزشک و نوع بیماری بستگی دارد. در یک روش تیوب آندوسکوپ از دهان وارد بدن و معده می‌شود که به آن آندوسونو بالایی گفته می‌شود. در دیگر روش، تیوب از طریق رکتال وارد بدن می‌شود که آندوسکوپی سونوگرافی پایینی نامیده می‌شود. ... ادامه مطلب

موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟موارد استفاده از رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی چیست؟

رادیوگرافی دستگاه گوارش تحتانی به عکس برداری از تمامی اعضای قبل از معده، شامل دهان، غدد بزاقی، زبان، حلق و مری در قسمت فوقانی دستگاه و معده، روده کوچ ... ادامه مطلب

سونوگرافی های ضروری در دوران بارداریسونوگرافی های ضروری در دوران بارداری

در دوران بارداری سونوگرافی به دلایل گوناگون و در زمان های مختلف انجام می شود، بنابراین یکی از الزامات مراقبت های انجام شده در دوران بارداری انجام سونوگرافی است. در این مطلب به بررسی انواع سونوگرافی‌ های ضروری در دوران بارداری خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافیتشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

عفونت دندان در واقع به معنای عفونی و آلوده شدن پالپ یا مغز دندان در اتاقک داخل تاج و ریشه دندان ها است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465