رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی بیضه ها / علت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله ران

علت ایجاد،علائم و درمان فتق کشاله ران

فتق کشاله ران زمانی رخ می‌دهد که قسمتی از یک بافت، برای مثال بخشی از روده از یک نقطه‌ی ضعیف در عضلات شکم بیرون بزند و به کانال اینگوینال فشار وارد کند. در مردان، طناب اسپرماتیک از داخل کانال اینگوینال عبور می‌‌کند، از این‌ رو گاهی به فتق اینگوینال، فتق بیضه نیز گفته می‌شود. فتق کشاله ران همیشه خطرناک نیست؛ اما به خودی ‌خود بهبود نمی‌یابد و می‌تواند منجر به عوارض شدید و خطرناک شود. سونوگرافی برای ارزیابی فتق‌ کشاله‌ ران مناسب است که با استفاده از امواج صوتی انجام می‌شود. پس از تشخیص فتق توسط سونوگرافی، درمان فتق میبایست هر چه زودتر انجام بگیرد تا از پیشرفت فتق، ایجاد چسبندگی و عوارض احتمالی بعدی و همچنین عارضه خطرناک گیر افتادن فتق و آسیب به روده جلوگیری شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت ایجاد فتق کشاله ران

برای برخی از فتق های کشاله ی ران هیچ علتی نمیتوان یافت. برخی از فتق ها ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

درمان فتق کشاله ران

علائم فتق کشاله ران

  1. این علامت در برآمدگی در کشاله ی ران سمت درگیر، خصوصاً در زمانی که فرد می ایستد، یا زور میزند و یا هنگامی که از فرد میخواهیم سرفه کند بارزتر است.
  2. احساس سوزش و یا درد در برآمدگی
  3. احساس سنگینی و درد کشاله ران
  4. احساس ضعف و یا فشار در کشاله ران
  5. گاهی اوقات، درد و تورم اطراف بیضه که ناشی از فرو رفتن قسمتی از روده به کیسه ی بیضه (اسکروتوم) میباشد.

عوامل فتق کشاله ی ران

عواملی که منجر به توسعه یک فتق کشاله ی ران میشوند عبارتند از:

انواع فتق کشاله ران

فتق کشاله ران ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم، گیر افتاده (اینکارسره) یا مختنق (استرانگوله شده) باشد.

فتق ران غیرمستقیم

فتق کشاله ران غیرمستقیم شایع‌ترین نوع فتق است. این عارضه اغلب در نوزادهای نارس و به علت بسته نشدن کانال اینگوئینال (کشاله ران) رخ می‌دهد. بااین‌وجود فتق غیرمستقیم ممکن است در هر سنی رخ بدهد. این نوع فتق بیشتر در مردان دیده می‌شود.

فتق ران مستقیم

فتق مستقیم کشاله ران اغلب در بزرگسالان و با بالا رفتن سن رخ می‌دهد. باور عمومی بر این است که ضعیف شدن عضلات در بزرگسالی منجر به فتق مستقیم کشاله ران می‌شود. این نوع فتق در مردان بسیار شایع‌تر است.

فتق ران گیرافتاده یا اینکارسره

فتق کشاله ران گیرافتاده زمانی اتفاق می‌افتد که بافت در کشاله ران گیر کند. در این شرایط نمی‌توان بافت بیرون‌زده را با فشار خارجی سر جای خود برگرداند.

فتق ران مختنق یا استرانگوله شده

فتق کشاله ران مختنق خطرناک‌تر از انواع دیگر فتق است. این نوع فتق زمان اتفاق می‌افتد که جریان خون در قسمت بیرون‌زده‌ی روده قطع می‌شود.

درمان فتق کشاله ران

اگر فتق کوچک باشد و مشکلی برای شما ایجاد نکرده باشد پزشک ممکن است درمان انتظاری را انتخاب کند. در کودکان، پزشک ممکن است قبل از جراحی با فشاری ملایم با دست برای کاهش برآمدگی اقدام کند. بزرگ شدن و یا دردناک شدن فتق، معمولاً نیاز به عمل جراحی برای از بین بردن ناراحتی و جلوگیری از عوارض جدی دارد.
دو نوع کلی از عملیات جراحی فتق وجود دارد :جراحی فتق به صورت باز و یا لاپاروسکوپی

جراحی فتق به صورت باز

در این روش، که ممکن است با بی حسی موضعی و یا بیهوشی عمومی انجام شود، جراح یک برش در ناحیه کشاله ران ایجاد و بافت بیرون زده را به شکم برمیگرداند. گاهی برای تقویت نقاط دارای ضعف از مش (بستری مصنوعی جهت افزایش استحکام بافت شکم) استفاده میکند سپس منطقه ضعیف را میدوزد. پس از عمل جراحی، شما را تشویق میکند در اسرع وقت حرکت کنید؛ اما ممکن است چند هفته زمان نیاز داشته باشید تا فعالیت های معمول خود را از سر گیرید.

جراحی به روش لاپاروسکوپی

در این روش با حداقل تهاجم، که نیاز به بیهوشی عمومی دارد، جراح از طریق چند سوراخ کوچک در سطح شکم به داخل شکم دسترسی پیدا میکند و با استفاده از لوله های لاپاروسکوپ جراحی با حداقل تهاجم انجام میشود. افرادی که تحت لاپاروسکوپی قرار میگیرند ممکن است ناراحتی کمتری پس از جراحی دارند و زخم شان سریعتر بهبود می یابد. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که در جراحی به روش لاپاروسکوپی احتمال عود بیشتر از روش باز خواهد بود. تبحر جراح در روش لاپاروسکوپی میزان این عارضه را کاهش میدهد. لاپاراسکوپی برای افرادی که دارای فتق دو طرفه هستند و یا نیازمند جراحی مجدد هستند کاربرد دارد.

نحوه انجام سونوگرافی

برای انجام این اسکن بیمار باید بر روی یک تخت دراز کشیده و شکم خود را در معرض دید سونوگرافیست قرار دهد. سونوگرافیست کمی ژل التراسونیک را بر محل مورد نظر ریخته و مبدل کوچک سونوگرافی که دارای فرکانس کمتر، اما عمق نفوذ بیشتری است را بر روی شکم حرکت می ‌دهد تا تصاویری از اندام های داخلی فرد بر روی مانیتور رایانه ظاهر شود.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی

گاهی اوقات ممکن است از بیمار خواسته شود که در حین انجام سونوگرافی مثانه خود را خالی کند. برای انجام سونوگرافی شکم به تنهایی (بدون سونوگرافی لگن ) نیازی به نوشیدن مایعات نیست و شما باید به مدت حداقل ۸ ساعت (معمولاً ۱۲-۸ ساعت) ناشتا باشید؛ ولی خوردن مایعات ساده مشکلی ایجاد نمی کند.

عوارض سونوگرافی

سونوگرافی را می‌توان عکسبرداری بدون درد با استفاده از امواج فراصوت تعریف کرد. سونوگرافی به طور کامل روی پوست انجام می‌شود و به اعضای داخلی بدن نمی‌رسد.

هزینه سونوگرافی فتق کشاله ران

هزینه با توجه به عواملی مانند نوع بیمه، نوع کالای مصرفی و … تعیین می گردد.

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت هماهنگی با این مرکز و زرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :موسوی [ 1402-02-22 ]
مطلب برای من خیلی مفید وآموزنده بود ممنون

حسین [ 1402-01-30 ]
بسیار عالی متشکریم از شما یاعلی

سامیار [ 1402-01-25 ]
درود و عرض ادب هرنیورافی اینگوئینال چپ به روش باسینی بدون مش انجام دادم ساک هرنی ۸میل بود . ده روز بعد از جراحی ویزیت و بخیه جدا شد یک بخیه غیر جذبی آبی رنگ کنده شد و موند داخل شکم که گفتن ایرادی پیدا نمیکنه ولی الان بعد از ۴ماه هم درد دارم هم عفونت آبسه ای میکنه .دوم اینکه بعد عمل تا دوماه دست چپم رو که بلند میکردم مثلا سرم رو بشورم درد ناحیه ی عمل میزد به بیضه ی چپ شدید گفتن طبیعیه حل میشه ولی رفع نشده فقط کم شده حتی بیشتر از ده دقیقه میشینم یا می ایستم درد زیادی میگیره از کار باز موندم دوماه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ندولهای تیروئید چطور تشخیص داده می شوند ؟ندولهای تیروئید چطور تشخیص داده می شوند ؟

کمتر از 5 درصد ندولهای تیروئید سرطانی هستند. به خاطر داشته باشید که اکثر ندولها خوش خیم هستند. پزشکی که با این مشکل آشنا است باید شما را معاینه کند.متخصصین هورمون شناسی و غدد درونریز مرتب در حال رسیدگی به اینگونه مسائل هستند. اما بیشتر مردم به پزشک عمومی، پزشک امراض داخلی و جراحان عمومی مراجعه . . . ... ادامه مطلب

استنت گذاری مجاری صفراوی؛ کاربردها، انواع، مراقبتهای قبل و بعد و عوارضاستنت گذاری مجاری صفراوی؛ کاربردها، انواع، مراقبتهای قبل و بعد و عوارض

استنت یک لوله فلزی یا پلاستیکی است که برای باز نگه داشتن مسیر مسدود شده مجاری صفراوی در آن قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

اقدامات ضروری برای آمادگی قبل از انجام ماموگرافیاقدامات ضروری برای آمادگی قبل از انجام ماموگرافی

تشخیص زودرس سرطان پستان، خطر مرگ ناشی از این بیماری را 25٪ یا 30٪ یا بیشتر کاهش می دهد. در صورتی که در معرض خطر زیاد هستید، باید بدانید که زنان باید از 40 سالگی یا زودتر شروع به انجام ماموگرافی کنند. ... ادامه مطلب

هر آنچه که باید درباره رادیولوژی رنگی بدانیدهر آنچه که باید درباره رادیولوژی رنگی بدانید

رادیولوژی رنگی یا رادیولوژی اختصاصی، مکمل رادیولوژی ساده است چراکه می تواند تصویری واضح تر و دقیق ‌‎تر از ارگان ‌‎های خاص برای پزشک فراهم کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465