رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / انواع تومورهای دستگاه گوارش

انواع تومورهای دستگاه گوارش

دستگاه گوارش (GI) ارگانی به طول 25 فوت (762 سانتی متر) است که از دهان تا مقعد امتداد می یابد. هر آنچه می خورید از مری عبور می کند و در معده و روده کوچک برای استخراج مواد مغذی پردازش می شود. در نهایت، مواد زائد از طریق روده بزرگ و راست روده از بدن شما خارج می شوند. گاهی اوقات، یک سری تغییرات در DNA باعث رشد سلول های غیر طبیعی می شود و در نتیجه تومور می تواند در یکی از این اندام های دستگاه گوارش تشکیل شود که تحت عنوان سرطان دستگاه گوارش شناخته می شود. علت این امر می تواند طیف وسیعی از شرایط مانند ابتلا به بیماری های زمینه ای تا انتخاب سبک زندگی و یا ژنتیک باشد. سرطان دستگاه گوارش اشاره به شرایط بدخیم دستگاه گوارش (دستگاه گوارش) و ارگانهای جانبی هضم، از جمله مری، معده، سیستم صفراوی، پانکراس، روده کوچک، روده بزرگ، راست روده و انسداد است. تومورهای خوش‌خیم باعث سرطان نمی‌شوند و معمولاً بعد از خارج شدن از بدن مجدداً رشد نمی‌کنند. همچنین به بافت‌های مجاور و بخش‌های دیگر بدن نفوذ نمی‌کنند؛ اما تومورهای بدخیم می‌توانند به بافت‌های مجاورشان منتقل شوند. سلول‌های سرطانی همچنین می‌توانند از تومورهای بدخیم جدا شده و وارد دستگاه لنفاوی یا جریان خون شوند و تومورهای جدیدی را در اندام‌های دیگر ایجاد ‌کنند که به این حالت متاستاز گفته می‌شود. تشخیص اغلب نیاز به آندوسکوپی دارد و به دنبال بیوپسی از بافت مشکوک است. درمان بستگی به محل تومور و همچنین نوع سلول سرطانی و اینکه آیا آن را به دیگر بافت ها حمله کرده یا در جای دیگر گسترش یافته است. این عوامل همچنین پیش آگهی را تعیین می کنند. تشخیص مشکلات گوارشی با سونوگرافی رایج ترین روشی است که پزشکان برای بررسی سیستم گوارشی از آن استفاده می نمایند. در این تصویربرداری می توان تمامی اندام های داخلی شکم را مورد ارزیابی قرار داد. به همین دلیل پزشکان می توانند با کمک این تصویربرداری بسیاری از مشکلات گوارشی را تشخیص دهند.

رادیوگرافی و سونوگرافی دستگاه گوارش از جمله اقدامات تشخیصی است که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌تواند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهد. شما می‌توانید جهت انجام اندوسونوگرافی به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت تومورهای گوارش

ماده سرطان‌زا یا کارسینوژن به ماده‌ای گفته می‌شود که روند تغییرات سلولی از سلول عادی به سلول سرطانی را تسهیل می‌کند. عوامل کلی که در ایجاد سرطان نقش دارند، عبارتند از:

تومورهای دستگاه گوارش

علائم تومورهای گوارش

بیماران مبتلا به سرطان مری ممکن است در بلعیدن مشکل داشته باشند، در حالی که مبتلایان به سرطان معده علائم زخمی مانند سوءهاضمه، کاهش اشتها، نفخ و درد را مشاهده می کنند. سرطان کبد و سرطان پانکراس همچنین می تواند منجر به درد شکم شود و سرطان روده بزرگ همانطور که انتظار دارید باعث تغییر در عملکرد روده یا خونریزی می شود.

عوامل خطر سرطان گوارش

برخی از عوامل افزایش سرطان گوارش ممکن است ناشی از هلیکوباکتر پیلوری باشد که می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد. عوامل دیگر به شرح زیر است:

انواع تومورهای گوارش

شایع ترین انواع سرطان دستگاه گوارش به شرح زیر است:

  1. سرطان مری
  2. سرطان معده (گاستریک)
  3. سرطان روده بزرگ
  4. سرطان پانکراس
  5. سرطان کبد

این موارد، سرطان های شایع دستگاه گوارش به شمار می روند و بروز انواع دیگر، بسیار کمتر شایع هستند، از جمله تومورهای نورو اندوکرین، تومورهای استرومایی دستگاه گوارش و سرطان مقعد.

تشخیص تومورهای گوارشی

اگر بیماران علائمی داشته باشند و پزشک به تشخیص سرطان دستگاه گوارش مشکوک باشد، ممکن است برخی از آزمایشات زیر را توصیه کند:

اقدامات قبل از انجام سونوگرافی دستگاه گوارش

چنانچه قصد انجام سونوگرافی شکمی دارید، باید یک سری مراقبت‌های قبل از انجام سونوگرافی را به خوبی رعایت کنید تا نتایج دقیق‌تری ارائه شود.

تشخیص تومورهای گوارشی با سونوگرافی

  1. پزشک از شما می‌خواهد بر روی تخت دراز بکشید به‌گونه‌ای که دکمه‌های لباس خود را باز کنید. در برخی موارد نیز از شما تقاضا دارند تا لباس خود را با لباس کلینیک که لباسی مخصوص بوده تعویض نمایید.
  2. پس از تعویض لباس، رادیولوژیست دستگاه خود را تنظیم می‌کند که برای انجام چه سونوگرافی می‌باشد. بعد از آن مقداری ژل مخصوص که هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد را بر روی بدن شما قرار می‌دهد. سپس با استفاده از دستگاه پروب، ژل را شروع به مالیدن بر روی شکم شما می‌کند. تصویری از اندام‌های شما با استفاده از دستگاه پروب بر روی مانیتور به نمایش درمی‌آید.

عوارض سونوگرافی دستگاه گوارش

این نوع سونوگرافی برای شما هیچ‌گونه عوارض جانبی ندارد و پرتوهای صوتی که به بدن شما تابیده می‌شود نیز استاندارد و طبیعی می‌باشد به گونه‌ای که با گوش قادر نیستید این نوع صوت را بشنوید. در سونوگرافی دستگاه گوارش، هیچ خطر شناخته شده‌ای برای تصویربرداری وجود ندارد.

درمان تومورهای گوارش

هدف از درمان سرطان دستیابی به درمانی برای سرطان است که به شما امکان می دهد یک دوره زندگی عادی داشته باشید. بسته به شرایط خاص شما ممکن است این امکان وجود داشته باشد یا نداشته باشد. اگر درمان امکان پذیر نباشد، ممکن است از روش های درمانی شما برای کوچک شدن سرطان یا کند کردن رشد سرطان استفاده شود تا به شما اجازه دهد تا آنجا که ممکن است بدون علامت زندگی کنید.

درمان های سرطان ممکن است به صورت زیر به کار گرفته شوند:

اگر سرطان شما حساسیت خاصی به پرتو درمانی یا شیمی درمانی داشته باشد، ممکن است یکی از این روش های درمانی را به عنوان درمان اصلی خود دریافت کنید:

همه‌ انسان‌ها ویژگی‌های منحصر به ‌فردی دارند که آن را از والدین خود به ارث می‌برند. ژن‌ها در هسته سلول‌ها جای دارند و مجموعه‌ زیادی از آنها می‌توانند کروموزوم را به وجود آورند.کودک مبتلا به سندرم داون یک کروموزوم اضافی دارد. تشخیص سندروم داون با انجام سونوگرافی در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل انجام می‌باشد. لطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 32202762 - 031 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟چه اشعه هایی برای جنین ضرر دارد؟

کاربرد اشعه ایکس در بهداشت و علم پزشکی برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری می باشد. مسئله تأثیر اشعه ایکس بر جنین در حال رشد از مواردی است که به عنو ... ادامه مطلب

بیوپسی چه خطراتی دارد و بیمار چگونه باید برای بیوپسی آماده شود؟بیوپسی چه خطراتی دارد و بیمار چگونه باید برای بیوپسی آماده شود؟

بافت‌برداری یا بیوپسی که به آن تکه‌برداری و نمونه‌برداری نیز می‌گویند، یک آزمایش پزشکی است که معمولاً توسط یک جراح یا متخصص رادیولوژی انجام می‌شود و شامل برداشتن نمونه‌ای از سلول‌ها یا بافت‌ها برای بررسی وجود یک بیماری یا تعیین وسعت آن است. ... ادامه مطلب

آزمایشات تصویر برداری برای تشخیص انواع سرطانآزمایشات تصویر برداری برای تشخیص انواع سرطان

آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان، ابزاری مفید برای تشخیص بدخیمی در مراحل اولیه و بالابردن احتمال موفقیت درمان می باشد. ... ادامه مطلب

رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)رایج ترین اقدامات مراکز تصویربرداری(سونوگرافی و رادیولوژی)

تصویربرداری پزشکی تکنیک و فرایند مورد استفاده برای ساختن تصاویری ازبدن انسان یا بخش‌ها و عملکردهای آن برای اهداف کلینیکی (روش‌های پزشکی که در جستجوی شناخت، درمان و بررسی بیماری‌ها هستند) یا علوم پزشکی (شامل مطالعات آناتومیک و فیزیولوژیک) است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465