رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی دستگاه ادراری / بررسی تأثیر سلامت مثانه بر عملکرد جنسی زنان

بررسی تأثیر سلامت مثانه بر عملکرد جنسی زنان

سالم بودن مثانه جزء مهم ترین ارکان سلامتی فرد است و بیماری هایی که برای این عضو ممکن است اتفاق بیفتند قادر هستند پیامدهای بدی برای سلامت جنسی نیز داشته باشند. در این میان بیماری هایی هستند که ممکن است سلامت مثانه را تهدید کنند. این دسته از عفونت های حاد به معنای کوتاه مدت و اوضاع مزمن به معنای طولانی مدت را شامل می شود. با وجود اینکه این گونه شرایط احتمال دارد هم در زنان و هم در مردان اتفاق بیافتد؛ اما به دلیل آناتومی مجرای ادراری در زنان شیوع بیشتری دارد. بانوان به دلیل داشتن مجرای ادراری کوتاهتر و نزدیک تر بودن به مقعد، همچنین سایر عوامل خطرناک مانند حاملگی، زایمان و داشتن تغییرات هورمونی به دلیل یائسگی بیشتر مبتلا به این بیماری ها می شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، علم پزشکی نیز در زمینه تشخیص بیماری‌ها و درمان آن پیشرفت چشمگیر و موفقی داشته است. یکی از روش‌های رایج در تشخیص بیماری‌ها استفاده از روش سونوگرافی است. سونوگرافی به گونه‌ای از روش‌های تصویربرداری می‌گویند که با استفاده از امواج فراصوتی می‌تواند بیماریهای مثانه را تشخیص دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری های مثانه مؤثر بر عملکرد جنسی در زنان

عفونت دستگاه ادراری (UTI)

وقتی که عفونت دستگاه ادراری، مثانه را درگیر کرده و التهاب موضعی ایجاد می کند، به عنوان سیستیت شناخته می شود. ممکن است فرد به دلایل مختلفی دچار عفونت ادراری شود. یکی از این علل، بهداشت نامناسب است که به باکتری های دستگاه گوارش اجازه می دهد تا به سیستم ادراری وارد شده و آن را آلوده کنند. تغییرات هورمونی (یائسگی یا برخی روش‌های پیشگیری از بارداری) ممکن است با تغییر فلور واژن و pH، حرکت باکتری‌های مضر به دستگاه ادراری را آسان‌تر کند. در برخی از زنان، عفونت دستگاه ادراری با نزدیکی جنسی همراه است. این وضعیت ممکن است منجر به اضطراب در مورد فعالیت جنسی شده و احتمالاً حتی با اجتناب از رابطه جنسی همراه است.

مثانه بیش فعال

وضعیتی است که با فوریت ادراری (نیاز شدید و ناگهانی به ادرار کردن)، تکرر ادرار (افزایش دفعات دفع ادرار در طول روز) و شب ادراری (بیدار شدن از خواب برای دفع بیش از یک بار در شب) مشخص می شود. افراد مبتلا به مثانه بیش فعال نیز ممکن است بی اختیاری ادرار را تجربه کنند که به شکل نشت ادرار تظاهر می کند. این وضعیت می تواند از راه های مختلفی بر سلامت جنسی فرد تأثیر بگذارد. پژوهش ها نشان داده است که برخی از افراد مبتلا به مثانه بیش فعال، درد یا ناراحتی را در طول رابطه جنسی تجربه می کنند بعضی از افراد هم از تجربه بی اختیاری در حین رابطه جنسی می ترسند که می تواند منجر به دستپاچگی و اضطراب مرتبط با رابطه جنسی شود. افراد مبتلا به مثانه بیش فعال ممکن است نیازمند آن باشند که برای دفع ادرار، فعالیت جنسی را متوقف کنند، آنها ممکن است این وضعیت را خسته کننده و یا شرم آور بدانند.

سیستیت بینابینی (IC)

سیستیت بینابینی، یک وضعیت درد مزمن مثانه است که حداقل شش هفته طول می کشد و به دلیل عفونت یا سایر علل قابل شناسایی ایجاد نمی شود. علائم آن شامل درد مثانه، درد لگن، تکرر ادرار، کاهش ظرفیت مثانه و درد در هنگام مقاربت است. علت سیستیت بینابینی در حال حاضر ناشناخته است؛ اما یک نظریه رایج این است که سیستیت بینابینی، مربوط به مشکلی در پوشش مثانه است که آن را در برابر تحریک آسیب پذیر می کند. در حالی که سیستیت بینابینی در زنان شایع تر است، هم مردان و هم زنان ممکن است به سیستیت بینابینی مبتلا شوند و ممکن است مشکلات جنسی را به دلیل آن تجربه کنند. برای زنان، نزدیکی مثانه به واژن ممکن است رابطه جنسی را دردناک کند، به ویژه در هنگام دخول عمیق.

بررسی تأثیر سلامت مثانه بر عملکرد جنسی زنان

سونوگرافی مثانه برای چه زنانی تجویز میشود؟

زنان به دلایلی مانند زایمان، عفونت‌های ادراری و … مستعد مبتلا شدن به بیماری‌های مثانه هستند و به همین دلیل باید سونوگرافی را انجام دهند تا از سلامت خود آگاه شوند. سونوگرافی مثانه برای تشخیص میزان باقی مانده ادرار، وجود هر گونه توده یا سنگ در مثانه و یا هرگونه مشکل دیگری انجام می‌پذیرد. اندازه گیری حجم مثانه به صورت فیزیکی به علت‌های مختلفی مشکل است به همین دلیل این سونوگرافی می‌تواند حجم و اندازه مثانه را به طور دقیق تعیین نماید.

مزایای سونوگرافی مثانه

نحوه انجام سونوگرافی مثانه

بعد از قرار گرفتن بیمار روی تخت، پزشک یک ژلی را روی منطقه مورد نظر بدن قرار می‌دهد. این ژل کمک می‌کند تا مبدل تماس خوبی با بدن برقرار کرده و هوای بین مبدل و پوست که توان مسدود کردن امواج صوتی را دارد از بین برود. این مبدل روی پوست حرکت داده می‌شود تا در نهایت تصویر دقیق و درستی از منطقه مورد نظر به دست بیاید. تصاویر سونوگرافی بلافاصله در صفحه نمایش ویدئویی که مشابه مانیتور کامپیوتر است، قابل نمایش خواهد بود. کامپیوتر بر اساس دامنه و فرکانس و زمانی که صرف بازگشت سیگنال‌های سونوگرافی به مبدل می‌شود، اقدام به تولید تصویر می‌کند.

آمادگی قبل از انجام سونوگرافی مثانه

برای بررسی سونوگرافی مثانه حتماً باید مثانه پر باشد تا تشخیص دقیق صورت پذیرد، پس سعی کنید چند ساعت قبل از انجام سونوگرافی مایعات و آب فراوان میل نمایید.

عوارض جانبی سونوگرافی

سونوگرافی مثانه روشی غیرتهاجمی برای تصویربرداری است. در فناوری سونوگرافی، برخلاف رادیوگرافی از اشعه استفاده نمی‌شود و به جای آن، امواج صوتی غیرقابل تشخیص برای گوش انسان به کار برده می‌شود.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان جهت تشخیص بیماریهای زنان مانند تنبلی تخمدان ، به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اقدامات ضروری برای آمادگی قبل از انجام ماموگرافیاقدامات ضروری برای آمادگی قبل از انجام ماموگرافی

تشخیص زودرس سرطان پستان، خطر مرگ ناشی از این بیماری را 25٪ یا 30٪ یا بیشتر کاهش می دهد. در صورتی که در معرض خطر زیاد هستید، باید بدانید که زنان باید از 40 سالگی یا زودتر شروع به انجام ماموگرافی کنند. ... ادامه مطلب

روشهای تشخیص بیماری DVTروشهای تشخیص بیماری DVT

وریدها سیاهرگ هایی هستند که خون بدون اکسیژن و غنی از دی اکسید کربن و مواد دفعی سلولی را از بافت ها به قلب انتقال می دهند. بیماری ترومبوز سیاهرگی عمقی ... ادامه مطلب

تشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانهتشخیص ریفلاکس ادرار با گرافی رنگی مثانه

عکس رنگی ، روشی برای تصویر برداری از کلیه ها ، حالب و مثانه میباشد . در این روش تصویر برداری از مواد حاجب ید دار استفاده می شود. ماده حاجب ممکن از طریق تزریق به ورید یا مجاری ادراری وارد مثانه شود ... ادامه مطلب

چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟

سونوگرافی کاروتید رایج ترین آزمایش برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کاروتید است. این آزمایش بدون درد و بی ضرر است و از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر داخلی ناحیه کاروتید استفاده می کند. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا پلاک در رگ های کاروتید وجود دارد؟ ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465