رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی شکم و گوارش / همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرافی ، یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی نوعی روش تصویربرداری یا رادیوگرافی برای مشاهده رحم و لوله ها است که به وسیله نوعی اشعه ایکس به نام فلوروسکوپی و یک ماده حاجب حاوی ید انجام می شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

فلوروسکوپی تکنیکی است که به کمک آن می توان اعضای داخلی بدن را در حال حرکت مشاهده کرد. در حین انجام رادیوگرافی، رحم و لوله ها با نوعی ماده حاجب محلول در آب پر می شوند که مشاهده و معاینه دقیق رحم و لوله های رحم را ممکن می کند، به این ترتیب رادیولوژیست می تواند با فلوروسکوپی، رحم و لوله ها را ببیند و آناتومی و عملکرد آن ها را ارزیابی کند. رادیولوژیست به کمک این عکس می تواند شکل و ساختار رحم، باز بودن لوله ها و بافت های اسکار داخل رحم و حفره شکم را مورد بررسی قرار دهد. مورد استفاده دیگر این عکس تعیین علت سقط های مکرر است. سقط های مکرر معمولاً ناشی از اختلالات رحمی مادرزادی یا اکتسابی هستند که عکس رنگی رحم به تشخیص علت و تعیین بهترین درمان برای این اختلالات کمک می کند. از جمله این اختلالات می توان به چسبندگی رحم، تومور های رحمی و فیبروم رحمی اشاره کرد.

دلایل انجام هیستروسالپنگوگرافی

عموماً این نوع عکسبرداری برای تشخیص علت ناباروری انجام می‌شود؛ اما بنابر تشخیص پزشک این نوع عکسبرداری می‌تواند به علل زیر نیز انجام شود:

مزایای هیستروسالپنگوگرافی

همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

نحوه انجام هیسترو سالپنگوگرافی

عکس رنگی رحم توسط رادیولوژیست گرفته می شود و مدت زمان انجام عکس رنگی رحم بین 5 تا 30 دقیقه می باشد. بیمار باید به پشت بخوابد و اسپکولوم (وسیله ای جهت معاینه واژینال) توسط رادیولوژیست در داخل واژن قرار داده می شود. دهانه رحم (سرویکس) تمیز می گردد و ماده حاجب به وسیله لوله ای بسیار نازک به نام کانولا وارد رحم می گردد. به طور معمول مایع باید تمام فضای رحم و لوله های رحمی را پر نماید؛ ولی در صورت وجود انسداد، ماده حاجب بخشی از رحم و لوله های رحمی را پر نمی کند. سپس از رحم و لوله های رحمی با کمک اشعه x-ray عکس گرفته می شود و پس از عکسبرداری کانولا خارج می گردد.

آمادگی های لازم برای عکس رنگی رحم

موارد منع انجام هیستروسالپنگوگرافی

در برخی مواقع ممکن است گرفتن عکس رنگی رحم برای برخی زنان مناسب نباشد. پس در صورت وجود یا احتمال وجود هرگونه از موارد زیر، حتماً قبل از انجام این آزمایش، پزشک خود را در جریان بگذارید:

عوارض هیستروسالپنگوگرافی رحم

در حالت کلی می‌توان گفت انجام این آزمایش هیچگونه عارضه‌ای برای بیمار به صورت طولانی مدت به همراه ندارد؛ اما انجام آزمایش عکس رنگی می‌تواند در هنگام آزمایش میزان کمی درد را برای بیمار به همراه داشته باشد. دلیل این درد ورود جسم خارجی به ناحیه واژن است که پس از مدتی برطرف خواهد شد. همچنین این امکان وجود دارد که سوزشی خفیف در ناحیه شکمی برای بیمار به وجود آید که با نام صفاق شناخته می‌شود. وجود لکه بینی تا چند روز پس از انجام این آزمایش طبیعی است و عموما تمام عوارض و موارد از قبیل لکه بینی، درد پس از یک هفته به صورت کامل رفع خواهد شد.

هزینه هیستروسالپنگوگرافی

هزینه عکس رنگی رحم بر اساس تعرفه های وزارت بهداشت و مرکز پذیرش، تعیین و محاسبه می گردد. در صورت انجام عکس رنگی رحم بدون درد یا با بیهوشی هزینه بیهوشی به هزینه های تصویربرداری رنگی رحم شما افزوده خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با زمان دیده شدن جنین در سونوگرافی واژینال کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیوگرافی لومبوساکرال دو جهت چه کاربردی دارد؟رادیوگرافی لومبوساکرال دو جهت چه کاربردی دارد؟

ستون فقرات کمری-ساکروم از پنج استخوان مهره کمری، استخوان خاجی و استخوان دنبالچه تشکیل شده است.رادیولوژی، تصاویری از ستون فقرات ارائه می دهد که ممکن اس ... ادامه مطلب

بیوپسی غدد لنفاوی چرا و چگونه انجام میشود؟بیوپسی غدد لنفاوی چرا و چگونه انجام میشود؟

بیوپسی غدد لنفاوی که به آن تکه‌ برداری و نمونه‌ برداری نیز می‌ گویند، یکی از آزمایش های پزشکی است که معمولاً توسط متخصص رادیولوژی مداخله ای انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟نمونه برداری از پروستات چگونه انجام میشود؟

بیوپسی غده پروستات، آزمایشی برای برداشتن نمونه های کوچک از بافت پروستات است تا بتوان آنها را در زیر میکروسکوپ مورد مطالعه قرار داد. برای انجام این کار سوزن نازکی از طریق رکتوم و مجرای ادراری و یا از طریق ناحیه بین تتانوس و کیسه بیضه عبور داده می شود ... ادامه مطلب

بالا بودن هورمون تستوسترون در زنان از علت تا تشخیص و درمانبالا بودن هورمون تستوسترون در زنان از علت تا تشخیص و درمان

بالا رفتن هورمون تستوسترون در زنان علت های مختلف دارد و این مشکل می تواند بر خلق و خوی آنها‌، فیزیک بدن و دوران یائسگی آنها تأثیر بگذارد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465