رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیولوژی مرکزی اصفهان / بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

بررسی کدام اندام های بدن با ام آر آی امکان پذیر است؟

با پیشرفت علم، روش‌ها و تجهیزات پزشکی جدید به خدمت پزشک و بیمار آمده‌اند. با استفاده از امکانات جدید، مشاهده اجزای داخلی و تشخیص بیماری دقیق‌تر صورت می‌گیرد. یکی از روش‌های جدید و پرکاربرد پزشکی ام آر آی است که در مرکز ام آر آی انجام می‌شود. در واقع ام آر آی یک روش پیشرفته در تصویربرداری پزشکی است.

آنچه در این مطلب میخوانید

در مرکز ام آر آی، تصاویر بسیار دقیق و واضح از اندام‌های داخلی بدن گرفته می‌شود. این تصاویر به پزشک در شناسایی و تشخیص بیماری اندام های داخلی کمک می‌کند. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا MRI یک تکنیک اسکن رادیولوژی است. این اسکن از مغناطیسم، امواج رادیویی و یک کامپیوتر برای تولید تصویر اندام‌های بدن استفاده می‌کند. تصویر ام آر ای بسیار دقیق و واضح است و می‌تواند تغییرات بسیار کوچک در ساختارهای بدن را تشخیص دهد. گاهی ممکن است عامل کنتراست مانند گادولینیوم برای افزایش دقت تصاویر استفاده شود.

اندام های مورد بررسی با ام آر آی

امروزه برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و بررسی ضایعات پیش آمده برای اعضای مختلف بدن، انجام MRI توصیه می‌شود. از ام آر آی می‌توان برای پیگیری روند درمان یا پیشرفت بیماری نیز کمک گرفت. به عنوان مثال تمام ناهنجاری‌های مغز و نخاع به وسیله MRI تشخیص و پیگیری می‌شود. با MRI می‌توان تشخیص داد که علت کمر درد، درد عضلات است یا فشار روی عصب. همچنین برای تشخیص روند پیشرفت سرطان هم از این روش تصویربرداری استفاده می‌شود. در ادامه بیشتر با کاربردهای MRI آشنا می‌شویم:

ام آر آی مغز

MRI مغز عموما برای بررسی مغز، نخاع، چشم، گوش و سایر اعضای نواحی سر و گردن به کار می‌رود. از این روش همچنین در تشخیص مشکلات ستون فقرات مانند پارگی و جابه‌جایی دیسک‌های بین مهره‌ها، تشخیص و بررسی تومورها و خونریزی نواحی مغز و سکته‌های مغزی استفاده می‌شود. در برخی از موارد که بیمار دچار سر درد ناگهانی و حمله‌ای یا ضعف و دو بینی شده باشد، ممکن است پزشک استفاده از ماده گادولینیوم را جهت تصویر برداری با ام ار آی پیشنهاد دهد. در این نوع از تصویر برداری، تصاویر تفکیک شده‌ای از بخش‌های مختلف مغز در اختیار قرار می‌گیرد. (ام آر آی در تشخیص بیماری ام اس نیز کاربرد دارد).

ام آر آی ستون مهره‌ها

این نوع از MRI معمولاً برای بررسی مشکلات نواحی ستون فقرات مانند بیرون زدگی یا تورم دیسک و تنگ شدن کانال میانی ستون مهره‌ها کاربرد دارد. علاوه بر این یکی از مهمترین کاربردهای این نوع از ام آر آی، بررسی وضعیت بیمارانی است که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته‌اند. داده‌های حاصل از امواج رادیویی ام آر آی به صورت تصویر درمی‌آیند که توسط پزشک معالج بررسی و تحلیل می‌شوند.

همچنین بخوانید: بررسی ام آر آی سینه

ام آر آی مفاصل و استخوان‌ها

در MRI مفاصل و استخوان‌ها، وضعیت تمام استخوان‌ها و مفاصل و همچنین بافت‌های نرمی که به آنها متصل هستند، مورد بررسی و ارزیابی شرایط قرار می‌‌گیرند. در صورت وجود مشکلات مربوط به تاندون‌ها، عضلات، رباط‌ها و استخوان‌ها نیز این نوع از تصویربرداری تجویز می‌شود.

ام آر آی حفره شکم

مهمترین کاربرد ام آر آی حفره شکم، بررسی کبد، پانکراس، غدد فوق کلیه و به طور کلی اندام‌های درونی حفره شکم می‌باشد. هرچند در بیشتر موارد برای تشخیص بیماری‌های این ناحیه، انجام سی تی اسکن پیشنهاد می‌شود؛ اما در مواردی که استفاده از سی تی اسکن پاسخگوی نیاز پزشک برای تشخیص وضعیت بیماری نباشد، انجام ام آر آی شکم لازم است.

ام آر آی دستگاه گردش خون

ام آر آی ویژه دستگاه گردش خون، نوعی از MRI است که برای بررسی رگ‌های مرتبط با گردن و مغز و بررسی وضعیت قلب و عروق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بررسی اندام های بدن با ام آر آی

کاربرد ام آر آی

مزایای ام آر آی

  1. ام آر آی مستلزم قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس نیست، بنابراین برای کودکانی که ممکن است نیاز به اسکن‌های متعدد داشته باشند گزینه بهتری است تا خطر بروز عوارض سی تی اسکن مغز آنها را تهدید نکند.
  2. برای ام آر آی به تزریق دوز کمتری از ماده حاجب نسبت به سی تی اسکن نیاز است.
  3. اسکن ام آر آی می‌تواند بافت‌ها و ساختارهای نرم را با وضوح بیشتری نسبت به سی تی اسکن نشان دهد.

آمادگی برای ام‌ آر‌ آی

در خصوص آمادگی برای انجام ام آر ای نیز لازم است موارد زیر را رعایت کنید:

روش انجام ام آر آی

اسکنر MRI یک استوانه کوتاه با دو انتها‌ی باز است. بنابراین ابتدا باید روی یک تخت که در داخل اسکنر جا‌به‌جا می‌شود، دراز بکشید و بسته به قسمتی از بدن که اسکن می‌شود، سر یا پا‌ها را وارد اسکنر کنید. در برخی موارد، ممکن است یک قاب روی قسمتی از بدن که اسکن می‌شود (مانند سر یا قفسه سینه) قرار داده شود. این قاب حاوی گیرنده‌هایی است که سیگنال‌های ارسال شده توسط بدن شما را در طول اسکن دریافت می‌کند و می تواند به ایجاد تصویر با کیفیت بهتر کمک کند.

یک کامپیوتر برای کار با اسکنر MRI استفاده می‌شود که در اتاقی متفاوت قرار دارد تا آن را از میدان مغناطیسی تولید شده توسط اسکنر دور نگه دارد. برای جلوگیری از تار شدن تصاویر، بسیار مهم است که بخشی از بدن خود را که اسکن می‌شود در تمام طول اسکن، ثابت نگه دارید. یک اسکن ممکن است از چند ثانیه تا ۳ یا ۴ دقیقه طول بکشد. ممکن است از شما خواسته شود که در طول اسکن‌های کوتاه، نفس خود را حبس کنید.

موارد منع انجام ام‌ آر‌ آی

معمولاً در شرایط خاص افراد می‌توانند از تصویربرداری تشدید مغناطیسی برای عکس‌برداری از اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن خود استفاده کنند. بااین‌حال، معدود محدودیت‌‌های اسکن ام‌آر‌آی شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. افرادی که از پیس‌میکر (برای بیمارانی‌که دارای دریچه‌های قلب مصنوعی) استفاده می‌‌کنند.
  2. افرادی که در بدن آنها جسم خارجی فلزی وجود دارد.
  3. افرادی که طلا یا فلزات دیگر دارند.

هزینه‌ ی ام آر آی

هزینه‌ی ام آر آی با توجه به عضوی که این تصویربرداری از آن انجام می‌شود متفاوت است. از طرفی برای آگاهی از هزینه‌ی دقیق باید به میزان پوشش بیمه‌ای خود نیز دقت کنید.

عوارض ام آر آی

به‌دلیل اینکه از امواج رادیویی در تصویربرداری رزونانس مغناطیسی استفاده می‌شود، عوارض ام ار آی معمولاً قابل توجه نیست. اگرچه گاهی اوقات رنگ کنتراست (حاجب) می‌تواند عوارض جانبی مانند بثورات پوستی، سردرد و سرگیجه ایجاد کند.

برای آگاهی از تفاوت رادیولوژی دیجیتال و ساده ، کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمین [ 1403-01-19 ]
سلام ام آر آی چشم تا چه حد از بدن داخل دستگاه می شود

لاله محسنی [ 1402-08-29 ]
من کمر درد شدید داشتم ام ار ای دادم ک دکترم تشخیص داد که دیسک گردن دارم دو مهرم دیسک بود

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. ... ادامه مطلب

علت انجام سونوگرافی رکتالعلت انجام سونوگرافی رکتال

سونوگرافی ترانس رکتال با تابش امواج اولتراسونیک به نواحی پروستات و بافت های اطراف سبب می گردد تصویری به عنوان خروجی بر روی مانیتور ظاهر شود، از این نوع سونوگرافی بیشتر مواقعی که فرد دچار مشکلاتی در ناحیه پروستات شده و نیاز به تخلیه مداوم مثانه خود داشته باشد استفاده می شود. ... ادامه مطلب

سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرارسونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

هماچوری یک اصطلاح پزشکی برای وجود خون در ادرار است. چندین بیماری و شرایط متفاوت می تواند باعث ایجاد هماچوری شود. عفونت، بیماری کلیوی، سرطان و اختلالات ... ادامه مطلب

هر آنچه که باید درباره رادیولوژی رنگی بدانیدهر آنچه که باید درباره رادیولوژی رنگی بدانید

رادیولوژی رنگی یا رادیولوژی اختصاصی، مکمل رادیولوژی ساده است چراکه می تواند تصویری واضح تر و دقیق ‌‎تر از ارگان ‌‎های خاص برای پزشک فراهم کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465