رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی فک و صورت / بررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال

بررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال

تشخیص بسیاری از مشکلات فک و دندان با معاینه ی بصری غیر ممکن است، از این رو متخصصین دندانپزشکی برای شناسایی دقیق بسیاری از ناهنجاری‌های مربوط به فک و مشکلات دندانی از رادیوگرافی دندان استفاده میکنند. در بسیاری از موارد، فواصل بسیار کمی بین دندان‌ها وجود دارد و حتی در برخی بیماران این فواصل به صورتی است که روی هم افتادگی دندانی نیز وجود دارد. در این شرایط امکان تشخیص پوسیدگی با معاینه تنها توسط دندان‌پزشک کافی نیست و جهت تشخیص بهتر پوسیدگی‌های غیرقابل‌ دیدن بین دندانی از گرافی بایت وینگ استفاده می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

دلیل نام‌گذاری این روش به نام بایت وینگ این است که بیمار در هنگام عکس‌برداری یک ابزار شبیه بال را گاز می‌گیرد که این بال، نوار اشعه ایکس را در طی روند رادیوگرافی در جای خود ثابت نگه می‌دارد. دقت این رادیوگرافی بسیار بالا است و با توجه به اینکه استخوان بین دندانی را نیز تصویر می‌کند بسیاری از متخصصین لثه از این روش جهت تعیین میزان پیشرفت بیماری‌های لثه و دندان نیز استفاده می‌کنند. اشعه ایکس بایت وینگ به این صورت است که فیلم داخل دهان بیمار گذاشته می‏شود و بیمار فیلم را با کمک زبان یا ابزار کمکی در محل مورد نظر نگه می دارد و سپس دستگاه پرتو را به فیلم می تاباند.

فیلم این سیستم از نوع خودظهور است و به وسیله مایع مخصوصی که داخل بسته فیلم تعبیه شده فیلم ظاهر می شود. تصویر گرفته شده از این نوع رادیوگرافی جزئیات دندانهای بالا و پایین در یک ناحیه از دهان را نشان می دهد. هر بایت وینگ تعدادی دندان ها را از تاج آنها تا حدود سطح استخوان پشتیبان آنها نشان می دهد.

کاربرد رادیوگرافی بایت وینگ تمام دیجیتال

از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای رادیوگرافی بایت وینگ می‌توان به کمک به تشخیص پوسیدگی‌های بین دندان‌های عقب و همچنین تغییر ضخامت استخوان به علت ابتلا به بیماری‌های لثه اشاره کرد. علاوه بر این از رادیوگرافی بایت وینگ می‌توان برای مشخص نمودن میزان تاج و کلاهک پوشاننده سطح دندان و یا در ترمیم‌های دیگر نظیر بریج استفاده کرد. از بایت وینگ می‌توان برای تشخیص موارد زیر کمک گرفت:

مزایای رادیوگرافی بایت وینگ تمام دیجیتال

بررسی رادیوگرافی بایت وینگ دیجیتال

عملکرد رادیوگرافی بایت وینگ تمام دیجیتال

آماده‌سازی فیلم / سنسور در رادیوگرافی Bitewing

برای نگه داشتن فیلم / حسگر در دهان بیمار، ممکن است از زبانه های گاز گرفتن یا یک دستگاه نگهدارنده فیلم/ حسگر به عنوان مثال ابزار (Rinn) استفاده شود. ابزار Rinn دارای یک حلقه و میله هدف برای کمک به موقعیت دستگاه نشانگر موقعیت اشعه ایکس (PID) است.

موقعیت‌یابی فیلم / سنسور

قرار دادن ترکیب زبانه فیلم در دهان بیمار در جهت افقی، در حالی که فیلم به صورت زبانه ای تا دندان قرار گرفته است و به بیمار اجازه می‌دهد تا هنگام گاز گرفتن بیمار از طریق صفحه اکلوزال زبانه بایت بیرون بیاید تا به طور همزمان از تاج‌های فک بالا و فک پایین دندان پوشانده شود. BWs همچنین باید تصویربرداری هم‌زمان از تاج آلوئولار فک بالا و فک پایین را انجام دهد، بنابراین اگر از دست دادن استخوان آلوئول قابل توجه است، باید Bitewings عمودی گرفته شود.
در روش رادیوگرافی بایت وینگ، می‌توان کرون دندان‌های عقب را مشاهده کرد و معمولاً باید از هر طرف صورت یک الی دو رادیوگرافی بایت وینگ تهیه کرد. در هر بار عکاسی از هر طرف صورت، تمام جزئیات دندان‌های بالا و پایین همان طرف به خوبی نشان داده می‌شود.

اقدامات قبل از رادیوگرافی بایت وینگ

از یک روپوش سربی و محافظ مخصوص استفاده می‌شود که در واقع این روش را بسیار ایمن کرده است. ممکن است از شما خواسته شود که جواهرات، عینک و هر شی‌ء فلزی دیگر خود را از ناحیه‌ای که تحت عکسبرداری است دور کنید؛ زیرا ممکن است در تصاویر اشعه ایکس اختلال ایجاد کنند. متخصصین اعتقاد دارند که با رعایت احتیاط و نکات لازم، خطرات رادیولوژی‌ در بارداری برای زنان وجود ندارد؛ اما توصیه می‌کنند که از انجام آن خودداری کنند.

معایب رادیوگرافی بایت وینگ

هزینه عکس دندان بایت وینگ

هزینه بر اساس تعرفه وزارت بهداشت انجام می شود. متناوب بودن هزینه برای افرادی که از بیمه های تأمین اجتماعی و خدمات درمانی استفاده می کنند طبق تعرفه بیمه تعیین می شود.

عوارض رادیوگرافی بایت وینگ تمام دیجیتال

با اینکه در تصویربرداری دندان از اشعه ایکس استفاده می‌شود؛ اما میزان آن به‌قدری کم است که برای کودکان و بزرگسالان، ایمن محسوب می‌شود. در صورتی که دندانپزشک شما از تصویربرداری دیجیتال به جای فیلم‌های معمولی استفاده کند، خطرات ناشی از پرتوگیری کاهش بیشتری می‌یابد.

برای انجام سونوگرافی ، ماموگرافی ، بیوپسی و رادیولوژی در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کامبخش [ 1402-08-10 ]
یکی از بهترین مرکزهای تصویر برداری و رادیولوژی اصفهان هستید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز درباره استنت حالب و نفروستومیهمه چیز درباره استنت حالب و نفروستومی

نفروستومی به معنای رد کردن یک لوله پلاستیکی ظریف در قسمت کلیه های بیمارانی است که دچار انسداد مجراری ادراری شده اند. ... ادامه مطلب

غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟غربالگری با رادیوگرافی دندان ها در چه مواقعی صورت می گیرد؟

رادیولوژی یا عکس از دندان، نوعی از روش های تصویربرداری از دندان ها می باشد که دندانپزشک برای ارزیابی سلامت دهان و دندان تجویز می کند.این تصاویر به دند ... ادامه مطلب

عود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتالعود تومورهای تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال

استفاده از امواج رادیوفرکوئنسی (RFA) یک روش جدید و غیر تهاجمی و جایگزین جراحی در درمان ندول هاي خوش خیم تیروئید یا در عود تومورهاي تيروئيد بعد از تیروئیدکتومی توتال یا متاستاز بدون قابلیت جراحي می‌باشد ... ادامه مطلب

مامو گرافی و گرافی دیجیتال از پستان چیست؟مامو گرافی و گرافی دیجیتال از پستان چیست؟

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال ، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است و یکی از مهمترین راه های تشخیص سریع بیماری های مربوط به پستان از جمله سرطان و فیبروکیست به شمار می رود ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465