رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی ارتوپدی / سونوگرافی اینترونشنال چیست؟

سونوگرافی اینترونشنال چیست؟

اشتباهات پزشکی یا عدم تشخیص درست از مشکلات شایعی است که بسیاری از افراد را گرفتار کرده است. به همین منظور هم دانشمندان و پژوهشگران به دنبال کشف و تولید دستگاه‌ها و روش‌هایی هستند که با استفاده از آنها در علم پزشکی بتوان با کمترین عوارض و آسیب و بیشترین دقت بیماری را تشخیص داده و درمان صورت گیرد. یکی از دستاوردها و روش‌هایی که با دقت بسیار زیاد و کمترین عوارض، مورد استفاده پزشکان است و برای تشخیص درست و هدایت بیماری استفاده می‌شود، روش سونوگرافی نام دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

سونوگرافی امروزه کاربرد وسیعی در کنترل درد با روش های اینترونشنال پیدا کرده است. در این گونه سونوگرافی ها عموماً از بی حسی موضعی استفاده می شود و بعد از بی حس شدن و ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر با هدایت پروب سونوگرافی توسط سوزن مقداری از بافت خارج می شود و به آزمایشگاه جهت بررسی های دقیق تر ارسال می شود و عموماً این نوع سونوگرافی جهت بررسی توده ها و بافت های سرطانی استفاده می شود. امواج سونوگرافی بر خلاف امواج دیگر هیچ گونه خطر و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند و امنیت کامل دارند.

کاربرد سونوگرافی اینترونشنال

امواج سونوگرافی سه کاربرد اصلی در کنترل درد دارند:

  1. آسیب های عضلات و تاندون ها
  2. درد اعصاب
  3. درد مفاصل

آسیب های عضلات و تاندون ها

آسیب های وارد شده به رباط ها، تاندون ها و عضلات اغلب دردناک هستند. آرنج تنیس بازها و گلف بازها، درد روتاتور کاف (عضلات شانه)، تاندونیت عضله دوسر بازو، فشار عضلانی شکم و دردهای عضلانی لگن مثال هایی از این گونه موارد هستند. سونوگرافی ناحیه دارای درد را به طور دقیق شناسایی می کند و با توجه به مشکل بیمار، به طراحی مراحل درمان کمک می کند.

درد اعصاب

درد مزمن اعصاب یک مشکل شایع دیگر است. سندرم تونل مچ دست (کانال کارپ)، به دام افتادن اعصاب مانند عصب اولنار، عصب ایلیو-اینگوینال، عصب پوستی ران جانبی و عصب تیبیال خلفی مثال هایی از این قبیل هستند. این مشکلات می توانند باعث ایجاد درد، ضعف و سوزن سوزن شدن دست، کشاله ران، ران و پا شوند. سونوگرافی برای پیدا کردن و شناسایی اعصب بسیار مفید است و به پزشک متخصص درد کمک می کند سوزن را به طور دقیق در عصب ایجادکننده درد قرار دهد و تسکین دهنده درد را تزریق کند. با این روش ناحیه دردناک به طور دقیق درمان می شود. بنابراین سونوگرافی یک روش تصویربرداری است که اجازه شناسایی و درمان را به طور اختصاصی فراهم می کند. این روش بسیار بهتر و تأثیرگذارتر از روش هایی است که به طور عمومی درد را تسکین می دهند.

درد مفاصل

سونوگرافی روشی است که سوزن را به داخل مفصل هدایت می کند و این امکان را فراهم می کند که تزریق تحت راهنمایی سونوگرافی به درستی انجام شود. دردهای عضلانی، تاندون ها، اعصاب و مفاصل به تزریق بی حس کننده های موضعی جواب می دهند و بهبودی ایجاد می شود.
به طور کلی امروزه از این تکنیک کم‌تهاجمی در حین روش‌های درمانی زیر استفاده می‌شود:

سونوگرافی اینترونشنال

مزایای سونوگرافی اینترونشنال

نحوه کسب آمادگی برای انجام سونوگرافی اینترونشنال

قبل از انجام این تکنیک نیازی به آمادگی خاصی مشابه با جراحی باز نیست. فقط لازم است:

نحوه انجام سونوگرافی اینترونشنال

اغلب از بی‌حسی موضعی یا تجویز آرام ‌بخش استفاده می‌شود و تنها در موارد پیچیده نیاز به بیهوشی عمومی است. در این روش ابزاری مانند سوزن، کاتتر (لوله) یا سیم را از طریق یک برش کوچک وارد بدن شما می کنند. هنگامی که این ابزار را درون بدن شما قرار می دهند برای رسیدن به ناحیه ای که نیاز به درمان دارد، صفحه ای را تماشا می کنند. انواع ابزارهایی که استفاده می کنند به شرایط خاص شما بستگی دارد.

هزینه سونوگرافی اینترونشنال

تجهیزات مصرفی و تست های مورد نیاز پزشک برای هر شخص متفاوت است و نمی توان به طور قطعی قیمت دقیق را تعیین نمود.

عوارض سونوگرافی اینترونشنال

در اکثر موارد فقط یک برش سطحی و کوچک بر روی بدن بیمار ایجاد می‌شود و معمولاً دوران نقاهت طولانی و خاصی ندارد.

ماموگرافی در اصفهان و سونوگرافی سینه به عنوان یکی از روشهای تشخیصی سرطان پستان، با دقت بالا در سونوگرافی دکتر اعظمی اصفهان قابل انجام می‌باشد. برای تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کاربر [ 1402-08-29 ]
سلام خسته نباشید ممنون ازمطلب خوبتون بسیارمفید واقع شد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟درد لگن علامت چه بیماری هایی است؟

درد لگنی یکی از مشکلات شایع در بین زنان است که به علل متفاوتی رخ می‌دهد. این درد به صورت مقطعی یا تشدید شونده در ناحیه زیر شکم و لگن خاصره زنان ایجاد می‌شود و یکی از روشهای تشخیص آن، سونوگرافی است ... ادامه مطلب

انواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنهاانواع سونوگرافی و آمادگی قبل از آنها

سونوگرافی یا اسکن امواج فراصوتی ، روشی است که از امواج صوتی با فرکانس بسیار بالا برای ایجاد تصویری از بخشی از قسمت داخلی بدن استفاده می‌نمایند.به منظور انجام سونوگرافی بهتر است از نکات قبل از هر سونوگرافی آگاهی کامل داشته باشید تا در بررسی‌های انجام شده دچار مشکل نشوید ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی 4 بعدیکاربرد سونوگرافی 4 بعدی

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی هایی است که به صورت اختیاری انجام می شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی باشد ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465