رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟

چرا سونوگرافی داپلر کاروتید انجام میشود؟

سونوگرافی کاروتید رایج ترین آزمایش برای تشخیص بیماری گرفتگی عروق کاروتید است. این آزمایش بدون درد و بی ضرر است و از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر داخلی ناحیه کاروتید استفاده می کند. این آزمایش می تواند نشان دهد که آیا پلاک در رگ های کاروتید وجود دارد؟
و اگر پاسخ مثبت است چقدر عروق را محدود کرده است؟

شما می‌توانید جهت انجام سونوگرافی داپلر کاروتید برای بررسی گرفتگی عروق کاروتید، به رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز انواع رادیولوژی، سونوگرافی، بیوپسی، ماموگرافی و ... با مجهزترین دستگاه ها قابل انجام است. اطفا جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سونوگرافی کاروتید استاندارد، ساختار شریان کاروتید را نشان می دهد. سونوگرافی داپلر کاروتید نشان می دهد که چگونه خون در عروق کاروتید حرکت می کند. برای تشخیص رک‌های نازک یا مسدودشده‌ای که خطر سکته‌ی مغزی را در پی دارند، انجام می‌شود.شریان‌های کاروتید معمولا به سبب تجمع پلاک‌های حاصل از چربی، کلسترول، کلسیم و یا موارد دیگر که در گردش خون موجودند، نازک می‌شوند. تشخیص زودهنگام این انسداد سبب کاهش ریسک سکته‌ی مغزی می‌شوند.

با یک بررسی داپلر خوب و دقیق عروق گردنی علاوه بر شریان های کاروتید و ورتبرال میتوان ورید ژوگولار را از نظر وجود ترومبوز و یا لخته خون ( DVT ) مورد ارزیابی قرار داد .بهترین سونوگرافى داپلر عروق در هر ارگانى شامل ، اندام تحتانى یا عروق پا ، کاروتید ورتبرال گردنی ، کلیه ها و بیضه ها و غیره ... به عوامل متعددی ارتباط دارد ازجمله مهمترین آنها دستگاه خوب سونوگرافى مجهز به کالر داپلر با تنظیمات دقیق ، پزشک مطلع و مجرب و قطعا اختصاص دادن زمان مناسب و کافی جهت انجام آن .

در حال حاضر درخواست سونوگرافى داپلر شریانهای کاروتید و ورتبرال توسط پزشک در زمینه وجود علائم بالینی مربوطه مثل سرگیجه و یا به جهت بررسی قبل از انجام جراحی عروق قلبی و یا همچنین به عنوان پایش یا چکاپ کامل صورت میگیرد.سونوگرافى داپلر شریان کاروتید ورتبرال گردن یک بررسى غیر تهاجمى و کاملا بدون عارضه است که میتواند برای بیمار حاوی اطلاعات دقیق و بسیار ارزشمندی در جهت حفظ سلامت و در نهایت منجر به ارتقا کیفیت زندگی افراد در معرض خطر باشد.

سونوگرافی داپلر کاروتید

علل انجام سونوگرافی کاروتید

دلایل دیگری برای انجام دادن این تست وجود دارند از جمله:

در صورتی که نتایج، ریسک سکته را نشان دهند، بسته به شدت انسداد سرخرگ، پزشک ممکن است درمان‌های زیر را در پیش گیرد:

عوامل گرفتگی عروق کاروتید

به نظر می رسد گرفتگی عروق کاروتید هنگامی شروع می شود که آسیب به لایه های داخلی شریان های کاروتید رخ دهد. عوامل عمده ای که باعث آسیب می شوند عبارتند از:

هنگامی که آسیبی در بدن اتفاق می افتد، بدن شما فرایند بهبود را آغاز می کند. این فرایند ممکن است موجب ایجاد پلاک شود و به شریان ها آسیب برساند. پلاک موجود در یک شریان می تواند جدا شده و در جریان خون حرکت کند. اگر تکه های پلاکت ها به محل آسیب برسانند ممکن است با هم ترکیب شوند و لخته خون ایجاد کنند.
ایجاد لکه های پلاک یا خون می تواند به شدت شریان ها را محدود یا مسدود کند. این گرفتگی، جریان خون غنی از اکسیژن را که به مغز متصل می شود قطع کرده و موجب سکته مغزی می شود.

تشخیص گرفتگی عروق کاروتید

برای تشخیص این بیماری از روش های زیر استفاده می شود:

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان واریس به روش های مدرندرمان واریس به روش های مدرن

واریس به روش های مدرن و بدون نیاز به جراحی درمان می شود و علائم و نشانه های آن بطور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهند لیزر درمانی بهترین گزینه برای رگ های واریسی است.یک مطالعه جدید نشان می دهد عدم استفاده از داوهای بیهوشی و نبود خونریزی به همراه نتیجه بهتر درمانی . . ... ادامه مطلب

رادیولوژی ستون مهره ها چگونه انجام میشود؟رادیولوژی ستون مهره ها چگونه انجام میشود؟

رادیوگرافی ستون مهره را معمولا از دو نما تهیه میکنند. یک نما رخ یا قدامی خلفی Anteroposterior یا به اختصار AP است که در آن اشعه ایکس از جلو به مفصل ناحیه تابانده شده و کاست رادیولوژی در پشت کمر قرار میگیرد و نمای دیگر نمای نیمرخ یا لترال Lateral یا به اختصار ... ادامه مطلب

سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص کدام بیماریها کاربرد دارد؟سونوگرافی اسکروتوم برای تشخیص کدام بیماریها کاربرد دارد؟

در بسیاری از موارد مشکلاتی اعم از درد، تورم یا توده در بیضه ها مشاهده می شود که برای تشخیص دلیل اصلی آنها، پزشک سونوگرافی اسکروتوم را تجویز می کند. ... ادامه مطلب

تفاوت ام آر آی با کنتراست و ام آر آی بدون کنتراست؟تفاوت ام آر آی با کنتراست و ام آر آی بدون کنتراست؟

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین ابزارهای تشخیص علم پزشکی، فناوری مدرنی به‌نام تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر‌ آی (MRI) است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465