رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‌شوند. به عبارتی اگر پزشک شما متوجه مشکلی در سونوگرافی قبلی یا تفسیر آزمایش خون شود، انجام سونوگرافی‌های بیشتر را توصیه می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تعداد دقیقی برای این سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری مشخص کرد. انواع سونوگرافی در بارداری با توجه به شرایط مادر و جنین تعیین می‌شود. یکی از سونوگرافی‌ها که در طول دوره بارداری انجام می‌شود، سونوگرافی سه‌ بعدی است که طی آن تصاویر واضح و باکیفیتی از جنین خود مشاهده می‌کنید.

بهترین زمان سونوگرافی سه‌بعدی تا حدود زیادی به علت انجام آن بستگی دارد. سونوگرافی سه‌بعدی برای تعیین جنسیت نیز صورت می‌گیرد و طی این اسکن می‌توانید از جنسیت دقیق جنین خود اطلاع یابید.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

سونوگرافی سه‌ بعدی

تمام خانم‌های باردار مشتاق هستند تا هرچه سریع‌تر تصاویری واضح و باکیفیت‎تر از جنین خود را مشاهده کنند؛ اما باید دقت داشته باشید که هدف از انجام سونوگرافی سه‌ بعدی این نیست. انجام این سونوگرافی در زمان وجود هرگونه شک و تردیدی از سوی پزشک معالج تجویز می‌شود تا وضعیت جنین به‌صورت دقیق‌تری بررسی شود. در سونوگرافی سه‌بعدی امواج با زوایای مختلفی به بدن جنین تابانده می‌شود تا درنهایت تصویری باکیفیت از جنین بر روی مانیتور تشکیل شود.

برای گرفتن نتیجه‌ای مطلوب‎تر و همچنین کاهش عوارض احتمالی این اسکن‌ها حتماً باید سونوگرافی را نزدیک رادیولوژیست ماهر انجام دهید. نیازی به پر بودن مثانه قبل از انجام سونوگرافی سه‌بعدی نخواهد بود؛ اما برخی از پزشکان نوشیدن یک لیوان آبمیوه طبیعی نیم ساعت قبل از سونوگرافی سه‌بعدی را توصیه می‌کنند چراکه کمک می‌کند جنین در طی سونوگرافی هوشیارتر باشد.

مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

مزایای سونوگرافی سه‌ بعدی

معمولاً در صورت وجود مشکلات جدی پس از تفسیر سونوگرافی سه‌بعدی، برای ادامه بارداری و یا قطع آن تصمیم‌های لازم گرفته می‌شود. با توجه به اینکه امواج صوتی سونوگرافی برای جنین بی‌ خطر است اما بهتر است این سونوگرافی را حتماً با تجویز و توصیه پزشک خود انجام دهید و از انجام خودسرانه هرگونه سونوگرافی بدون تجویز پزشکتان خودداری کنید.
معایب سونوگرافی سه‌ بعدی
مشاهده جنین قبل از 17 هفته می‌تواند سبب اضطراب ناشی از شکل عجیب و احساس غیرواقعی بودن جنین در مادر شود. بزرگ‌ترین خطر بالقوه سونوگرافی 3 بعدی برای مادر باردار احساس کاذب عدم نیاز به سایر مراقبت‌ها است.

نحوه انجام سونوگرافی سه‌ بعدی

به هنگام انجام سونوگرافی دوبعدی مثانه فرد باید پر باشد اما برای انجام سونوی سه‌بعدی نیازی به پر بودن مثانه نیست. همچنین به مادران توصیه می‌شود که نیم ساعت قبل از انجام سونوگرافی ۳ بعدی آبمیوه طبیعی و یا خوراکی‌های شیرین میل کنند؛ این اقدام منجر به حرکات بیشتر جنین شده و نتایج حاصل از سونوگرافی نیز دقیق‌تر خواهند بود.

بهترین زمان سونوگرافی سه‌ بعدی

طول دوره بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم‌بندی می‌شود و بهترین زمان انجام سونوگرافی سه‌بعدی معمولاً از هفته ۱۸ بارداری تا هفته ۲۲ است. این دوره بهترین زمان برای تشخیص ناهنجاری‌های موجود در جنین است. معمولاً پس از هفته ۲۲ نتیجه سونوگرافی ۳ بعدی به‌صورت دقیقی قابل‌تشخیص نخواهد بود؛ چراکه در این دوره سر جنین رشد بیشتری کرده و مانع از مشاهده دقیق دیگر اندام‌های او می‌شود. بنابراین سونوگرافی سه‌بعدی در هفته ۱۸ تا ۲۲ بهترین نتیجه ممکن را از انجام این اسکن در اختیار پزشکتان قرار می‌دهد. همچنین با توجه به حساسیت بالای جنین در سه‌ماهه اول، به‌هیچ‌عنوان نباید سونوگرافی سه‌بعدی انجام داد.

برای اطلاع از بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی با پزشک خود مشورت کنید؛ چراکه مناسب‌ترین زمان برای انجام آن تا حدود زیادی به علت انجام این اسکن بستگی دارد.

تفاوت سونوگرافی سه‌ بعدی و چهاربعدی

در سونوگرافی سه‌ بعدی تصاویر علاوه بر طول و عرض، عمق نیز دارند. در سونوگرافی چهاربعدی حرکات جنین مثل باز و بسته کردن چشم‌ ها و دهان به‌ خوبی مشخص است و تصاویر به‌ صورت فیلم هستند و کیفیت بالاتری دارند.

سونوگرافی چهاربعدی

مشاهده اندام‌ های بدن نوزاد و گوش دادن به صدای ضربان قلب جنین در دوره بارداری بخصوص برای مادر بسیار حس خوشایند و زیبایی است؛ اما درگذشته به خاطر استفاده از سونوگرافی‌های بی‌کیفیت این امر زیاد هم خوش‌آیند نبود چون صدای قلب و تصویر بدن نوزاد بسیار بی‌کیفیت بود. امروزه با استفاده از سونوگرافی‌های سه و چهاربعدی این امر بسیار خوشایند و خوشحال‌ کننده برای خانواده است.

مزایای سونوگرافی چهاربعدی

سونوگرافی چهاربعدی نیز یکی از سونوگرافی‌های اختیاری است که در طول آن می‌توانید یک ویدئوی زنده از جنین خود را مشاهده کنید. در این سونوگرافی حرکات و آناتومی جنین به‌ طور کامل قابل‌ مشاهده است. لزوم انجام سونوگرافی چهار بعدی برای زمانی است که پزشک شما به وجود یک اختلال احتمالی در جنین شک داشته باشد که در سونوگرافی معمولی قابل‌ تشخیص نیست. در این صورت ممکن است برای اطمینان خاطر سونوگرافی چهاربعدی رحم را تجویز کند.

معایب سونوگرافی چهاربعدی:

یکی از بزرگ‌ ترین عیب‌های سونوگرافی چهار بعدی این است که ممکن است این سونوگرافی برای مادر یا نوزاد ضررهای زیادی داشته باشد چون فرد باردار زمان بسیار بیشتری در معرض اشعه فراصوت قرار می‌گیرد و ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد. البته این مشکل موقعی به وجود می‌آید که پزشک ناشی باشد یا از دستگاه‌های خوبی برخوردار نباشد اگر دستگاه‌ های سونوگرافی استاندارد و خوب باشند اتفاقی نمی‌افتد و مشکلی برای فرد باردار و نوزاد به وجود نمی‌آید.

نحوه انجام سونوگرافی چهاربعدی

سونولوژیست اول از فرد باردار می‌خواهد تا روی تخت دراز بکشد. سپس مایع ویژه سونوگرافی را روی شکم پخش می‌کند و پس‌ازاین کار مبدل سونوگرافی را به‌ صورت گرد و دایره‌ای روی شکم می‌چرخاند تا تصویر خوبی از جنین دریافت کند. سپس دستگاه تصاویر را در صفحه نمایشگر نمایان می‌کند.

بهترین زمان انجام سونوگرافی چهاربعدی

یکی از دلایل انجام این نوع سونوگرافی، مشاهده و تعیین جنسیت جنین است. سونوگرافی تعیین جنسیت معمولاً در هفته‌های ۱۸ تا ۲۲ بارداری و توسط سونوی آنومالی صورت می‌ گیرد؛ اما برخی از مادران ممکن است بر انجام سونوگرافی ۴ بعدی و دیدن حرکات جنین اصرار داشته باشند؛ بنابراین اگر می‌خواهید تنها متوجه جنسیت جنین شوید می‌توانید در هفته‌های ۱۹-۱۸ تا هفته ۲۴ بارداری از طریق اسکن‌ها مانند سونوی آنومالی متوجه جنسیت نوزاد خود شوید.

برخی از پزشکان هفته‌های ۲۷ تا ۳۲ بارداری را برای انجام سونوگرافی چهاربعدی توصیه می‌کنند درحالی‌که برخی دیگر معتقد هستند که بهترین زمان برای سونوگرافی چهاربعدی هفته ۲۶ تا ۳۰ بارداری است.

عوارض سونوگرافی چهاربعدی برای جنین

سونوگرافی چهاربعدی یکی از اسکن‌های اختیاری در طول دوره بارداری است و اجباری برای انجام آن توسط مادر نیست؛ مگر آنکه با توجه به تشخیص پزشک و به دلیل وجود اختلالی که در سونوگرافی دوبعدی تشخیص داده نمی‌شود ضروری شود.

اغلب پزشکان انجام این سونوگرافی را توصیه نمی‌کنند چراکه ممکن است منجر به آسیب رسیدن به حلزون شنوایی جنین شود. هرچند امواج دستگاه‌های سونوگرافی برای مادر و جنین کاملاً بی‌خطر است، اما تصور کاملاً بی‌ضرر بودن سونوگرافی چهاربعدی نیز غلط است. در صورت استفاده نادرست ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری برای جنین به همراه داشته باشد. ازآنجایی‌که این دستگاه برای تهیه ویدئو از جنین انرژی زیادی استفاده می‌کند ممکن است مایع آمنیوتیک یا کیسه آب اطراف جنین بیش‌ازحد گرم شود. این موضوع می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر روی بافت‌های بدن جنین بگذارد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی و سونوگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟آیا ناهنجاری های کروموزومی در دوران جنینی با سونوگرافی قابل تشخیص اند؟

آزمایش‌های غربالگری شانس یا احتمال اینکه جنین یکی از چند بیماری مشخص را داشته باشد را نشان می‌دهد. این آزمایش به طور یقین نمی‌تواند مشخص نماید که آیا نوزاد مشکل دارد یا نه، بلکه احتمال خطر را مشخص می‌نماید. ... ادامه مطلب

آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟آیا در سونوگرافی NT جنسیت جنین مشخص میشود؟

سونوگرافی بارداری یکی از روش های رایج تصویربرداری از جنین در طول دوران بارداری است که به دلایل مختلف انجام می شود.در تصویربرداری NT تعیین جنسیت نوزاد انجام می‌ شود اما توجه داشته باشید این سونوگرافی در سه ماه اول بارداری صورت گرفته و احتمال خطا دارد . ... ادامه مطلب

همه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافیهمه چیز در مورد هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپینگوگرافی، یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرد ... ادامه مطلب

کیست سینه چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟کیست سینه چیست و چگونه تشخیص داده و درمان میشود؟

کیست سینه کیست ها کیسه های ریزی حاوی مایع هستند که در سراسر بافت پستان پراکنده می شوند. این کیست ها سرطان زا نبوده و خطری برای فرد ندارند. کیست پستان در اکثر مواقع نیاز به درمان ندارد مگر در مواردی که کیست ها تعداد زیادی داشته باشند و سایز آنها بزرگ و خطرناک باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465