رادیولوژی مرکزی

کاربرد سونوگرافی 3 بعدی

سونوگرافی، فرآیندی است که از طریق امواج صوتی، تصاویری از بافت‌ها و ارگان‌های داخلی بدن انسان به دست می‌آید که پس از شکل‌گیری به مانیتور ارسال شده و با پردازش توسط دستگاه، تصویر مشاهده می‌شود. سونوگرافی سه بعدی یک تکنیک تصویربرداری برای تشخیص ناهنجاری های خاص در رحم و گرفتن تصویر سه بعدی از جنین است. گاهی اوقات ممکن است در سونوگرافی معمولی، پزشک پی به وجود اختلالاتی در جنین ببرد، در این شرایط برای بررسی بیشتر و اطمینان خاطر سونوگرافی سه بعدی تجویز خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در سونوگرافی سه بعدی با کمک نرم افزار خاصی عکس تبدیل به عکس سه بعدی می‌شود. در حال حاضر با استفاده از سونوگرافی سه بعدی ، امکان تشخیص به موقع ناهنجاری های جنینی و تصمیم‌گیری بهتر مورد ادامه بارداری و بررسی نتایج اعمال جراحی داخل رحمی به راحتی امکان‌پذیر شده است. در این سونوگرافی می‌توان تمام ارگان‌های جنین از سر تا نوک انگشت‌ها را دید و به صورت دقیق قابل بررسی است.

کاربرد سونوگرافی سه بعدی

سونوگرافی کاربرد های مختلفی دارد، خصوصاً در حوزه درمان و بیماری های زنان و خصوصا در سونوگرافی بارداری ،سونوگرافی یکی از روش های مناسب برای تشخیص اختلالات موجود در لوله های فالوپ و رحم است .
مشاهده فیبروم و توده های رحمی با استفاده از سونوگرافی سه بعدی بسیار راحت تر خواهد بود. با استفاده از این نوع سونوگرافی می توان تشخیص داد که این بیماری ها نیاز به عمل جراحی دارند یا اینکه با درمان دارویی برطرف می شوند.
همچنین سونوگرافی سه بعدی امکان مشاهده اندازه تخمدان را فراهم می سازد. مشاهده سایز تخمدان با استفاده از سونوگرافی های معمولی امکان پذیر نیست.
با استفاده از سونوگرافی سه بعدی بررسی دقیق رگ های خونی رحم امکان پذیر می باشد.
سونوگرافی سه بعدی در زمان بارداری، امکان بررسی موارد زیر را در اختیار پزشک قرار می دهد:

کاربرد سونوگرافی

شایان ذکر است که روش های تشخیصی دیگر همان دقت سونوگرافی سه بعدی را در اختیار قرار نمی دهند. در صورتی که از سونوگرافی معمولی (دو بعدی) جهت تشخیص موارد مذکور استفاده شود، نیاز به انجام آزمایش های تشخیصی تکمیلی دیگری مثل ام آر آی، لاپاراسکوپ و… می باشد.

همچنین بخوانید: سونوگرافی 4 بعدی

مزایای سونوگرافی سه ‌بعدی

سونوگرافی سه بعدی چگونه انجام می شود؟

این نوع سونوگرافی نیز مانند هر سونوگرافی دیگر انجام می شود. ابتدا پزشک یا تکنسین ژل را روی شکم شما مالیده و سپس یک مبدل را در سراسر ناحیه حرکت می دهد. مبدل امواج صوتی را به سمت رحم شما هدایت می کند و تصاویر را به شما می دهد.

آمادگی پیش از سونوگرافی سه بعدی

برخلاف تصویربرداری دو بعدی، مادران برای انجام سونوگرافی 3 بعدی نیازی نیست با مثانه پر اقدام کنند. تنها توصیه می شود 30 دقیقه پیش از جلسه سونوگرافی، مادران نوشیدنی های شیرین میل کنند؛ چرا که این امر منجر به تحرک بیشتر جنین می شود و نتیجه به دست آمده از تصویربرداری نیز دقیق تر خواهد بود.

بهترین زمان برای سونوگرافی سه بعدی در بارداری

سونوگرافی سه بعدی معمولاً با توجه به حساسیت جنین در ۳ ماهه اول و به دلیل کم بودن مایع نباید انجام شود و ۳ ماهه دوم بهترین زمان است. در برخی مراکز برای ایجاد تصاویر بهتر توصیه می شود مراجعه بیماران بین هفته 26 و 28 باشد؛ ولی در بعضی از موارد برای تشخیص ناراحتی های مادرزادی جنین از قبیل لب شکری ، شکاف کام (کام شکری) و... سونوگرافی سه بعدی در بارداری، بین هفته 24 تا 32 حاملگی انجام می‌شود. درواقع تعیین بهترین زمان برای انجام سونوگرافی سه بعدی به علت انجام آن بستگی دارد.

هزینه سونوگرافی سه بعدی

نرخ سونوگرافی سه بعدی به عوامل متعددی بستگی دارد:

  1. مهارت رادیولوژیست
  2. موقعیت مرکز تصویربرداری که برای انجام سونوگرافی به آن مراجعه می‌کنید.
  3. نوع بیمه درمانی که دارید.
  4. در حالت کلی سونوگرافی‌های سه بعدی و یا چهار بعدی پرهزینه هستند و تنها برخی از بیمه‌های درمانی آن را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

عوارض سونوگرافی سه بعدی

در خصوص سونوگرافی سه بعدی باید گفت که با توجه به، به کارگیری امواج رادیویی و نبود هیچگونه اثری از اشعه ایکس، این فرایند برای جنین بی خطر است و مادران می توانند با اطمینان خاطر در صورت تمایل و تجویز پزشک، در یک مرکز سونوگرافی تحت این روند قرار بگیرند.

برای مطالعه مقالات مربوط به سونوگرافی تخمدان کلیک کنید. همچنین شما می توانید برای انجام سونوگرافی رحم و تخمدان به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. در این مرکز با بکارگیری دستگاه های مجهز و به روز و کادری مجرب می توانید از بهترین خدمات تصویر برداری استفاده نمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرزانه همتی [ 1402-08-29 ]
سلام آقای دکتر در چند هفته میتونیم سونوي سه بعدی و چهار بعدی را انجام بدیم ؟؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟

آمنیوسنتز، یک نوع آزمایش قبل از تولد برای جنین می باشد که این امکان را به پزشک می دهد تا اطلاعات مفیدی را راجع به وضعیت جنین و سلامت او، از طریق بررسی مایع آمنیوتیک به دست آورد. ... ادامه مطلب

درباره سونوگرافی پاور داپلر چه می دانید؟درباره سونوگرافی پاور داپلر چه می دانید؟

سونوگرافی داپلر یک روش غیر تهاجمی است که برای تخمین جریان خون از رگ های خونی به کار می رود. ... ادامه مطلب

بیوپسی روده چیست؟بیوپسی روده چیست؟

بیوپسی در واقع یکی از روش های تشخیص بیماری است که به کمک نمونه برداری از بافت ها انجام می شود. در تشخیص به روش بیوپسی، پزشک مقداری از بافت بدن را خارج کرده و برای بررسی به آزمایشگاه بافت شناسی ارسال می نماید. ... ادامه مطلب

برسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافیبرسی سیستم ادراری از طریق رادیوگرافی

تشخیص به هنگام ریفلاکس مثانه به حالب می تواند موجب درمان مناسب و در نتیجه پیشگیری از عوارض دائمی آن شود. در حال حاضر روش های تشخیصی متعددی برای ریفلاکس وجود دارد کهVCUG از متداول ترین آنها می باشند ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465