رادیولوژی مرکزی

کاربرد سونوگرافی 4 بعدی

برای پزشکان مشاهده رحم، جفت و جنین در زمان بارداری به خاطر بررسی سلامت و مناسب بودن شرایط بارداری بسیار مهم است. تشخیص تعداد زیادی از مشکلات جفتی، جنینی جز با مشاهده محتویات داخل رحم امکان پذیر نیست. از طرف دیگر برای والدین هم تماشا کردن فرزندی که هنوز به دنیا نیامده هیجان انگیز و لذت بخش است. این امکان در سونوگرافی سه ماهه دوم بارداری برای والدین فراهم شده تا با سونوگرافی چهار بعدی در بارداری به این تصاویر از جنین دست پیدا کنند.

آنچه در این مطلب میخوانید

سونوگرافی چهار بعدی در بارداری یکی از سونوگرافی‌هایی است که به صورت اختیاری انجام می‌شود. انجام این تست از نظر پزشکی اجباری نمی‌باشد؛ اما بسیاری از والدین برای دیدن یک تصویر واقعی از جنین داخل رحم مایل به انجام آن هستند.

این سونوگرافی توسط امواج صوتی اولتراسوند انجام می‌شود و مانند سونوگرافی‌های دیگر که در آنها از اشعه استفاده می‌گردد، خطر سرطان زا بودن برای مادر و جنین ندارد. در این نوع سونوگرافی می‌توانید کلیه حرکات جنین را در فضای رحم به صورت یک فیلم زنده مشاهده کنید.

کاربرد سونوگرافی ۴ بعدی

مزایای سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی چهار بعدی

اقدامات قبل از سونوگرافی چهار بعدی

برخلاف سونوگرافی‌های معمولی، نیازی به پرکردن مثانه قبل از انجام سونوگرافی چهار بعدی وجود ندارد. نتایج برخی از مطالعات نشان داده که اگر نیم ساعت قبل از سونوگرافی جنین یک لیوان آبمیوه طبیعی نوشیده شود، جنین در طول سونوگرافی هوشیارتر خواهد بود.

نحوه انجام سونوگرافی چهار بعدی

برای انجام این نوع سونوگرافی از فرد خواسته می شود تا بر روی تخت دراز بکشد. ژل مخصوصی به روی شکم فرد مالیده می شود تا به انتقال امواج صوتی به مانیتور کمک کند. سونوگرافر وسیله ای به نام مبدل را روی شکم فرد به صورت چرخشی حرکت می دهد. امواج به مانیتور منتقل شده و به شکل تصاویری قابل رؤیت می باشد. در صورتی که جنین حرکت کرده یا ضربه ای به شکم مادر بزند امواج به مانیتور منعکس می شود.

زمان انجام سونوگرافی چهاربعدی

سونوگرافی چهاربعدی به طور معمول بین هفته بیشت و ششم تا هفته سی و دوم بارداری انجام می شود. قبل از انجام این سونوگرافی حتماً با پزشک خود درمیان بگذارید تا زمان دقیق انجام آن را به شما بگوید. این سونوگرافی همچنین برای تعیین جنسیت جنین در هفته نوزدهم تا بیست و چهارم بارداری طبق نظر پزشک متخصص انجام می شود.

عوارض سونوگرافی چهار بعدی

این دستگاه‌ها ممکن است از سطوح بالاتر از حد معمول انرژی سونوگرافی استفاده کنند که می‌توانند عوارض جانبی بالقوه‌ای روی جنین داشته باشد.

هزینه سونوگرافی چهار بعدی

هزینه انجام سونوگرافی با توجه به تعرفه مشخص‌شده توسط نظام سلامت و وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌شود.

اگر مایلید بدانید بیماری کم کاری تیروئید چیست و چه علائمی دارد ؛ کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :غلامی [ 1402-08-29 ]
سلام هزینه سونو ان تی ان بی و طول سرویکس چقد میشه من راهم دوره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عکس رنگی کلیه (IVP) چیست و چگونه انجام می شود؟عکس رنگی کلیه (IVP) چیست و چگونه انجام می شود؟

عکس رنگی از کلیه ها (IVP)جهت تشخیص سنگ کلیه از مسیر حالب به مثانه انجام میشود. در این روش تصویربرداری، پرتو دهی به قسمتی از بدن بوسیله ی تابشی از پرتوهای یونیزشده است که به موجب آن تصاویری از داخل بدن ایجاد می شود. پرتونگاری ها از قدیمی ترین و رایج ترین فرم های تصویربرداری پزشکی هستند ... ادامه مطلب

کاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکیکاربرد رادیوگرافی پانورکس در دندان پزشکی

پانوركس يكي از مرسوم‌ترین رادیوگرافی‌های تشخيصي در دندانپزشكي است. در اين نوع راديوگرافي دندانپزشك می‌تواند كل دندانها و استخوان‌های فك بالا و پائين بيمار را در يك كليشه ببيند. راديوگرافي در مشخص كردن ضايعات فك و اطراف دندان‌ها و دندانه‌ای نهفته به کار می‌رود. ... ادامه مطلب

روش های تصویربرداری غربالگری سینهروش های تصویربرداری غربالگری سینه

در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که برای آنها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند ... ادامه مطلب

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافیتشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

شانه به عنوان یک مفصل بسیار متحرک که نقش اساسی در حرکت یکی از اندام اصلی دارد در خطر آسیب دیدگی می باشد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465