رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی چهار بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟

در دوران بارداری از انواع سونوگرافی جهت اطمینان از سلامت جنین استفاده می شود. با در نظر گرفتن رشد علم و تکنولوژی و استفاده از امکانات پیشرفته در روش های تصویربرداری یکی از این روش ها سونوگرافی چهار بعدی می باشد که جهت ارزیابی به صورت دقیق جنین در بارداری رواج دارد. سونوگرافی چهار بعدی، نوعی سونوگرافی است که امکان دریافت تصاویر سه بعدی از جنین در داخل رحم مادر را فراهم می‌کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

با این نوع سونوگرافی، می‌توان تصاویری سه بعدی و حرکتی از جنین در داخل رحم مادر دریافت کرد. در سونوگرافی چهار بعدی، همانند سونوگرافی سه بعدی ، از امواج فراصوتی برای تولید تصاویر استفاده می‌شود. این تصاویر با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر، ترکیب و ساخته می‌شوند تا تصاویری سه بعدی و حرکتی از جنین در داخل رحم مادر ایجاد شود. استفاده از سونوگرافی چهار بعدی در بررسی جنین، به پزشکان این امکان را می‌دهد که جنین را به صورت دقیق‌تری مشاهده کنند و به مشکلات محتملی در جنین پی ببرند.

همچنین این نوع سونوگرافی برای ارزیابی رشد و تغییرات جنین در طول دوره بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این سونوگرافی، برای مادران باردار نیز می‌تواند تجربه‌ای منحصر به فرد باشد؛ زیرا این تصاویر به آنها امکان مشاهده تصویر حرکتی از جنین در داخل رحم را می‌دهد.

کاربرد سونوگرافی چهار بعدی

هدف استفاده از اسکن و سونوگرافی چهار بعدی جنین:

سونوگرافی چهار بعدی چیست

زمان انجام سونوگرافی چهار بعدی

سونوگرافی چهار بعدی به طور معمول بین هفته بیست و ششم تا هفته سی و دوم بارداری انجام می شود. قبل از انجام این سونوگرافی حتماً با پزشک خود در میان بگذارید تا زمان دقیق انجام آن را به شما بگوید. این سونوگرافی همچنین برای تعیین جنسیت جنین در هفته نوزدهم تا بیست و چهارم بارداری طبق نظر پزشک متخصص انجام می شود.

نحوه انجام سونوگرافی چهار بعدی

  1. در ابتدا از فرد خواسته می شود ناحیه شکم خود را بدون لباس کرده و روی تخت دراز بکشد.
  2. سپس سونوگراف شکم فرد را آغشته به ژل مخصوص می کند. این کار برای این است که امواج صوتی از ناحیه مورد نظر تصویربرداری شود.
  3. سونوگراف مبدل (ابزاری مخصوص سونوگرافی) را در داخل شکم به صورت چرخشی حرکت می دهد.
  4. این امواج به مانیتور منتقل شده و به تصاویری قابل مشاهده تبدیل می شود. در صورتی که جنین حرکت کرده یا حالتی مانند لبخند داشته باشد در تصاویر دیده می شود. تصاویر به دست آمده از سونوگرافی چهار بعدی قابلیت ضبط و آرشیو را دارد.

اقدامات قبل از سونوگرافی چهار بعدی

یکی از توصیه ها به زنان در دوران بارداری نوشیدن مایعات زیاد است؛ زیرا نوشیدن مایعات سبب می شود تا مایع آمنیوتیک شفافیت بیشتری پیدا کند. نوشیدن مایعات نیم ساعت قبل از انجام سونوگرافی توصیه می شود.

عوارض سونوگرافی چهار بعدی

هرچند امواج دستگاه‌های سونوگرافی برای مادر و جنین کاملاً بی‌خطر است؛ اما تصور کاملاً بی‌ضرر بودن سونوگرافی چهار بعدی نیز غلط است. در صورت استفاده نادرست ممکن است خطرات جبران‌ناپذیری برای جنین به همراه داشته باشد. اغلب پزشکان انجام این سونوگرافی را توصیه نمی‌کنند؛ چراکه ممکن است منجر به آسیب رسیدن به حلزون شنوایی جنین شود. ازآنجایی‌که این دستگاه برای تهیه ویدئو از جنین انرژی زیادی استفاده می‌کند ممکن است مایع آمنیوتیک یا کیسه آب اطراف جنین بیش ‌از حد گرم شود. این موضوع می‌تواند اثرات جبران ‌ناپذیری بر روی بافت‌ های بدن جنین بگذارد.

هزینه سونوگرافی چهار بعدی

هزینه انجام سونوگرافی با توجه به تعرفه مشخص‌شده توسط نظام سلامت و وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌شود.

آیا می دانید تنبلی تخمدان چیست و چگونه درمان میشود . برای آگاهی از این موضوع کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :اخروی [ 1402-09-08 ]
سلام آقای دکتر انجام غربالگری سه ماهه اول بدون انجام سونوگرافی NT امکان پذیر هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مامو گرافی و گرافی دیجیتال از پستان چیست؟مامو گرافی و گرافی دیجیتال از پستان چیست؟

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال ، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است و یکی از مهمترین راه های تشخیص سریع بیماری های مربوط به پستان از جمله سرطان و فیبروکیست به شمار می رود ... ادامه مطلب

روش های تصویربرداری غربالگری سینهروش های تصویربرداری غربالگری سینه

در واقع غربالگری سرطان سینه به معنی بررسی سینه زنان برای تشخیص زودهنگام سرطان قبل از بروز علائم بیماری است. همه زنان باید از گزینه‌های غربالگری که برای آنها مناسب است توسط پزشک معالج آگاه شوند ... ادامه مطلب

علل و علائم ضخیم شدن دیواره رحمعلل و علائم ضخیم شدن دیواره رحم

رحم عضوی مهم از اندام یک زن محسوب می شود که وظیفه نگهداری جنین را دارد. دیواره رحم از سه لایه آندومتر، میومتر و پری متر ساخته شده است ... ادامه مطلب

کاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریهاکاربرد سونوگرافی کودکان و نوزادان در تشخیص بیماریها

سونوگرافی کودکان و نوزادان همان سونوگرافی معمول می‌ باشد که توسط امواج صوتی می‌ توان به اختلالات داخل بدن پی برد. با سونوگرافی می‌ توان اندام‌ های داخلی، عروق خونی و ساختار بافت همبند را مشاهده نمود. این روش تصویربرداری برای ارزیابی دلایل درد شکم، لگن یا اسکروتوم در کودکان بسیار مفید است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465