رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی های بارداری / زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

در بارداری یکی از مواردی که به منظور بررسی و اطمینان از روند طبیعی رشد جنین مورد توجه قرار می گیرد، بررسی وزن جنین است. به خصوص زمانی که فرد بارداری پرخطری را تجربه می نماید، تخمین وزن جنین می تواند او را از سلامت فرزند خود آگاه سازد. تا ۲۰ هفتگی، وزن جنین اهمیتی ندارد؛ چون تا این هفته، وزن چندانی نمی گیرد. بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم، بخصوص نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن گیری جنین است. سونوگرافی ۲۸ هفته پایه، برای وزن جنین وجود دارد که از روی منحنی های استاندارد وزن ایده آل (با توجه به هفته) اندازه گیری می شود. وزن جنین در سونوگرافی با توجه به قطر بی پاریتال، قطر متوسط شکم و طول ران محاسبه می شود. به همین دلیل معمولاً پزشک با بررسی اندازه های تخمین زده شده در سونوگرافی، وزن احتمالی جنین را تعیین می نماید. وزن جنین هنگام سونوگرافی بر اساس گرم محاسبه می شود که در نتیجه سونوگرافی با علامت EW= Estimated Weight نمایش داده می شود.

در رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان همه اقدامات تشخیصی تصویر برداری، در حوزه رادیوگرافی و سونوگرافی از جمله سونوگرافی های بارداری به طور رورتین، با ضریب دقت بسیار بالا انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علل کمبود وزن جنین

دلایل کم بودن وزن جنین در رحم شامل عوامل مربوط به مادر، عوامل مربوط به جفت و عوامل مربوط به جنین هستند. عوامل مربوط به مادر مثل ابتلای مادر به عفونت‌ها، چند قلویی که باعث می‌شود هر کدام از جنین‌ها در معرض کمبود وزن باشند، مشکلات انعقادی مادر، کم‌وزنی شدید مادر قبل از بارداری، استفاده از سیگار و الکل، بیماری‌های کلیوی و… می‌باشد. بدیهی است سعی در برطرف کردن بیماری‌ها و مسائلی که یک خانم قبل از بارداری با آنها روبرو است می‌تواند به سلامت و رشد ایده‌آل جنین کمک به‌سزایی کند. در مواردی مانند ابتلای مادر به بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های کلیوی و… کنترل این بیماری‌ها با دارو و سبک زندگی صحیح، به سلامت بارداری وی کمک به‌سزایی می‌کند.

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

مزایای سونوگرافی

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

تا 20 هفتگی، وزن جنین اهمیتی ندارد؛ زیرا تا این هفته، وزن چندانی نمی گیرد. بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم، بخصوص نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن گیری جنین است. سونوگرافی 28 هفته پایه، برای وزن جنین وجود دارد که از روی منحنی های استاندارد وزن ایده آل (با توجه به هفته) اندازه گیری می شود.

آمادگی های قبل از سونوگرافی بارداری

معمولاً سونوگرافیست به مادران توصیه می کنند یک یا دو هفته قبل از انجام سونوگرافی مایعات بیشتری مصرف کنند به دلیل اینکه بیشتر بودن دریافت مایعات در بدن مادران به شفافتر شدن مایع داخل که آب که جنین را احاطه کرده است کمک کند.

نحوه انجام سونوگرافی

در حین انجام سونوگرافی، باید روی میز معاینه یا تخت دراز بکشید. سپس پزشک، ژل مخصوصی را روی شکم و ناحیه لگن شما استعمال می‌کند. این ژل بر پایه آب است، بنابراین کاملاً پاک می‌شود و اثری روی لباس یا پوست شما بر جای نمی‌گذارد. این ژل به حرکت صحیح امواج صوتی کمک می‌کند. در مرحله بعدی، پزشک دستگاه پروب را روی شکم شما قرار می‌دهد و آن را برای گرفتن تصاویر سیاه‌ و سفید بر روی صفحه اولتراسوند (صفحه نمایشگری که تصاویر درون شکم را نشان می‌دهد) حرکت می‌دهد.

عوارض سونوگرافی

هیچگونه مدارک و شواهدی وجود ندارد که ثابت کند انجام سونوگرافی قبل از تولد برای مادر یا جنین خطرناک بوده و به آنها آسیب می رساند؛ زیرا در سونوگرافی از اشعه ایکس استفاده نشده و این روش توسط پزشک متخصص سونوگرافی انجام می پذیرد.

اگر ساکن اصفهان هستید می‌توانید برای انجام رادیوگرافی پانورکس و سفالومتری به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید و از خدمات تخصصی و ریپورت های دقیق این مرکز برخوردار شوید. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافیتشخیص سرطانهای مجاری شیری با داکتوگرافی یا گالاکتوگرافی

گالاکتورافی یا داکتوگرافی یک روش تصویربرداری پزشکی است که برای معاینه و بررسی داکت ها یا مجاری شیری پستان انجام می شود. ... ادامه مطلب

تشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافیتشخیص عفونت ریشه دندان با رادیوگرافی

عفونت دندان در واقع به معنای عفونی و آلوده شدن پالپ یا مغز دندان در اتاقک داخل تاج و ریشه دندان ها است. ... ادامه مطلب

آزمایشات تصویر برداری برای تشخیص انواع سرطانآزمایشات تصویر برداری برای تشخیص انواع سرطان

آزمایش های تصویربرداری برای تشخیص سرطان، ابزاری مفید برای تشخیص بدخیمی در مراحل اولیه و بالابردن احتمال موفقیت درمان می باشد. ... ادامه مطلب

سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟سونوگرافی اسکلتی عضلانی چیست؟

استفاده از سونوگرافی اسکلتی عضلانی در تشخیص علت دردهای مزمن در اعصاب، عضلات و مفاصل، مزیت‌ های بسیاری نسبت به روش‌ های تشخیصی قدیمی‌ تر دارد. یکی از مهم ترین مزیت‌ ها، فراهم کردن تصویر زنده از اندام ‌های بدن، بدون استفاده از پرتوهای خطرناک است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465