رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / تشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافی

تشخیص بیماریهای مزمن کبد با تکنیک جدید سونوگرافی

کبد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. این عضو بدن، از پروتئین‌ها و کلسیم‌ها در هضم و دستگاه گوارش استفاده می‌کند. کبد کمک می‌کند غذایی که خورده می‌شود، به انرژی تبدیل شود و به کمک طحال، مانند یک فیلتر عمل می‌کند که زباله‌های مضر را فیلتر و دفع می‌کند. یکی از روش‌های اصلی برای تشخیص آسیب های کبد، سونوگرافی کبد است و برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی بسیار ضروری است. اگر کبد شما صدمه ببیند و بیمار شود، ممکن است عملکردش دچار اختلال شود. پزشک ممکن است به منظور تشخیص مشکل و بیماری، سونوگرافی کبد را تجویز کند. سونوگرافی اطلاعات زیادی در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

سونوگرافی کبد یکی از روش‌های مرسوم تشخیصی برای انواع بیماری‌ها و مشکلات کبدی است. این روش تشخیصی بر مبنای ارسال امواج صوتی با فرکانس‌های بالا عمل می‌کند. بدین ترتیب که امواج صوتی از طریق کنسول روی شکم و در قسمت قرارگیری کبد تابیده شده، این امواج از داخل بافت‌های بدن عبور کرده و نسبت به میزان درجه نفوذ خود پیامی ایجاد می‌کنند که با تجزیه و تحلیل میزان نفوذ آن‌ها به داخل بافت‌ها به کمک رایانه می‌توان به تصاویری از اندام‌ها دست یافت. با مقایسه و بررسی این تصاویر می‌توان هر نوع نقص و بیماری را تشخیص داد.

در سونوگرافی کبد از مقدار ناچیزی مواد رادیواکتیو استفاده می‌شود که «نوکلید پرتوزا» نامیده می‌شود. در سونوگرافی، تصویری از کبد گرفته می‌شود و این تصویربرداری، بدون درد است. این روش معمولاً سونوگرافی کبد و طحال نامیده می‌شود؛ زیرا طحال نیز با کبد کار می‌کند و پزشک ممکن است بخواهد طحال را نیز آزمایش کند. این روش تشخیصی در رادیولوژی مرکزی اصفهان قابل ارائه می‌باشد. لطفا جهت هماهنگی و روزرو نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

افراد مستعد بیماری های کبد

موارد تشخیصی سونوگرافی کبد

برای بررسی وضعیت کبد و اندام‌های مرتبط و نزدیک به آن مانند طحال و کیسه صفرا، معمولاً سونوگرافی کبد و طحال و کیسه صفرا انجام می‌شود. با این روش تشخیص، اختلالات مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرند، از جمله:

سونوگرافی کبد

آمادگی جهت انجام سونوگرافی کبد

  1. برای سونوگرافی کبد ناشتا بودن به مدت حداقل 4 ساعت توصیه می‌شود.
  2. اگر باردار یا در دوران شیردهی فرزند خود هستید، حتماً پزشک را در جریان قرار دهید.
  3. قبل از انجام سونوگرافی از کبد و اندام‌هایی نظیر کیسه صفرا، طحال و پانکراس، بهتر است از صرف غذا‌های پرچرب پرهیز کنید. معمولاً به شما توصیه می‌شود برای انجام سونوگرافی کبد ناشتا باشید، با این حال مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه و چای مانعی ندارد.

نحوه انجام سونوگرافی کبد

جهت شروع فرایند سونوگرافی از بافت کبد پزشک از شما می‌خواهد به سمت مقابل و به پهلو دراز بکشید و پس از استعمال ژل جهت افزایش کیفیت عبور امواج روی پوستتان روند کار را آغاز می‌کند. برای این کار کنسول سونوگرافی با نام ترانس دوسر را روی شکم شما به آرامی فشار داده و حرکت می‌دهد. امواج به رایانه دستگاه مخابره شده و با آنالیز داده‌ها تصاویری به دست می‌آید. ممکن است در برخی موارد پزشک از شما بخواهد نفس خود را برای چند ثانیه نگه دارید. این بدین دلیل است که بتواند به تصاویر شفاف‌تر و گویاتری دست یابد. معمولاً سونوگرافی کبدی و اندام‌های مرتبط به ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

عوارض جانبی سونوگرافی کبد

سونوگرافی کبد نیز مانند بسیاری از سونوگرافی‌های دیگر، بی‌خطر و بدون درد بوده و عموماً هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند.

رادیولوژی و سونوگرافی مرکزی اصفهان، با ارائه خدمات رادیولوژی دیجیتال و ساده، یکی از تخصصی ترین مراکز تشخیصی دراستان می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت از این مجموعه با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدیمزایا و معایب سونوگرافی سه بعدی و چهار بعدی

سونوگرافی در بارداری به دلایل مختلفی انجام می‌شوند. به عبارتی اگر پزشک شما متوجه مشکلی در سونوگرافی قبلی یا تفسیر آزمایش خون شود، انجام سونوگرافی‌های بیشتر را توصیه می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان تعداد دقیقی برای این سونوگرافی‌ها در طول دوره بارداری مشخص کرد ... ادامه مطلب

اطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری هااطلاعاتی درباره بکارگیری امواج اولتراسوند در تشخیص بیماری ها

سونوگرافی نوعی روش تصویربرداری است که در حوزه پزشکی استفاده می شود. در این روش تصویربرداری، امواج فراصوتی با فرکانس بالا کاربرد دارد، بنابراین مضرات ا ... ادامه مطلب

تشخیص و درمان سرطان تخمدانتشخیص و درمان سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در حال حاضر پنجمین علت شایع مرگ‌ ومیر زنان است. در واقع زمانی این بیماری بروز می کند که سلول های غیر طبیعی در تخمدان شروع به تکثیر خارج ا ... ادامه مطلب

اسکن تیروئید چیست و آمادگی قبل از آن چگونه است؟اسکن تیروئید چیست و آمادگی قبل از آن چگونه است؟

اسکن تیروئید روش تصویربرداری تخصصی برای بررسی تیروئید، غده ای است که متابولیسم شما را کنترل می کند، است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465