رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / سونوگرافی قلب و عروق / ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟

ساک حاملگی کلابه و سایز آمبریو کوچک یعنی چه؟

هفته یکم تا سیزدهم سه ماه نخست بارداری، با عمل لقاح آغاز شده و تکثیر سلولی سبب ایجاد رویان می‌گردد. نکته بسیار مهم در این زمان چنین است که رویان در ابتدا دارای دولایه سلولی بوده که منشأ تشکیل و رشد تمامی ارگان‌ها و همچنین اندام‌های بدن در طول مدت بارداری به‌حساب می‌آیند. در زبان انگلیسی جنین انسان زیر سن 8 هفتگی و تا زمانی که هنوز لانه گزینی نکرده و به رحم مادر متصل نشده است، امبریو (embryo) می گویند. لانه گزینی امبریو در دیواره ی رحم با علائمی همراه است. پس از لانه گزینی و رشد آن ساک حاملگی برای محافظت از جنین در اطراف آن تشکیل می شود و همراه با جنین رشد می کند. انقباضاتی حین لانه گزینی توسط مادر احساس می شود. انقباضاتی که دردی شبیه به درد شروع قاعدگی دارند؛ اما در واقع به علت لانه گزینی امبریو رخ داده اند.

در مورد ساک حاملگی، اصطلاحات متعددی در سونوگرافی وجود دارد که یکی از آنها نیز کلابه یا مچاله بودن ساک حاملگی است و اغلب این مفهوم از ساک بیانگر missed abortion است. در این حالت بافت های جنین و جفت در داخل رحم مانده است؛ اما جنین فاقد حیات است. در مواردی که میسد آبورشن به معنای سقط فراموش شده مطرح می شود به یک سونوگرافی نباید اکتفا کرد حتماً باید یک تا دو هفته بعد آن هم به شکل واژینال تکرار شود و در صورت تأیید سونوگرافی دوم اقدام به تخلیه یا کورتاژ نمود. سونوگرافی معمولاً تشخیص این عارضه را تأیید می کند.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.

سقط فراموش شده

سقط فراموش شده، سقطی است که در آن جنین شکل نگرفته و یا مرده است ( بارداری پوچ یا مرگ جنین)؛ اما جفت و بافت جنین بدون ظهور علائم سقط هنوز در رحم وجود دارد. سقط فراموش شده گاهی به عنوان یک سقط جنین «ساکت یا بی صدا» نیز خوانده می شود. به این دلیل به این نوع از سقط جنین، سقط فراموش شده می گویند که در این نوع سقط علائم خونریزی و دل درد که در انواع دیگر سقط جنین شایع است، وجود ندارد. این مسئله می تواند سبب بروز مشکلاتی گردد؛ زیرا باقی ماندن محصولات بارداری متوقف شده به مدت طولانی در رحم ممکن است همراه با ضررهایی همراه باشد. حدود 10 درصد از بارداری های شناخته شده منجر به سقط جنین خود‎به‎خودی می شوند و 60 درصد از سقط جنین ها در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتند.

علت سقط فراموش شده

علت سقط فراموش شده کاملاً مشخص نیست. اغلب سقط جنین هایی که در سه ماهه اول رخ می دهد بدین دلیل است که جنین از تعداد یا شکل کروموزومی اشتباهی برخوردار است. گاهی اوقات، سقط جنین ممکن است در اثر مشکلات رحمی مانند زخم ایجاد شود. همچنین ابتلا به بیماری های غدد درون ریز، اختلالات خودایمنی یا سیگار کشیدن زیاد، مثال های دیگری از علت سقط جنین فراموش شده می باشند. ضربه های جسمی نیز می تواند باعث سقط جنین شود. در اغلب موارد، پزشک نمی تواند علت سقط فراموش شده را مشخص کند. در یک سقط فراموش شده، رشد جنین به راحتی متوقف می شود و معمولاً هیچ دلیل واضحی وجود ندارد.

ساک حاملگی کلابه

علائم سقط فراموش شده

به طور معمول هیچ علامتی در سقط جنین فراموش شده وجود ندارد؛ اما گاهی ممکن است ترشح قهوه ای رنگ واژینال وجود داشته باشد. همچنین ممکن است متوجه شوید که علائم اولیه بارداری مانند تهوع و درد پستان کاهش یافته یا از بین رفته است و این مسئله جزء شایع ترین علائم سقط فراموش شده است. علائم سقط فراموش شده متفاوت از علائم یک سقط جنین عادی است که معمولاً شامل خونریزی واژینال، گرفتگی شکم یا دل درد، دفع مایع یا بافت و قطع علائم بارداری می باشد.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت داشتن هر نوع سقط جنین، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورت بروز علائم سقط جنین مانند خونریزی واژن، گرفتگی شکم یا دل درد و دفع مایع یا بافت با پزشک خود تماس بگیرید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، فقدان علائم بارداری از شایع ترین علائم سقط فراموش شده می باشد، پس توصیه می شود نسبت به آن هشیار باشید، به عنوان مثال اگر احساس تهوع یا خستگی شدید داشته اید و ناگهان علائم قطع شده است، با پزشک خود تماس بگیرید. اکثر خانم ها احتمالاً تا زمانی که پزشک در حین سونوگرافی توقف بارداری را تشخیص ندهد، متوجه سقط جنین فراموش شده نخواهند شد.

تشخیص سقط فراموش شده

این سقط اغلب با سونوگرافی قبل از هفته 20 بارداری تشخیص داده می شود. معمولاً پزشک زمانی آن را تشخیص می دهد که نتواند ضربان قلب جنین را در معاینه قبل از تولد تشخیص دهد.

روشهای انجام سونوگرافی سقط فراموش شده

سونوگرافی ترانس واژینال

اگر بخواهید قبل از هفته ۶ یا ۷ بارداری خود اقدام به انجام اولین سونوگرافی خود کنید، پزشک شما احتمالاً سونوگرافی ترانس واژینال را تجویز می‌کند. در سونوگرافی ترانس واژینال، یک پروب کوچک در پوششی استریل به داخل واژن وارد می‌شود. سپس پزشک، پروب را درون واژن حرکت می‌دهد تا با ساطع شدن امواج صوتی، رحم شما را اسکن کرده و نتایج آن را روی صفحه نمایش مشاهده کند.

سونوگرافی ترانس ابدومینال

برای انجام سونوگرافی ترانس ابدومینال ، لازم است که مثانه شما کاملاً پر باشد تا بتوان تصویر واضحی از جنین و اندام‌های تولید مثل شما به‌دست آورد، بنابراین یک ساعت قبل از سونوگرافی باید حدود سه لیوان آب بنوشید و با مثانه پر معاینه شوید. در حین انجام سونوگرافی ترانس ابدومینال، باید روی میز معاینه یا تخت دراز بکشید. سپس پزشک، ژل مخصوصی را روی شکم و ناحیه لگن شما استعمال می‌کند. این ژل به حرکت صحیح امواج صوتی کمک می‌کند. در مرحله بعدی، پزشک دستگاه پروب را روی شکم شما قرار می‌دهد و آن را برای گرفتن تصاویر سیاه‌ و سفید بر روی صفحه اولتراسوند (صفحه نمایشگری که تصاویر درون شکم را نشان می‌دهد) حرکت می‌دهد.

عوارض جانبی سونوگرافی

به طورکلی سونوگرافی روشی غیرتهاجمی است که اگر به درستی از آن استفاده شود عوارضی برای جنین نخواهد داشت.

امرزوه یکی از موثرترین روشهای پیشگیری از سرطان پستان، غربالگری سرطان سینه است که به وسیله سونوگرافی، ماموگرافی و ام آر آی در رادیولوژی مرکزی اصفهان انجام می شود. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
نقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليهنقش سونوگرافی در بررسی نارسايی كليه

نارسایی کلیه هنگامی رخ می دهد که کلیه های شما توانایی فیلتر کردن سموم اضافی از خون را از دست می دهند و معمولاً نارسایی کلیه، علائم کمی از خود نشان می دهد و بعضی اوقات هیچگونه علائمی ندارد. سونوگرافی کلیه یک آزمایش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای تولید تصاویری از کلیه‌ها استفاده می کند. ... ادامه مطلب

ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟ماموگرافی چه کاربردهایی دارد؟

شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در تمام دنیا سرطان پستان است.با این همه در بسیاری موارد این سرطان قابل درمان است. تشخیص زودرس در بالا بردن اثر بخشی درمان بیماری مؤثر است . به همین دلیل انجام ماموگرافی پستان از اهمیت بالایی برخوردار است. ... ادامه مطلب

روش های تشخیص ترومبوسیتوپنیروش های تشخیص ترومبوسیتوپنی

پلاکت خون پایین که در اصطلاح پزشکی به آن ترومبوسیتوپنی می گویند، زمانی رخ می دهد که مغز استخوان شما پلاکت کافی نسازد. ... ادامه مطلب

بیوپسی کبد چگونه انجام می شود؟بیوپسی کبد چگونه انجام می شود؟

بیوپسی یا نمونه برداری از کبد یکی از دقیق ترین روشهای بررسی آسیب های موجود در کبد می باشد که کاربرد زیادی در مشخص کردن میزان التهاب کبد و فیبروز دارد. با نمونه برداری از کبد و بررسی نمونه کبد ، جزئیات کامل تری از آنچه در کبد رخ داده است به دست می آید ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465