رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رادیوگرافی ساده / تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

شانه به عنوان یک مفصل بسیار متحرک که نقش اساسی در حرکت یکی از اندام اصلی دارد در خطر آسیب دیدگی می‌باشد. مفصل شانه يكي از انعطاف پذيرترين مفصل هاي موجود در بدن است. اين مفصل از نوع گوي و كاسه مي باشد. سر استخوان بازو (استخوان هومروس) درون كاسه ي شانه كه به آن امكان چرخيدن در دامنه وسيعي از حركات را داده است، قرار مي گيرد. نتيجه ي اين انعطاف پذيري و مقدار استفاده از آن و فشاري كه همه ي ما بر روي شانه هايمان مي آوريم، اين است كه شانه يكي از آسيب پذيرترين مفصل هاي بدن به شمار مي آيد. شکستگی اشاره به ترک خوردن استخوان دارد و معمولاً در اثر صدماتی همچون زمین خوردن یا وارد آمدن ضربه مستقیم به کتف بروز می‌کند. بیشتر شکستگی های ترقوه، شانه و کتف، توسط عکس برداری با اشعه ی ایکس از منطقه ی آسیب دیده تشخیص داده می شوند. پزشک شما معمولاً از داخل کتف شما از زاویه ها و موقیعت های مختلف چندین تصویر می گیرد. استخوان ها در تصویر سفید رنگ می افتند؛ چراکه تشعشعات نمیتوانند از آن عبور کنند. دیگر بافت ها مانند عضلات و تاندون ها اجازه‌ی عبور مقداری از تششعات را می دهند و به صورت خاکستری یا سیاه روی تصویر می افتند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت شکستگی شانه

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه

علائم شکستگی شانه

انواع شکستگی شانه

بیشتر شکستگی ها در کودکان، در استخوان ترقوه و در بزرگسالان بیشتر شکستگی ها در قسمت بالایی استخوان بازو (هومروس پروگزیمال) ایجاد می شوند. برخی از انواع این شکستگی ها عبارتند از:

  1. شکستگی های استخوان ترقوه: این مورد، شایعترین نوع شکستگی کتف و شانه است که معمولاً در اثر زمین خوردن ایجاد می شود.
  2. شکستگی های استخوان کتف: شکستگی ها در این استخوان به ندرت اتفاق می افتند. این شکستگی ها معمولاً در اثر حوادث شدید مانند تصادف با یک وسیله ی موتوری یا سقوط از ارتفاع ایجاد می شوند.
  3. شکستگی های قسمت فوقانی استخوان بازو (پروگزیمال هومروس): شکستگی ها در قسمت فوقانی استخوان بازو، در افراد مسن تر (بالا تر از 65 سال سن) شایع تر هستند. در برخی مواقع این استخوان تنها ترک خورده و قسمت شکسته ی آن جا به جا نشده و یا زیاد از محل اصلی خود دور نمی شود.

مزایای رادیوگرافی کتف و شانه

  1. هیچگونه پرتویی در بدن بیمار پس از معاینه با اشعه X باقی نمی ماند.
  2. تجهیزات اشعه X نسبتاً ارزان است و در اتاق های اورژانس، مطب پزشک، مراکز مراقبت سرپایی، آسایشگاه ها و سایر مناطق وجود دارد و این موضوع کار را برای بیماران و پزشکان راحت می کند.
  3. از آنجا که تصویربرداری با اشعه X سریع و آسان است، در تشخیص و درمان اضطراری، مفید می باشد.

تشخیص شکستگی یا دررفتگی استخوان شانه با رادیوگرافی

بیمار ابتدا بازوی خود را تا جایی که می تواند از تنه دور می کند، سپس رادیوگرافی تصاویر را از جهت زیر بغل بیمار به سمت شانه صورت می گیرد. به این نوع عکسبرداری نمای آگزیلاری گفته می شود. بیماری که دررفتگی شانه دارد، بالا بردن بازو برایش مشکل بوده و نیاز به تهیه رادیوگرافی در جهت های مایل می باشد.

آمادگی جهت رادیوگرافی شانه

جهت حفاظت در برابر پرتوهای اشعه ایکس نوعی پیشبند سربی به بیمار داده میشود. باید هرگونه طلا و جواهراتی را که ممکن است در مسیر تصویر اشعه ایکس قرار بگیرد، از بدن خود خارج نمایید. همچنین دندان‌های مصنوعی و عینک خود را در بیاورید. بهتر است بانوان باردار در معرض پرتوهای رادیوگرافی قرار نگیرند.

عوارض رادیوگرافی شانه

در صورت مواجهه با هرگونه تشعشعی و حتی سطوح پایین تشعشع مورد استفاده در این روش، همواره خطری هر چند اندک برای آسیب به سلول‌ها یا بافتهای بدن وجود دارد. البته خطرات ناشی از اشعه ایکس معمولاً در مقایسه با منافع بالقوه این آزمون بسیار پایین می‌باشد.

بیشتر ناهنجاری های مادرزادی و اغلب اختلالات ژنتیکی از طریق این آزمایش ها قابل شناسایی هستند . به این مجموعه از آزمایش ها و سونوگرافی ها ، غربالگری بارداری یا غربالگری جنین گفته می شود . انواع سونوگرافی های بارداری از جمله سونوگرافی آنومالی (اسکن ناهنجاری‌های جنین) و سونوگرافی NT (ناهنجاری کروموزمی و ژنتیکی جنین) در اصفهان را با مراجعه به رادیولوژی مرکزی اصفهان، با دقیق ترین نتایج انجام دهید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟گرافی پانورکس تمام دیجیتال در چه مواردی انجام میشود؟

یکی از ویژگی‌های شاخص پانورکس دیجیتال در مقایسه با سیستم‌های مبتنی بر فیلم وسعت بسیار بیشتر جریان اشعه است. این بدان معنی است که اسکن‌های تکراری کاهش‌یافته و به‌تبع هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابند و از میزان اشعه‌ی تابیده‌شده به بیمار بسیار کم می‌شود ... ادامه مطلب

عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟عفونت ادراری چه علل و علائمی دارد و چگونه درمان میشود؟

عفونت ادراری می‌ تواند باعث مشکلاتی در ادرار کردن مانند ادرار کردن بیشتر از حد معمول و نشت ادرار شود. سونوگرافی یکی از روشهای تشخیص عفونت ادراری است که به کمک وسیله‌ ای به نام مبدل که روی شکم شما حرکت داده می‌ شود، انجام می‌ شود. ... ادامه مطلب

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنینزمان مناسب برای انجام سونوگرافی وزن جنین

تخمین وزن جنین می تواند فرد را از سلامت فرزند خود آگاه سازد.بعد از سه ماهه دوم و در پی سه ماهه سوم،بخصوص نیمه دوم سه ماهه سوم زمان وزن گیری جنین است. ... ادامه مطلب

تشخیص التهاب و انسداد روده با سونوگرافیتشخیص التهاب و انسداد روده با سونوگرافی

تشخیص انسداد روده با سونوگرافی روده به عنوان قدم اول در درمان بیماری شناخته شده است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465