رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / چیزهایی که باید در مورد ماموگرافی بدانید

چیزهایی که باید در مورد ماموگرافی بدانید

شایع ترین نوع سرطان در بین زنان در تمام دنیا سرطان پستان است. این خطر در تمام سنین برای زنان وجود دارد. با این همه در بسیاری موارد این سرطان قابل درمان است. تشخیص زود هنگام در بالا بردن اثر بخشی درمان بیماری، کم کردن عوارض روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی بیماری سرطان، کم کردن هزینه های درمان، کم کردن شانس عود مجدد بیماری در پستان یا جای دیگری از بدن و امکان بقای بیشتر بیماران بعد از درمان مؤثر است. به همین دلیل انجام ماموگرافی از اهمیت بالایی برخوردار است.

آنچه در این مطلب میخوانید

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. با غربالگری پستان بانوان بالای 40 سال، می توان میزان مرگ و میر به دلیل سرطان پستان را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

موارد قابل تشخیص با ماموگرافی

  1. کلسیفیکاسیون میکرو: کلسیفیکاسیون میکرو شامل لکه های ریز کلسیم در پستان است و وجود آنها در عکس می تواند نگران کننده باشد. اگر این لکه ها از نظر شکل و الگو مشکوک باشند، نمونه برداری برای بررسی سرطان توصیه می شود.
  2. کلسیفیکاسیون ماکرو: کلسیفیکاسیون ماکرو شامل رسوبات بزرگتر کلسیم است که به دلیل تغییرات ناشی از پیری عروق پستان، آسیب های قدیمی یا التهاب ایجاد می شود. این رسوبات معمولاً مربوط به شرایط غیر سرطانی هستند و نیازی به بررسی سرطان با نمونه برداری ندارند. کلسیفیکاسیون ماکرو معمولاً در زنان با سن بالاتر از ۵۰ سال دیده می شود.
چیزهایی که باید در مورد ماموگرافی بدانید

مزایای ماموگرافی

  1. غربالگری ماموگرافی ریسک مرگ به علت سرطان سینه را کاهش می‌دهد و برای تشخیص انواع سرطان پستان، از جمله سرطان داکتال تهاجمی و لوبولار تهاجمی کاربردی است.
  2. غربالگری ماموگرافی توانایی پزشک را در تشخیص تومورهای کوچک بالا می‌برد. هنگامی که سرطان کوچک است، گزینه‌های درمانی بیشتری در دسترس هستند.
  3. استفاده از غربالگری ماموگرافی احتمال تشخیص بافت‌های غیرطبیعی مجاری شیر را موسوم به کارسینوم داکتال درجا افزایش می‌دهد.
  4. هیچ اشعه‌ای پس از ماموگرافی در بدن بیمار باقی نمی‌ماند.
  5. پرتوهای ایکس معمولاً هیچ عارضه جانبی به دنبال ندارند.

انواع ماموگرافی

ماموگرافی در کل به دو دسته ماموگرافی غربالگری و ماموگرافی تشخیصی تقسیم می‌شود.

  1. ماموگرافی غربالگری: این نوع ماموگرام به‌عنوان یک آزمایش روتین برای بررسی سرطان یا سایر تغییرات سینه‌ها انجام می‌شود.
  2. ماموگرافی تشخیصی: اگر توده یا سایر علائم سرطان سینه را دارید، متخصص زنان ماموگرافی تشخیصی را تجویز می‌کند. همچنین اگر ایمپلنت یا پروتز سینه داشته باشید به ماموگرام تشخیصی نیاز خواهید داشت.

ماموگرام تشخیصی به طور گسترده‌تری از ماموگرام غربالگری انجام می‌شود. در این روش معمولاً از دوز اشعه‌ی ایکس بالاتری استفاده می‌شود تا بتوان سینه را از چندین موقعیت گوناگون مشاهده کرد. متخصص رادیولوژی همچنین ممکن است برخی از نواحی خاص را بزرگ‌تر نشان دهد. ماموگرافی تشخیصی برای بررسی بیماران دارای علائم بالینی غیرطبیعی مانند توده پستان یا ترشح از نوک سینه استفاده می‌شود. ممکن است ماموگرافی تشخیصی پس از غربالگری ماموگرافی با نتایج غیرعادی انجام شود تا ناحیه غیرطبیعی در غربالگری اولیه، به‌صورت دقیق‌تر بررسی شود.

آمادگی قبل از انجام ماموگرافی

1. عدم استفاده از دئودورانت

برای انجام ماموگرافی باید از استفاده از دئودورانت ها یا ضد عرق ها، پودرها، لوسیون ها، کرم ها و عطرهای زیر بغل خودداری کنید؛ زیرا ذرات موجود در این محصولات ممکن است در ماموگرافی به صورت لکه های کلسیم نشان داده شده و باعث هشدار یا سردرگمی تکنسین شوند.

2. وقت ماموگرافی خود را یک هفته پس از قاعدگی خود برنامه ریزی کنید.

اگر یائسگی را پشت سر نگذاشته اید، احتمالا سینه های شما در هفته قبل و در زمان دوران قاعدگی بسیار حساس می شوند؛ بنابراین بهترین زمان برای انجام ماموگرافی معمولاً یک هفته بعد از دوره قاعدگی می باشد.

3. در صورت داشتن تجربه درد در هنگام ماموگرافی با مشورت پزشک از داروهای مسکن استفاده کنید.

استفاده از استامینوفن حدود یک ساعت قبل از ماموگرافی ممکن است ناراحتی و درد را در حین انجام این تست کاهش دهد.

4. پوشیدن لباس های دو تکه

از آنجایی که برای انجام این روش تشخیصی باید قسمت بالا تنه لباس خود خارج کنید، توصیه می شود از لباس های دو تکه در حین انجام این روش استفاده کنید.

5. در صورت داشتن ماموگرافی قبلی، آن را نیز همراه خود بیاورید.
6. قبل از انجام ماموگرافی می‌توانید به طور معمول غذا خورده و مایعات بنوشید و داروهای روزانه خود را طبق معمول مصرف کنید؛ اما لازم است ۳ تا ۴ روز قبل از انجام ماموگرافی میزان مصرف نوشیدنی های کافئین دار و شکلات را کاهش دهید؛ زیرا کافئین ممکن است سینه ها را حساس تر کند.

7. در صورت دارا بودن شرایط زیر قبل از انجام ماموگرافی تکنسین خود را از این شرایط آگاه کنید.

نحوه انجام ماموگرافی

این آزمایش معمولاً به صورت ایستاده انجام می شود. تکنسین، پستان شما را بر روی یک صفحه قرار می دهد. در حین آزمایش هر کدام از سینه ها بین دو صفحه قرار می گیرد. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان ها شده تا بتوان تصاویر واضحی را از بافت پستان با حداقل دور اشعه تهیه نمود. فشرده شدن سینه بین دو صفحه ممکن است کمی موجب ناراحتی به مدت چند دقیقه برای فرد ایجاد کند. صفحه متحرک بالایی با نزدیک شدن به صفحه ثابت پایین موجب فشرده شدن بافت سینه خواهد شد. سپس دستگاه شروع به گرفتن تصویر می نماید. این روش برای سینه دیگر نیز تکرار می شود و از شخص تقاضا می شود تا مشابه روش قبل عمل نماید. صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس از زاویه دیگر باید بچرخد تا عکس دیگری از زاویه مخالف گرفته شود. با این عکس دو تصویر از دو زاویه پستان حاصل خواهد شد.

تفسیر نتایج ماموگرافی

انجام آزمایش ماموگرافی منجر به تولید تصاویر سیاه و سفید دو بعدی یا سه بعدی از بافت پستان ها می شود. این تصاویر روی مانیتور رایانه قابل مشاهده هستند. متخصص رادیولوژی بر اساس نتایج حاصل شده، یک گزارش نهایی از یافته های آزمایش برای پزشک شما تهیه می کند. رادیولوژیست بر اساس تصاویر به دست آمده نسبت به وجود تومورهای سرطانی یا خوش خیم اطمینان حاصل می کند و ممکن است برای اطمینان بیشتر، انجام آزمایش‌های مجدد دوره ای را تجویز کند. تفسیر نتایج آزمایش ماموگرافی به طور کلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

محدودیت های ماموگرافی

ماموگرافی با همه مزایایی که دارد، به عنوان یک روش تشخیصی محدودیت هایی نیز دارد که در ادامه به برخی آنها اشاره می شود:

  1. تفسیر ماموگرافی گاهی می تواند دشوار باشد؛ زیرا یک پستان طبیعی می تواند برای هر زن متفاوت باشد. همچنین اگر پودر یا پمادی بر روی سینه وجود داشته باشد و یا اگر فرد تحت عمل جراحی سینه قرار گرفته باشد، ممکن است تصویر گویا نباشد.
  2. از آنجایی که دیدن و تفسیر تصاویر برخی از سینه ها دشوار است ممکن است رادیولوژیست بخواهد تصویر را با معاینات قبلی مقایسه کند.
  3. همه سرطان های پستان را نمی‌توان در ماموگرافی مشاهده کرد.
  4. پروتز موجود در سینه همچنین می‌تواند مانع از خواندن دقیق ماموگرافی شود؛ زیرا هم ایمپلنت های سیلیکون و هم نمکی بر روی اشعه ایکس شفاف نیستند و می توانند نمای واضح از بافت های موجود در پشت خود را مسدود کنند، به خصوص اگر ایمپلنت به جای اینکه در زیر سینه قرار گرفته باشد جلوی آن قرار داده شده باشد؛ بنابراین لازم است کسانی که دارای پروتز سینه می باشند اطمینان حاصل کنند که تکنسینی که ماموگرافی را انجام می دهد دارای تجربه انجام ماموگرافی بر روی پستان های دارای پروتز می باشد.

عوارض ماموگرافی

ماموگرافی، بافت پستان ها را با مقادیر اندکی از پرتوهای رادیواکتیو مواجه می سازد؛ اما معمولاً فایده های این تکنیک تصویربرداری بیشتر از مضرات آن است. با این حال توصیه می شود اگر باردار هستید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید تا در خصوص گزینه های جایگزین تصمیم گیری شود. اگر ریسک آسیب به جنین و مادر بسیار کم است، انجام ماموگرافی های مکرر و دوره ای در افراد بارداری که در معرض ریسک بالای ابتلا به سرطان پستان هستند توصیه نمی شود.

هزینه ماموگرافی

هزینه ماموگرافی براساس تعرفه وزارت بهداشت بخش خصوصی محاسبه می‌شود. هزینه انجام این تصویربرداری به عواملی چون یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن و میزان بزرگنمایی بستگی دارد. نوع روش ماموگرافی نیز می‌تواند هزینه ماموگرافی را تغییر دهد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تشخیص علت خونریزی غیر طبیعی زنانتشخیص علت خونریزی غیر طبیعی زنان

در شرایط نرمال رحم، مقدار خونریزی در هر پریود محدود می باشد؛ اما خونریزی هایی که به طور ناگهانی روی می دهد یا خونریزی های سنگین قاعدگی با عنوان خونریزی غیر طبیعی رحم شناخته می شود.برای تشخیص علت این خونریزی ها نیاز به انجام تست های بیشتری مانند سونوگرافی (از ناحیه رحم، تخمدان و لگن) است. ... ادامه مطلب

گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟گرافی انحراف زانو چیست و چگونه انجام میشود؟

کجی زانو یا پای کمانی اصطلاحاتی است که برای توصیف راه رفتن یا طرز ایستادن فرد استفاده می‌شود. فردی که انحراف زانو دارد، مبتلا به عارضه‌ی پزشکی به نام پای پرانتزی (بد شکلی والگوس)، برگشت استخوان تیبیا به سمت خارج در استخوان ران است. ... ادامه مطلب

کاربردهای سونوگرافی در بارداریکاربردهای سونوگرافی در بارداری

سونوگرافی از جنین در دوران بارداری، یک نوع تکنیک تصویربرداری است که از امواج صوتی برای تولید تصاویر جنین در رحم استفاده می کند. تصاویر تولید شده بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. این تصاویر سونوگرافی از جنین می تواند به پزشک در ارزیابی رشد و پیشرفت رشدی جنین کمک کند. ... ادامه مطلب

آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟آیا در دوران بارداری می توان ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی در واقع استفاده از پرتوهای خفیف اشعه ایکس به منظور آزمایش بافت سینه است. این آزمایش به منظور شناسایی و تشخیص بیماری‌های پستان در زنانی انجام می‌شود که با ناهنجاری‌هایی از قبیل وجود درد پستان و فرورفتگی نوک پستان مواجه شده‌اند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465