رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / آیا می توان روی پستان دارای پروتز ماموگرافی انجام داد؟

آیا می توان روی پستان دارای پروتز ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی یک تصویربرداری پزشکی تخصصی است که از سیستم اشعه ایکس با دوز پایین برای مشاهده داخل سینه‌ها استفاده می‌کند. تست ماموگرافی موسوم به ماموگرام ، در تشخیص زودرس بیماری‌های پستان به زنان کمک می‌کند. اشعه ایکس (رادیوگرافی) یک آزمایش پزشکی غیرتهاجمی است که به پزشکان در تشخیص و معالجه بیماری کمک می‌کند. در تصویربرداری با اشعه ایکس، بخشی از بدن در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزه کننده قرار می‌گیرد تا عکس‌هایی از داخل بدن تولید شود. پرتوهای ایکس قدیمی‌ترین و متداول‌ترین شکل تصویربرداری پزشکی می‌باشند.

تنها نکته قابل توجه، کاهش دقت ماموگرافی در آن دسته افرادی است که از پروتز استفاده می‌کنند به همین دلیل این افراد باید در انجام ماموگرافی با حساسیت بیشتری برخورد کنند؛ ماموگرافی در این افراد با تکنیک اصلاح شده قابل انجام است و باید به متخصص رادیولوژی اطلاع داده شود که پروتز سینه دارند.

مطالعات علمی ثابت کرده که تشخیص سرطان پستان در افرادی که پروتز دارند دچار تأخیر نمی‌شود و سایز توده سرطانی در این بیماران در زمان تشخیص کمتر است که علت آن آسان‌تر بودن معاینه پستان و یا توجه بیشتر این افراد به تغییرات پستان خودشان است.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید .

نحوه انجام ماموگرافی

بسته به امکانات آزمایش، ممکن است در طی ماموگرافی بایستید و یا بنشینید. هر سینه بر روی صفحه پرتو ایکس مسطح قرار می‌گیرد. سپس کمپرسور پستان را به پایین فشار می‌دهد تا بافت را صاف کند. این عکس یک تصویر واضح‌تر از پستان را فراهم می‌کند. ممکن است مجبور باشید برای هر عکس نفس خود را نگه‌دارید و مقدار کمی فشار یا ناراحتی احساس کنید؛ اما معمولاً کوتاه است.

در طی این فرآیند، پزشک تصاویر را مرور خواهد کرد. آن‌ها ممکن است تصاویر بیشتری را تجویز کنند تا دیدگاه‌های متفاوتی را نشان دهند و اگر چیزی نامشخص است به آن توجه بیشتری دارد. ماموگرافی دیجیتال، اشعه ایکس را به تصویر الکترونیکی سینه تبدیل می‌کند که بر روی کامپیوتر صرفه‌جویی می‌کند. تصاویر بلافاصله قابل مشاهده هستند، بنابراین رادیولوژیست نیازی به انتظار برای چاپ تصاویر ندارند.

ماموگرافی روی پستان دارای پروتز

ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز

ماموگرافی (عکس‌برداری از سینه) روشی برای بررسی پستان با دُز و میزان پایین اشعه ایکس و یکی از مؤثرترین راه‌های تشخیص سرطان پستان است. البته صرفاً برای شناسایی سرطان سینه به کار گرفته نمی‌شود، به‌طورکلی برای بررسی بافت سینه مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای مثال، در شرایطی که خانمی پروتز سینه گذاشته و احتمال پارگی آن وجود داشته باشد، از ماموگرافی می‌توان کمک گرفت.

برای عکس‌برداری ، هر سینه، حدود ۱۰ ثانیه تحت فشار قرار می‌گیرد. دستگاه‌های پیشرفته‌ی ماموگرافی طوری طراحی شده‌اند تا این زمان را کاهش دهند. به دلیل حساس بودن بافت پروتزی و امکان پاره شدن در هنگام ماموگرافی باید قبل از شروع آن از پاره نبودن پروتز مطمئن شد؛ زیرا به خاطر فشار در ماموگرافی امکان پخش سیلیکون و آب می‌باشد.

وجود پروتز پستانی نیاز به توجه بیشتر پزشک در مورد نحوه انجام ماموگرافی را دارد؛ زیرا هم پروتزهای سیلیکونی و هم آب نمکی جلوی عبور اشعه ایکس را گرفته و مانع دیده شدن بافت پستانی پشت خود می‌شوند. در صورت داشتن پروتز پستانی حتماً تکنسینی که در انجام این مدل ماموگرافی تخصص دارد باید کار را انجام دهد و معمولاً از هر پستان دو عکس گرفته می‌شود ولی برای پستان دارای پروتز 4 عکس از هرکدام گرفته می‌شود. امکان تغییر بافت پروتز و نرم شدن بعد از ماموگرافی می‌باشد و تضمینی برای به یک اندازه تحت تأثیر قرار گرفتن هر دو پستا ن وجود ندارد.

نحوه تشخیص سرطان با پروتز

راه تشخیص آن به این صورت است که مایع جمع شده را مورد آزمایش قرار می‌دهند. اگر در مراحل اولیه سرطان تشخیص داده شود، تنها راه درمان، خارج کردن پروتز است. به صورتی که پروتز را خارج کرده و سپس کپسولی که دور آن تشکیل شد را برمی‌دارند. در اکثر مواقع با انجام این کار، درمان انجام می‌شود و بیمار نیازی به شیمی‌درمانی پیدا نمی‌کند، مگرآنکه سرطان در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود.

عوارض ماموگرافی

در عکس برداری اشعه ایکس، شما در معرض یک مقدار بسیار کمی از تابش در طول ماموگرافی قرار می گیرید.با این حال، خطر مواجهه با آن بسیار پایین است.اگر بیمار یک زن باردار است و قبل از تاریخ زایمان مستلزم داشتن یک ماموگرافی است، معمولا در طول پروسه یک پیش بند سربی می پوشد.

روشهای رادیو گرافی و سونوگرافی از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرها از جمله اصفهان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟رادیولوژی دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟

رادیولوژی یکی از روش های تصویربرداری پزشکی است که به کمک آن میتوان به نحوی درون بدن انسان را دید و از این طریق به تشخیص درست بیماری کمک زیادی کرد ... ادامه مطلب

تشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژیتشخیص پوسیدگی دندان از روی عکس رادیولوژی

پوسیدگی دندان به سایش و تحلیل مینای دندان گفته میشود. مینا سطحی و سفت و سخت ترین لایه دندان است که رنگ سفیدی نیز دارد. زمانی که به بهداشت دهان و دندان ... ادامه مطلب

آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟آمنیوسنتز Amniocentesis چیست؟

آمنیوسنتز، یک نوع آزمایش قبل از تولد برای جنین می باشد که این امکان را به پزشک می دهد تا اطلاعات مفیدی را راجع به وضعیت جنین و سلامت او، از طریق بررسی مایع آمنیوتیک به دست آورد. ... ادامه مطلب

کنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان با تشخیص زود هنگامکنترل و جلوگیری از پیشرفت پوکی استخوان با تشخیص زود هنگام

پوکی استخوان به معنی استخوان متخلخل است. این بیماری با تضعیف استخوان ها شما را در معرض خطر شکستگی های ناگهانی و غیرمنتظره قرار می دهد ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465