رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / تفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافی

تفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافی

سرطان پستان پس از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در بین زنان می‌باشد. تشخیص و شناسایی هر بیماری در مراحل اولیه از اهمیت بسیاری برخوردار است، به همین دلیل معاینات بالینی منظم و انجام ماموگرافی یا سونوگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه بسیار توصیه می‌شود. امروزه پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که تمام زنان بالای ۳۰ سال، سالی یک‌بار آزمایش‌های غربالگری سینه انجام دهند تا در صورت وجود هرگونه توده سریعاً اقدام به درمان نمایند.

در بعضی مواقع در ماموگرافی به نتیجه کاذب برسیم، در این صورت از سونوگرافی جهت تشخیص توده استفاده می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت سونوگرافی یک آزمایش تکمیلی است که معمولاً در سینه‌های متراکم توصیه می‌شود. شایان ذکر است که استفاده از سونوگرافی به تنهایی دلیل کافی برای تشخیص سرطان سینه به شمار نمی‌رود. هیچ‌گاه پزشک متخصص زنان و زایمان برای تشخیص سرطان سینه به نتیجه سونوگرافی سینه به تنهایی اکتفا نمی‌کند.

روشهای ماموگرافی و سونوگرافی پستان از جمله اقدامات تشخیصی هستند که در بیشتر موارد در صورت عدم دقت، می‌توانند مسیر تشخیص، کنترل و درمان بیماری را تغییر دهند و حتی به قیمت جان بیمار ختم شوند. امروزه مراکز رادیولوژی ، سونوگرافی و ماموگرافی مجهز، دقیق و مدرن زیادی در اغلب شهرهای کشورمان وجود دارد که گزینش و مراجعه به آنها می‌تواند نتایج مثبتی در پی داشته باشد.

ماموگرافی

ماموگرافی یکی از روش‌های تشخیص سریع بیماری سرطان سینه به وسیله‌ی تابش پرتوهای خفیف اشعه ایکس می‌باشد. به طور معمول در مواردی که مراجعه کننده دارای علائمی از جمله درد، تشخیص توده، پوسته پوسته شدن سطح سینه یا فرورفتگی و سایر ناهنجاری‌های مربوط به سینه باشد پزشک برای اطمینان از نوع عارضه ماموگرافی را توصیه می‌کند. زنانی که پیشینه ابتلا به سرطان سینه و رحم در اقوام خود دارند می‌بایست غربالگری ماموگرافی را زودتر از سن 40 سالگی انجام دهند؛ زیرا بدون شک تشخیص زودهنگام سرطان سینه شانس درمان را تا حد زیاد افزایش می‌دهد.

تفاوت سونوگرافی پستان و ماموگرافی

مزایای انجام ماموگرافی

فرآیند انجام ماموگرافی

برای انجام ماموگرافی بیمار در مقابل دستگاه اشعه ایکس که مخصوص ماموگرافی طراحی شده، ایستاده و سپس تکنسین یکی از پستان‌ها را بر روی سکو دستگاه قرار داده و سکو را برای مطابقت با قد بیمار تنظیم می‌کند. این تکنسین به بیمار کمک می‌کند تا سر، بازوها و تنه خود را در موقعیتی قرار دهد که امکان مشاهده بدون مانع از پستان فراهم شود. در مرحله بعد، پستان به تدریج توسط یک صفحه پلاستیکی شفاف که به سکو فشار وارد می‌کند، متراکم می‌شود. این فشار برای پستان مضر نبوده؛ اما ممکن است ناخوشایند یا حتی دردناک باشد. این فشرده‌سازی پستان باعث ضخامت یکنواخت آن شده و به اشعه ایکس اجازه نفوذ در بافت پستان را می‌دهد. در طی عکسبرداری با اشعه ایکس از بیمار خواسته می‌شود که بی حرکت ایستاده و نفس خود را حفظ کند.

عوارض ماموگرافی

همیشه احتمال ابتلا به سرطان به عنوان عوارض ماموگرافی در اثر تابش پرتوها وجود دارد؛ اما این احتمال بسیار پایین و در مقایسه با مزایای ماموگرافی قابل نادیده گرفتن است.

میزان تابش مؤثر در این روش، متغیر است.

سونوگرافی پستان

سونوگرافی سینه، نوعی روش تشخیصی است که در طی آن از امواج صوتی برای تولید تصاویری از ساختارهای داخلی پستان استفاده می‌شود. این روش در درجه اول برای کمک به تشخیص توده‌های پستانی یا سایر ناهنجاری‌هایی که ممکن است پزشک در حین معاینه فیزیکی، ماموگرافی یا ام آر آی از سینه یافته است، استفاده شود. سونوگرافی روشی ایمن و غیر تهاجمی بوده که از اشعه ایکس استفاده نمی‌کند. در این روش تصاویر در زمان واقعی ثبت می‌شود و می‌تواند ساختار و حرکت اندام‌های داخلی بدن را نشان دهد. در طی سونوگرافی سینه، سونوگرافیست ممکن است از روش‌های داپلر برای ارزیابی جریان خون یا کمبود خون در هر توده پستان استفاده کند. این کار ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد علت ایجاد توده فراهم کند.

مزایای سونوگرافی

نحوه انجام سونوگرافی پستان

سونوگرافی پستان توسط پزشک متخصص انجام می‌گردد. ژلی مخصوص روی سینه کشیده می‌شود و با مبدل سونوگرافی، همزمان پزشک، تصویر بافت‌های سینه را در مانیتور مشاهده می‌کند. اغلب این نوع سونوگرافی 10 تا 15 دقیقه طول خواهد کشید، البته اگر نیاز به برداشت نمونه باشد این زمان افزایش می‌یابد.

عوارض سونوگرافی سینه

سونوگرافی سینه هیچگونه خطری ندارد؛ چراکه از اشعه استفاده نمی‌شود و بعد از آن به مراقبت خاصی احتیاج ندارید.

تفاوت ماموگرافی با سونوگرافی

  1. یکی از تفاوت‌های میان این دو را می‌توان اشعه‌ای دانست که در هر یک برای تصویربرداری استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم در سونوگرافی تصویربرداری با کمک امواج فراصوت صورت می‌گیرد که کاملاً بی‌خطر است و حتی برای بانوان در دوران بارداری نیز محدودیتی نخواهد داشت؛ اما در تصویربرداری ماموگرافی چون از اشعه ایکس استفاده می‌شود که در دوران بارداری و شیردهی برای بانوان توصیه نمی‌شود. اگر ناهنجاری در پستان مشاهده شود و فرد در حال پشت سر گذاشتن دوران شیردهی و یا بارداری باشد، باید سونوگرافی انجام دهد.
  2. از طریق سونوگرافی، توده‌هایی را میتوان برداشت نمود که قابل احساس باشند، در حالی که ماموگرافی، میتواند ناهنجاری‌هایی را شناسایی کند که از نظر جسمی و فیزیکی، قابل احساس نباشند.
  3. ماموگرافی بیشتر برای زنان مسن که بافت پستان آنها کمتر متراکم‌تر است، مورد استفاده قرار می‌گیرد و در حالی که سونوگرافی برای زنان جوان که بافت پستان متراکم‌تری دارند، به کار می‌رود؛ اما اگر با معاینات پزشکی، توده‌ای در سینه پیدا شود، بدون توجه به سن بیمار، هر دو امتحان سونوگرافی و ماموگرافی، تجویز خواهد شد. این امر به این دلیل است که هیچ‌کدام از این روش‌ها تشخیصی نیستند و پزشک به نتایج هر دو امتحان نیاز خواهد داشت تا مشکوک بودن توده را تعیین کند.
  4. کاهش احتمال موارد منفی کاذب در سینه‌های متراکم باید به همراه ماموگرافی، سونوگرافی نیز توصیه شود. سونوگرافی یک روش تکمیلی محسوب می‌شود و به تنهایی روش مناسبی برای تشخیص سرطان سینه نیست و افراد نباید تنها به نتیجه سونوگرافی اکتفا کنند و انجام ماموگرافی نیز ضروری است.

برای انجام سونوگرافی بیوفیزیکال در اصفهان می‌توانید به رادیولوژی مرکزی اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت هماهنگی و تعیین نوبت این مرکز با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفسیر نتایج سونوگرافی کبدتفسیر نتایج سونوگرافی کبد

کبد یکی از مهمترین عضو های بدن است که به عنوان دومین عضو بزرگ بدن شناخته شده است. کبد با عبور مواد غذایی از خود فاکتور های مضر مواد غذایی را می گیرد و ... ادامه مطلب

سونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرارسونوگرافی کلیه برای تشخیص علت خون در ادرار

هماچوری یک اصطلاح پزشکی برای وجود خون در ادرار است. چندین بیماری و شرایط متفاوت می تواند باعث ایجاد هماچوری شود. عفونت، بیماری کلیوی، سرطان و اختلالات ... ادامه مطلب

درمان واریس به روش های مدرندرمان واریس به روش های مدرن

واریس به روش های مدرن و بدون نیاز به جراحی درمان می شود و علائم و نشانه های آن بطور قابل ملاحظه ای بهبود می یابد.بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهند لیزر درمانی بهترین گزینه برای رگ های واریسی است.یک مطالعه جدید نشان می دهد عدم استفاده از داوهای بیهوشی و نبود خونریزی به همراه نتیجه بهتر درمانی . . ... ادامه مطلب

استنت گذاری مجاری صفراوی؛ کاربردها، انواع، مراقبتهای قبل و بعد و عوارضاستنت گذاری مجاری صفراوی؛ کاربردها، انواع، مراقبتهای قبل و بعد و عوارض

استنت یک لوله فلزی یا پلاستیکی است که برای باز نگه داشتن مسیر مسدود شده مجاری صفراوی در آن قرار می گیرد. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465