رادیولوژی مرکزی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ماموگرافی / روشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان

روشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان

سرطان پستان پس از سرطان پوست، دومین سرطان شایع در بین زنان می باشد. به همین دلیل معاینات بالینی منظم و انجام ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه بسیار توصیه می شود. ماموگرافی یک پرتونگاری و ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان پستان می باشد. غربالگری ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری پستان است که از اشعه ایکس با دوز پایین برای کشف سرطان سینه در مراحل اولیه استفاده می کند. در واقع ماموگرافی منجر به تشخیص سرطان پستان در مرحله ای از بیماری می شود که هیچ نشانه و علامتی وجود ندارد و سرطان قابل درمان می باشد. هرگونه علائم یا مشکلات پستان، جراحی های قبلی، استفاده از هورمون، سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان سینه و احتمال باردار بودن، همه مسائلی هستند که بایست پزشک را در جریان آنها قرار دهید.

موارد قابل تشخیص توسط این تست، شامل توده، درد یا ترشح نوک سینه می باشد. این روش، امکان تشخیص سرطان های پستان، تومورهای خوش خیم و کیست را قبل از شناسایی با لمس (لمس) می دهد. اگرچه روش‌های مختلف رادیوگرافی برای شناسایی ضایعات مشکوک به سرطان پستان به راحتی در دسترس می باشند؛ اما این روش اصلی‌ترین غربالگری سرطان پستان می باشد. این تست به تنهایی نمی تواند برای تشخیص سرطان پستان استفاده شود، بلکه می تواند با طبقه بندی دقیق یافته های طبیعی و مشکوک به تشخیص کمک کند.

ماموگرافی یا گرافی دیجیتال پستان، روشی برای آزمایش و بررسی بافت پستان است که در رادیولوژِی مرکزی اصفهان انجام می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین نوبت با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.

مزایای ماموگرافی

 سرطان پستان

چه زمانی برای ماموگرافی مناسب است؟

به توصیه متخصصان بهترین زمان انجام ماموگرافی یک هفته پس از پایان قاعدگی است. برای انجام ماموگرافی سینه‌ها میان دو پدال فشرده می‌شوند تا تصویر واضحی بر روی مانیتور دستگاه تشکیل شود. درد حاصل از این فشار چندان غیر قابل تحمل نیست؛ اما با توجه به اینکه در دوره قاعدگی و همچنین در سندروم پیش از قاعدگی که حدود یک هفته قبل از شروع چرخه قاعدگی است سینه‌ها در حساس‌ترین حالت خود به سر می‌برند متخصصان توصیه می‌کنند در این دوره برای انجام ماموگرافی مراجعه نکنید. یک هفته پس از شروع قاعدگی و در روزهای پایانی پریود ترشح هورمون‌ها کمتر شده و دیگر تأثیری بر روی بافت سینه‌ها ندارند از همین رو فرد درد زیادی را متحمل نمی‌شود.

آمادگی برای انجام ماموگرافی

بهتر است پزشک را از وجود هرگونه جراحی که در گذشته انجام شده و یا مصرف هورمون و یا سابقه وجود سرطان سینه در خانواده خود آگاه کنید؛ اما در کل هیچ آمادگی خاصی پیش از انجام ماموگرافی نیاز نیست و برای شخص هیچ محدودیت غذایی وجود ندارد. همانطور که گفته شد بهتر است در روزهای نزدیک به دوران عادت ماهانه و یا حتی روزهای خونریزی ماموگرافی انجام نشود.

ماموگرافی چیست و چگونه انجام میشود؟

این آزمایش معمولاً به صورت ایستاده انجام می شود. تکنسین پستان شما را بر روی یک صفحه قرار می دهد. در حین آزمایش هر کدام از سینه ها بین دو صفحه قرار می گیرد. این عمل باعث مسطح و یکنواخت شدن پستان ها شده تا بتوان تصاویر واضحی را از بافت پستان با حداقل دور اشعه تهیه نمود. فشرده شدن سینه بین دو صفحه ممکن است کمی موجب ناراحتی به مدت چند دقیقه برای فرد ایجاد کند. صفحه متحرک بالایی با نزدیک شدن به صفحه ثابت پایین موجب فشرده شدن بافت سینه خواهد شد. سپس دستگاه شروع به گرفتن تصویر می نماید. این روش برای سینه دیگر نیز تکرار می شود و از شخص تقاضا می شود تا مشابه روش قبل عمل نماید. صفحه دستگاه ماموگرافی برای گرفتن تصاویر اشعه ایکس از زاویه دیگر باید بچرخد تا عکس دیگری از زاویه مخالف گرفته شود. با این عکس دو تصویر از دو زاویه پستان حاصل خواهد شد.

هزینه ماموگرافی

هزینه ماموگرافی براساس تعرفه وزارت بهداشت بخش خصوصی محاسبه می‌شود. هزینه انجام این تصویربرداری به عواملی چون یک طرفه بودن یا دو طرفه بودن و میزان بزرگنمایی بستگی دارد. نوع روش ماموگرافی نیز می‌تواند قیمت ماموگرافی را تغییر دهد. به عنوان مثال بسیاری از مراکز رادیولوژی از ماموگرام‌های آنالوگ استفاده می‌کنند. اساس کار این دستگاه‌ها به این صورت است که تصاویر بر روی فیلم چاپ می‌شود. هزینه ماموگرافی آنالوگ معمولاً کمتر از ماموگرافی دیجیتال است.

عوارض ماموگرافی

همانند هر نوع عکس برداری اشعه ایکس، شما در معرض یک مقدار بسیار کمی از تابش در طول ماموگرافی قرار می گیرید، با این حال، خطر مواجهه با آن بسیار پایین است. اگر بیمار یک زن باردار است و قبل از تاریخ زایمان مستلزم داشتن یک ماموگرافی است، معمولاً در طول پروسه یک پیش بند سربی می پوشد.

بیوپسی یا نمونه برداری از جمله خدمات قابل ارائه در رادیولوژی مرکزی اصفهان می‌باشد. شما می‌توانید جهت تعیین نوبت و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32202762 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان شمس ابادی، روبروی عیسی بن مریم، ساختمان صبا
تلفن : 32202762 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
همه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولونهمه چیز درباره تست باریم انما یا اشعه ایکس کولون

گرافی باریم انوما، آزمایشی همراه با اشعه ایکس است که تغییرات و ناهنجاری‌های روده بزرگ (کولون) را نشان می‌دهد. همچنین به این روش اشعه ایکس کولون نیز می‌گویند. در انوما، مایعی را به‌وسیله یک لوله کوچک به داخل روده، تزریق می‌کنند ... ادامه مطلب

عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟عکس برداری رنگی از رحم یا هیستروسالپنگوگرافی چیست؟

هیستروسالپنگوگرافی که به اختصار HSG خوانده می شود در واقع همان تصویر برداری رنگی از داخل رحم و لوله رحم (اعضایی که تخمک را از تخمدان به رحم منتقل می کنند) با کمک اشعه ایکس میباشد. در این نوع از تصویربرداری از ماده حاجب استفاده می شود تا تصاویر شفاف و دقیقی از رحم و لوله آن ثبت شود ... ادامه مطلب

علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟علائم حاملگی مولار یا پوچ چیست؟

بارداری پوچ هنگامی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به دیواره رحمی کاشته می شود؛ اما جنین شکل نمی گیرد. پزشک برای تشخیص بارداری پوچ از سونوگرافی استفاده می کند. در سونوگرافی به کمک امواج صوتی و صفحه نمایشگر، جنین داخل رحم مشاهده می گردد. ... ادامه مطلب

روشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستانروشهای غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان

ماموگرافی یک پرتونگاری و ابزار غربالگری برای تشخیص سرطان پستان می باشد. غربالگری ماموگرافی نوع خاصی از تصویربرداری پستان است که از اشعه ایکس با دوز پایین برای کشف سرطان سینه در مراحل اولیه استفاده می کند. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465